Detail předmětu

Well-being seminář

FEKT-XPC-WBSAk. rok: 2025/2026

Předmět "Zlepšení Duševního Zdraví a Studijní Úspěšnosti" na naší vysoké škole je navržen tak, aby poskytl studentům komplexní dovednosti a znalosti pro zlepšení jejich celkového well-beingu a studijních výsledků. Tento kurz se zaměřuje na prevenci stresu, zvyšování úspěšnosti ve studiu a podporu zdravého duševního života. Studenti získají dovednosti pro zvládání stresu a krizových situací, naučí se efektivní komunikaci a integraci do vzdělávacího systému naší fakulty. Důraz bude kladen na individuální růst a sebezdokonalení, což zvýší jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Kurz také přinese praktické návyky duševní hygieny a poskytne informace pro úspěšné studium. Studenti budou schopni vytvořit osobní krizový plán a budou mít jasno, kam se obrátit pro podporu.

Osnova

  1. Úvod do kurzu, vědecké základy well-beingu
  2. Polyvagální teorie a tělesná regulace stresu
  3. Neurověda stresu, Window of Tolerance
  4. Pozitivní emoce a broaden-and-build teorie
  5. Silné stránky a jejich využití ve studiu
  6. Flow a vnitřní motivace
  7. Podpora a vztahy
  8. Práce s chybou
  9. Smysl, hodnoty, motivace 
  10. Tělo jako zdroj síly a integrace
  11. Každodenní návyky a mikrozvyky
  12. Osobní well-being plán
  13. Závěr, evaluace


     

       

      Jazyk výuky

      čeština

      Počet kreditů

      3

      Vstupní znalosti

      Vstupní znalosti se nepožadují. Vítá se zájem pracovat na sobě.

      Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

      Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu upřesňuje každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu. Obecně je předmět hodnocen za účast a přípravu stručné seminární práce pro vlastní potřebu. Bude sestaven soubor témat, např.

      • Plán, jak zvládnout státnice z pohledu stresu.
      • Plán, jak zvládnout jít opakovaně na zkoušku po neúspěchu.
      • Sebepéče a zdravé návyky: Jak o sebe lépe pečovat a vylepšit návyky.
      • Emoční inteligence: Strategie pro lepší řízení emocí při učení.
      • Krizový plán: Jak reagovat v obtížných životních situacích.
      • Jaké mám možnosti efektivního učení.

      Úkolem studentů bude zpracovat stručnou práci, která se zaměří na jejich osobní rozvoj. Cílem této práce je získání nových dovedností a znalostí a jejich aplikace v praxi. 

       

       

      Učební cíle

      Cílem předmětu je posílení pracovního potenciálu studentů, aby se stali aktivními aktéry svého vlastního duševního zdraví a posílení úspěšnosti ve studiu. Kurz klade důraz na trénink a osvojení technik pro podporu a zvládání stresových situací, stanovení zdravých hranic a efektivní integraci studentů do vzdělávacího systému fakulty. Tímto přístupem se předpokládá snížení studijní neúspěšnosti a podpora studentů v dosažení jejich akademických a osobních cílů.

       

      Základní literatura

      Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Portál, Praha (CS) (CS)

      Zařazení předmětu ve studijních plánech

      • Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
      • Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný

      Typ (způsob) výuky

       

      Přednáška

      13 hod., nepovinná

      Vyučující / Lektor

      Osnova

      1-2. Úvod do kurzu. Základy duševního zdraví

      3-4. Stres a odkud se bere

      5-6. Stres a co s tím můžu dělat

      7-8. Efektivní učení a stres

      9-10. Krizový plán a strategie podpory

      11-12. Zdroje a podpora

      13. Shrnutí kurzu

       

      Seminář

      26 hod., povinná

      Vyučující / Lektor

      Osnova

        1. Základy duševního zdraví

        2. Grounding

        3. Energie a pulzace

        4. Zvládání síly, vzteku a agrese

        5. Vnitřní zdroje 

        6. Rozvoj tvořivosti

        7. Sebeuvědomění

        8. Sebepodpora

        9-11. Stresové a krizové situace ve škole a jak je zvládat

        12. Individuální krizový plán

        13. Zdroje pomoci