diplomová práce

Konverzia mestského bloku v Ľubľani

Text práce 54.36 MB Příloha 22.59 MB

Autor práce: Ing. arch. Tatiana Uhríková

Ak. rok: 2021/2022

Vedoucí: Ing. arch. Vítězslav Nový

Oponent: Ing. arch. Ada Rypl Žabčíková

Abstrakt:

Návrh urbanisticko – architektonickej štúdie vnútrobloku slúži ako ideový koncept konverzie historického mestského bloku Ľubľane a zároveň ponúka možné odpovede na problematiku zahusťovania centier miest, využitia vágnych mestských priestorov, ktoré stratili svoj význam. Prvá časť návrhu sa zaoberá riešením mikrourbanizmu vnútrobloku, ktorý v súčasnosti prechádza mnohými stavebnými úpravami, ktoré ale nakoniec viedli k jeho devastácií a degradácii prostredia. Návrh urbanizmu reaguje na živelnosť mestského organizmu, rešpektuje jeho jedinečný kontext a má za úlohu vytvoriť prirodzené prostredie, ktoré je schopné stať sa súčasťou lokality bez narušenia jej pôvodnej integrity a charakteru.Druhá časť návrhu predstavuje architektonickú štúdiu Kultúrneho centra s divadelnou scénou, ktorého idea a koncept vznikli ako výsledok úvah o zahusťovaní mesta a využívaní potenciálu „prázdnych miest” za účelom priniesť nové kvality a nový impulz života. Rovnako uplatňuje aj poznatky z diela Christophera Alexandra a jeho Jazyka vzorov, ktorý slúžil ako teoretický základ a veľký zdroj inšpirácie. Analytická časť a proces práce prirodzene vyústili do programu kultúrneho centra a divadla, ako vhodného a chýbajúceho prvku mesta, ktorý vytvorí silné centrum aktivity naprieč rozličnými vekovými skupinami a komunitou. Organizácia hmotovej štruktúry jednotlivých náplní a rozdelenie programu odpovedá na otázky urbanizmu, konkrétnych predstáv o fungovaní lokality, kvality prostredia a vytvárania pozitívnej geometrie verejného priestoru. Funkčná náplň v centre odzrkadľuje myšlienku zahusťovania v rámci organizácie priestoru a vytvára organizmus mesta v meste. Termín zahusťovania nie je myslený primárne ako zahusťovanie formálne, ale obsahové, ktoré prináša množstvo nových, rôznorodých aktivít do riešeného územia.

Klíčová slova:

Ľubľana, konverzia, mestský blok, Christopher Alexander, urbanizmus, kultúrne centrum

Termín obhajoby

23.05.2022

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Studentka představila svůj diplomový projekt. Byly přečteny posudky. Studentka odpověděla na otázky oponentky. Rozprava se dotýkala témat: polykarbonát na fasádě; provoz divadla; grafická úroveň práce; Studentka se zapojovala do diskuze.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Architektura a urbanismus (N_A+U)

Složení komise

prof. Ing. Josef Chybík, CSc. (předseda)
Ing. arch. Zdeněk Hirnšal (člen)
Ing. arch. Petra Kopečková (člen)
Ing. arch. Peter Mezei (člen)
Ing. arch. Kateřina Dokoupilová Pazderková, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
Ing. arch. Vítězslav Nový

„Velmi citlivý, promyšlený návrh snažící se nejen brát – těžit z genia loci, ale také dávat, přinášet pozitivní impulsy do celé lokality s výrazným motivem principu vrstvení a hierarchie. Senzitivita práce se může místy jevit v její mírné komplikovanosti (zrcadlící tak věrně osobnost autorčinu), dokládá však extrémně svědomitý přístup k tématu, obrovskou energii vloženou do návrhu a jeho zpracování a především analytické schopnosti i celkové koncepční myšlení autorky…“
Tak znělo hodnocení předchozí bakalářské práce této autorky, kterou jsem měl také tu možnost a čest vést. A v mnohém lze stejnými slovy charakterizovat i aktuální projekt. Od doby bakalářské práce Tatianin přístup a schopnosti ještě více dozrály, což dokumentuje prezentovaný diplomový projekt. Opět pracuje se svérázným, ale obtížně uchopitelným prostředím, tentokráte ve vnitrobloku v blízkosti ljubljanského trojmostí. Všechny vrstvy díla jsou domyšleny a propracovány, a to s přesvědčivým a profesionálním výsledkem. Diplomová práce hodná tohoto označení.
Předloženou práci tedy doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A 100.
Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Známka
Přístup studenta ke zpracování Přístup diplomantky ke zpracování lze hodnotit jako samostatný a aktivní, citlivý i pragmatický a plně profesionální. A
Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 100

