bakalářská práce

Nápravy moderních nákladních automobilů

Text práce 6.76 MB

Autor práce: Ing. Radek Vávra

Ak. rok: 2012/2013

Vedoucí: doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D.

Oponent: Ing. Jan Vopařil

Abstrakt:

Hlavním cílem této práce je přiblížit směr vývoje náprav moderních nákladních automobilů. Jsou zde uvedeny nejmodernější nápravy nejznámějších značek nákladních vozidel. U jednotlivých typů náprav je uvedena její konstrukce, jízdní vlastnosti a vhodnost použití. Dále tato práce popisuje základní principy a konstrukce nápravových diferenciálů, brzd, reduktorů v kolech a kol.

Klíčová slova:

Náprava, tuhá náprava, nezávislé zavěšení, diferenciál, brzda, bubnová brzda, kotoučová brzda, reduktor v kole, kolo.

Termín obhajoby

11.06.2013

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaCznamka

Klasifikace

C

Průběh obhajoby

Zodpovězeny byly otázky oponenta: - Můžete nastínit, jak se vypočítá brzdná dráha automobilu bez funkčního systému ABS? - O jakou vzdálenost se obecně vzato může lišit brzdná dráha při zapnutém resp. vypnutém systému ABS?

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Strojírenství (B3S-P)

Studijní obor

Strojní inženýrství (B-STI)

Složení komise

prof. Ing. Jiří Stodola, DrSc. (předseda)
prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (místopředseda)
Ing. David Svída, Ph.D. (člen)
Ing. Rudolf Franz, Ph.D. (člen)
prof. Ing. Přemysl Pokorný, CSc. (člen)

Úkolem pana Vávry bylo vypracovat rešerši popisující nápravy moderních nákladních automobilů. K cílům přistoupil komplexně s návazností na celek a jednotlivý popis konstrukce a vlastností náprav užívaných v sériových nákladních automobilech popsal z hlediska jejich vlastností a užití. Student pracoval samostatně a prokázal schopnost využití svých znalostí ke zvládnutí úkolů, které na něho byly kladeny. Přesto se zde vyskytují některé technické nepřesnosti, např. u kolových reduktorů je unášeč spojen s nápravou a ne s koly, jak uvádí autor.  Vytknout lze také drobné chyby v textu. Práce splňuje požadavky a je doporučena k obhajobě.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Známka navržená vedoucím: B

Posudek oponenta
Ing. Jan Vopařil

Předložená závěrečná práce se zabývá nápravami moderních nákladních automobilů, přičemž čtenáři poskytuje stručný teoretický základ k dané problematice a následně vcelku srozumitelně a přehledně přechází k popisu funkce a vlastností náprav a jejích částí od různých výrobců, přičemž uváděným informacím nelze až na drobné nepřesnosti v popisu jejich funkčnosti téměř nic vytknout.
Zvolený přístup sice nepůsobí nikterak zmatečně, přesto by práci zřejmě prospěl ucelenější přehled různých využívaných variant a konstrukčních řešení.
Student dodržel strukturu práce danou jejím zadáním a všechny její cíle tak lze považovat za splněné.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Otázky k obhajobě:
  1. Můžete nastínit, jak se vypočítá brzdná dráha automobilu bez funkčního systému ABS?
  2. O jakou vzdálenost se obecně vzato může lišit brzdná dráha při zapnutém resp. vypnutém systému ABS?

Známka navržená oponentem: B

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová