Detail předmětu

Ateliér – město a místo

FA-AT3-AAk. rok: 2022/2023

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad urbanistickým problémem. Nedílnou součástí výuky jsou prezentace před kolektivem – tzv. kritiky.

Předmětem ateliéru „město a místo“ je urbanistická studie části města – souboru staveb. Typickým úkolem je návrh urbanistické koncepce rozvoje území o výměře cca 10 až 20 ha v měřítku hlavního výkresu 1:1000 (alt. 1:2000) zahrnující návrh uspořádání obytných (případně polyfunkčních) budov, veřejného vybavení a souvisejících vyhrazených prostorů a areálů a koncepci veřejných prostranství. Jiné zaměření práce (např. koncepce rozvoje vesnice) je třeba s ohledem na korekvizity a navazující výuku v urbanistických předmětech zkonzultovat s garantem nebo koordinátorem předmětu.

Řešení ateliérového úkolu je souběžně procvičováno a prohlubováno v předmětech USM-K Stavba měst a URK-T Urbanistická kompozice.

Urbanistická studie navržená v ateliéru je podkladem pro následný seminář – regulační plán v předmětu USO-K Sídla a osídlení.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Výsledky učení předmětu

Student si osvojí schopnost navrhnout urbanistické řešení souboru staveb, části sídla nebo menší obce.
Student bude schopen analyzovat urbanistické, sociální a ekonomické vazby sídla a aplikovat je v návrhu.
Student bude schopen aplikovat základní normové požadavky pro urbanistické návrhy.
Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání územně plánovacího podkladu typu - územní studie.
Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v urbanistickém návrhu. 

Prerekvizity

AT1-A Ateliér malý dům, AT2-A Ateliér velký dům

 

Korekvizity

Korekvizity: USM-K Stavba měst, URK-T Urbanistická kompozice

 

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Základní výukovou metodou je ateliér, ve kterém je akcentována průběžná samostatná práce studentů – student samostatně nebo ve skupině systematicky řeší ateliérový úkol podle zadání. Významnou součástí je prezentace výsledků vlastní práce před akademickým kolektivem a kritické diskuse s vedoucím práce a dalšími odborníky specialisty. Doplňkovou výukovou metodou v závislosti na zadaném tématu mohou být exkurze a workshopy. Práce probíhá 13 týdnů a je rozdělena do tří bloků zakončených kritikou nebo závěrečnou prezentací. Harmonogram vč. termínů může upřesnit vedoucí práce v „zadání práce“.

 

Způsob a kritéria hodnocení

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a v „zadání práce“. Hodnocena je výsledná práce, prezentace na kritikách a invenční a systemický příst k řešení úkolu během semestru.

Ateliérová práce bude předvedena na kritikách:

  1. kritika – teoretická východiska a analýza, ideové náměty
  2. kritika – koncept urbanistické studie doložený komplexní urbanistikou situací, pracovním modelem a skicami prostorového řešení
  3. kritika – obhajoba výsledného návrhu


Osnovy výuky

Ateliérová práce obsahuje zejména tyto obsahové části:

  1. Analýza místa a souvisejícího území (širší vztahy, limity, hodnoty problémy, historický, kulturně-sociální a ekonomický kontext, rešerše z odborné literatury).
  2. Komplexní urbanistický návrh (hlavní výkres) – situace s vyznačením zástavby a řešením souvisejících ploch a veřejných prostranství – M 1:1000 (alt 1:2000); dle potřeby lze rozložit např. na situaci prostorového uspořádání, funkčního využití území a koncepci dopravy.
  3. Perspektivní pohledy vybraných charakteristických prostorů z pohledu chodce (min. 3), ptačí perspektivy (min. 2).
  4. Fyzický model (může být pracovní) – M cca 1: 1000.
  5. Dle charakteru konkrétního zadání – řez územím dokumentující osazení objektů do terénu, detail řešení vybraného veřejného prostranství nebo domovního bloku.
  6. Skicky a pracovní varianty návrhu a referenční vzory dokumentující myšlenkový postup návrhu (v rozsahu dle vlastního uvážení).
  7. Průvodní zpráva – textové zdůvodnění navrhované urbanistické koncepce, dle potřeby doplňkové kresby a schémata, bilance využití a vybavení řešeného území apod.

Vedoucí práce doplní a upřesní obsah a postup práce a literaturu v zadání, které bude zveřejněno před zahájením registrací. Odchýlení se od této osnovy je možné na základě konzultace s garantem nebo koordinátorem předmětu, ale vždy nutno respektovat korekvizity a vazby na navazující výuku urbanistických předmětů.

 

Učební cíle

Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit studenty k řešení architektonicko-urbanistického návrhu souboru staveb nebo části sídla.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání práce ve smyslu požadavků ZADÁNÍ a podmínek vyplývajících ze školních/fakultních předpisů (Pravidla pro studium).

Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v ZADÁNÍ. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).

V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

 

Základní literatura

NORBERG-SCHULZ, Christian, Petr KRATOCHVÍL a Pavel HALÍK. Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010, 219 s. : il., mapy, plány ; 25 cm. ISBN 978-80-7363-303-5. (CS)
GEHL, Jan. Města pro lidi. Brno: Partnerství, 2012, xi, 261 s. : il. (převážně barev.), plány ; 26 cm. ISBN 978-80-260-2080-6. (CS)
LYNCH, Kevin, Lenka POPELOVÁ a Jaroslav HUŤA. Obraz města = The image of the city. Praha: Polygon, 2004, xi, 202 s. : il., plány. ISBN 80-7273-094-0. (CS)
SITTE, Camillo a Vladimír BURIÁNEK. Stavba měst podle uměleckých zásad. 2. české vyd. ÚÚR : ABF, 2012, 111 s. : il., 1 portrét, plány, faksim. ; 23 cm. ISBN 978-80-87318-21-8. (CS)
NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle. 2. české vyd., (35. něm. vyd.). Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. : il., plány. ISBN 80-901486-6-2. (CS)

Doporučená literatura

WHYTE, William Hollingsworth. The social life of small urban spaces. Santa Monica, Calif.: [2007]: Direct Cinema [distributor], 2007, 1 DVD-video (59 min., 17 s.) : zvuk., barev. ; 12 cm. ISBN 1-55974-687-4. (EN)
KRATOCHVÍL, Petr. Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018, 143 stran : ilustrace. ISBN 978-80-88283-18-8. (CS)
MAIER, Karel a Vít ŘEZÁČ. Ekonomika v území: urbanistická ekonomika a územní rozvoj. Vyd. 3., přeprac. V Praze: Nakladatelství ČVUT, 2006, 91 s. : il. ; 30 cm. ISBN 80-01-03447-X. (CS)
Urbanistická čítanka 2: Vybrané texty urbanistické literatury XX. století. Praha: Česká komora architektů, 2003, 112 s. ISBN 80-902735-8-0. (CS)
HNILIČKA, Pavel. Sídelní kaše: otázky k suburbánní výstavbě kolonií rodinných domů. 2., dopl. vyd. Brno: Host, 2012, 207 s. : il., mapy, plány ; 21 cm. ISBN 978-80-7294-592-4. (CS)
OSWALT, Philipp. Shrinking cities. New York: Distributed by D.A.P./Distributed Art Publishers, 2006. ISBN ISBN978-3-7757-1682-6. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský, 2. ročník, letní semestr, povinný