Detail předmětu

Bakalářský seminář (S-PST)

FAST-BH053Ak. rok: 2022/2023

Předmět je zaměřen na zatížení a ochranu životního prostředí stavbami, dále na vliv staveb na své okolí, zejména na krajinu, na urbanizované prostředí, na vodu. Zabývá se i zelení kolem staveb i ve stavbách.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav pozemního stavitelství (PST)

Nabízen zahradničním studentům

Všech fakult

Prerekvizity

Základní orientace v přírodních vědách, a v otázkách životního prostředí.

Korekvizity

Většinu znalostí by měl student znát z předcházejících předmětů. 

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT

Způsob a kritéria hodnocení

Povinná docházka do cvičení. Odevzdání vypracovaných protokolů ze cvičení v zápočtovém týdnu. Splnění písemného testu na vyhovující známku.

Osnovy výuky

1. Úvod do ekologie, definice, základní pojmy. Ekosystémy. Ekologie ve stavebnictví.
2. Základy ekologie krajiny. Krajina přírodní a kulturní. Ekologická stabilita. Česká krajina.
3. Stabilita krajiny. Obnova krajiny. Územní systémy ekologické stability.
4. Ochrana krajiny a krajinného rázu. Rozšiřování zástavby do krajiny, urban sprawl a jeho dopad na krajinu a ŽP.
5. Říční krajina. Mokřady, tůně a další vodní prvky v krajině. Hodnocení revitalizací, údržba, problémy.
6. Voda v krajině. Revitalizace vodních toků. Eutrofizace vody, kvetení vody v nádržích.
7. Voda v urbanizovaném prostředí. Spotřeba a cena vody. Odpadní voda a její čištění. Využití dešťové vody. Řeka ve městě.
8. Zeleň v urbanizovaném prostředí: parky, stromořadí, zelené střechy.
9. Veřejná prostranství. Město pro lidi. Zeleň uvnitř budov. Vliv na psychologii člověka. Čistění vzduchu a filtrace. Evapotranspirace.
10. Odpady ve stavebnictví, jejich rozdělení a charakteristika jednotlivých skupin. Odpady ze stavební výroby a možnosti jejich recyklace. Nakládání s odpady – shromažďování, sběr, svoz, třídění a recyklace odpadů. Metody zpracování odpadů – fyzikální, fyzikálně chemické a chemické.
11. Člověk jako spotřebitel. Produkce a nakládání s odpady.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s vlivem staveb na krajinu, se stabilitou krajiny, územními systémy ekologické stability, zeleň v krajině, vodu v krajině, voda v urbanizovaném prostředí. Seznámí se s definicí Brownfields, jejich problémy a přednostmi. Způsoby využívání v dnešní době. V další části budou seznámeni se zelení zejména v urbanizovaném prostředí a na stavbách (vegetační střechy a vegetační fasády) a uvnitř staveb. 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby

(CS)

ČSN 73 4301: Obytné budovy. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2004. 

(CS)

Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

(CS)

Doporučená literatura

McMULLAN, Randall: Environmental Science in Building. Macmillan Education Ltd, 2018. ISBN 978-1137605443.

(EN)

REMEŠ, J., UTÍKALOVÁ, I., KACÁLEK, P., KALOUSEK, L., PETŘÍČEK, T: Stavební příručka. Praha: GRADA, 2014. ISBN 978-80-247-5142-9. 

(CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-E-SI (N) bakalářský

    obor S , 4. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program B-P-C-SI (N) bakalářský

    obor S , 4. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program B-K-C-SI (N) bakalářský

    obor S , 4. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.-11. Student pracuje průběžně s poznatky získanými v odborných předmětech a literárních pramenech. V rámci semináře se předpokládají konzultace s odborníky z praxe a zpracování potřebných dalších výpočtů, studií, detailů apod.