Známka navržená vedoucím: A

I přes nedostatky v provozním řešení se jedná o výbornou práci v profesionálním a graficky špičkovém zpracování. Postupy v daném projektu vychází z Alexanderovy teorie “Patern language”. Tento architektonický jazyk jí umožňuje porozumění kontextu místa jak z hlediska prostorového, tak i společenského, kulturního a percepčního. Rovněž sprostředkovává komunikaci a participaci jak mezioborovou tak i odborně-laickou a vede jí ke koherentnímu životaschopnému urbanistickému řešení městských prostor. To zůstává důležitým  i pro ztvárnění architektury, jejíž cílem je reflektovat myšlenku propojování interiéru a exteriéru a ovlivňování života a aktivit ve svém okolí.
Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Známka
Urbanistické řešení Návrh rekonverze důležitého městského bloku v centru Ljublaně vychází z četných analýz, ověřování daných patrností, vnímáním vlastních zkušeností i pocitů a požadavků místních obyvatel na základě teorie Pattern language od anglicko-amerického architekta Christophera Alexandera. Díky tomuto rozsáhlému zkoumání se autorce podařilo dotvořit harmonický koherentní celek, který reaguje na kontext místa. Vnitroblok člení na veřejné prostory různého charakteru, jež jasně definuje i po funkční stránce a to i tak, aby byly schopné reagovat na budoucí změny. Pouze charakter nádvoří na severovýchodní straně bloku působí latentním dojmem. A
Architektonické řešení Díky analytické části práce si autorka rovněž definovala vhodné objemy staveb. Ty formují vnější prostory a zároveň je zde snaha o propojení dění v budově s jeho okolím a to jak pohledově, tak aktivitami, které se mohou rozšiřovat směrem ven. Interiér a exteriér se tak vzájemně ovlivňují a propojují. Tuto myšlenku autorka umocňuje materiálovým řešením, které je shodné jak v interiéru, tak exteriéru stavby. Architektonické řešení vychází z Alexanderových přístupů, jež jsou čitelné v interiéru stavby, na venek se však stavba projevuje poněkud formálně. A
Provozní řešení Provozní řešení divadla a coworkingu je funkční a logické, založené na raumplanu. Foyer má možnost rožšířit se v případě potřeby o malý sál. Kulturní centrum (dále KC) navazuje na stávající hudební školu, skýtá možnost provozně se propojit s exteriérem. Na to však ne příliš dobře autorka reaguje situováním hygienického zázemí v parteru a provozním ucelením jednotlivých provozních oddílů. Situování a pravděpodobně i dimenze počtu toalet je problematická v celém projektu. V KC chybí zázemí pro lektory. Dispozice však umožňuje jistou variabilitu v doplnění těchto prostor. Kavárna je prostorově propojena s prostory KC, což může být problematické vzhledem k nekoordinovanému přístupu návštěvníků KC. Je nedořešeno zásobování kavárny: přístup do skladů je přes odbytové prostory, tak poté přes přípravny pokrmů. C
Technicko konstrukční řešení Stavby jsou navrženy v monolitickém žb stěnovém systému. U KC je stěnový systém tvořen zalévacími betonovými tvarovkami s integrovanou tepelnou izolací. Nejedná se pravděpodobně o zcela ekonomické nebo ekologické řešení, ale následuje autorčin koncept totožného materiálového řešení v interiéru i exteriéru staveb. A
Formální úroveň Práce má vynikající grafickou úroveň. Myšlenkové postupy jsou čitelně znázorňovány ve schématech. Textová část je přehledná, logicky navazující s vyčerpávajícím obsahem. Grafická úprava výkresů je výborná, stejně jako vizuální představení navrhovaných prostor. A
Otázky k obhajobě:
  1. Fenomén Pattern language: Jak ho vnímá autorka návrhu? Může sloužit teorie pattern language jako plnohodnotný architektonický jazyk? Pojem krása a disharmonie v architektuře.
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 92

Známka navržená oponentem: A

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová