Přístupnostní navigace

Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

VUT

Menu
  • Život na VUT Submenu
    • Atmosféra VUT
    • Prostory školy
    • Koleje
    • Stravování
    • Sport na VUT
    • Studentský život
    • Brno
  • Pro uchazeče Submenu
    • Proč na VUT
    • Studijní programy
    • Dny otevřených dveří
    • Aktivity pro juniory
    • Celoživotní vzdělávání
    • Zpracování osobních údajů uchazečů o studium

    E-přihláška

  • Pro studenty Submenu

    Studium

    • Předměty
    • Studijní programy
    • Harmonogram akademického roku
    • Závěrečné práce
    • Celouniverzitní doktorská škola

    Legislativa a předpisy

    • Studijní předpisy
    • Poplatky za studium
    • Zpracování osobních údajů studentů

    Zahraničí

    • Studium a stáže v zahraničí
    • Uznání zahraničního vzdělání

    Podpora při studiu

    • Stipendia
    • Knihovny (externí odkaz)
    • Doktorský příjem
    • Sociální bezpečí
    • Studium bez bariér
    • Podpora podnikání
  • Věda a výzkum Submenu
    • Věda a výzkum na VUT
    • Podpora excelence
    • Mezinárodní vědecká rada
    • Systém zajišťování kvality výzkumu
    • Výzkumné infrastruktury
    • Transfer znalostí
    • Open Science
    • Projekty
    • Projekty ze strukturálních fondů
    • Specifický výzkum
  • Spolupráce Submenu
    • Firemní spolupráce
    • Zahraniční spolupráce
    • Spolupráce se školami
    • Služby univerzity
    • Mezinárodní dohody
    • Univerzitní sítě
  • O univerzitě Submenu

    O univerzitě

    • Profil univerzity
      • Udržitelná univerzita
      • Podnikavá univerzita / ContriBUTe
      • Bezpečná univerzita
      • Vyznamenání
    • Organizační struktura

    Legislativní a úřední záležitosti

    • Úřední deska
    • Ochrana osobních údajů

    Kariéra a pracovní prostředí

    • Pracovní příležitosti (externí odkaz)
    • Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících
      • Rovné příležitosti
      • Sociální bezpečí
      • HR Award

    Ostatní

    • Kontakty
    • Pro média
    • Absolventi(externí odkaz)

    Fakulty a vysokoškolské ústavy

    • Fakulta stavební
    • Fakulta strojního inženýrství
    • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
    • Fakulta architektury
    • Fakulta chemická
    • Fakulta podnikatelská
    • Fakulta výtvarných umění
    • Fakulta informačních technologií
    • Ústav soudního inženýrství
    • Centrum sportovních aktivit
    • Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)

    Součásti

    • Centrum informačních služeb
    • Centrum vzdělávání a poradenství
    • Koleje a menzy
    • Nakladatelství VUTIUM
    • Ústřední knihovna
    • České polovodičové centrum
    • Rektorát
  • EN
  • Přihlásit se

    Přihlásit se

    • Web VUT
    • Intraportál
    • Studis
    • Teacher
    • Vavis
    • Elearning
  • Hledat
  • EN

Zavřít

  1. VUT
  2. O univerzitě
  3. Aktuality
  4. Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma Transcon Electronic Systems ve spolupráci s Leteckým ústavem Fakulty strojního inženýrství VUT. MoLiS by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště, nebo v případě, že je potřeba připravit přistávací dráhu v místě, které jako letiště běžně neslouží.

„Na malých letištích se dodnes používají systémy vyvinuté v Československu někdy na počátku 60. let. Tehdy vznikly primárně pro vojenské použití, nicméně později se začaly používat i na malých aeroklubových letištích, kde přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na původní systémy se již nevyrábí náhradní díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,“ popisuje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu FSI.
Noční osvětlovací systém pro menší letiště může nahradit ten zastaralý z 60. let | Autor: archiv Leteckého ústavu FSI
Výzkumníci spojili síly s renomovaným výrobcem letištních světel, českou firmou Transcon Electronic Systems. Na jejích bedrech ležel vývoj systému po technické stránce, Letecký ústav pracoval zejména na testování soustavy. „Systém MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už nemají v provozu, tak o letiště, která zatím s nočním provozem neměla zkušenosti. Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,“ dodává Chlebek.

Výsledkem spolupráce je prototyp systému určený pro dráhy do 1200 metrů, kdy maximální délka dráhy je závislá na její šířce. Celá světelná soustava se vejde do vozíku za auto, což je velký rozdíl oproti starému systému, který v původní vojenské verzi potřeboval k převozu několik nákladních vozů. K soustavě MoLiS patří ještě druhý vozík s větrným rukávem a osvětlením k němu, což je předpisy daná povinnost pro noční provoz na letišti.

Na rozdíl od zahraničních osvětlovacích soustav pro malá letiště není český systém napájen z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu. „Chtěli jsme, aby údržba systému byla pro malá letiště co nejjednodušší a údržba baterií se nám zdála příliš náročná. Z důvodu co nejnižších nároků na elektrický generátor sloužící pro napájení systému využívá systém v co nejširší míře LED technologie,“ vysvětluje Chlebek. Po "rozbalení" a instalaci osvětlovacího systému tak má letiště k dispozici kompletní osvětlení pro noční provoz letadel.
Mobilní osvětlení se vejde do přívěsu auta | Autor: archiv Leteckého ústavu FSI
Nový systém, nová pravidla

Součástí tříletého projektu MoLiS byla i příprava certifikované metodiky. Ta má pomoci definovat požadavky na světelné soustavy pro malá letiště, nyní ji schvaluje Ministerstvo dopravy. Nové předpisy by měly narovnat současný stav, kdy se počítá s použitím pevných osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá letiště provozují noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde vstříc i MoLiS, který je mobilní a počítá se s jeho využitím po omezenou dobu.

„Na malých letištích je noční provoz převážně sezonní záležitostí. V létě je krátká noc a na letištích je přes den velký provoz, takže toto období není pro noční lety ideální. Naopak jaro nebo podzim jsou pro provoz v režimu VFR NIGHT, tedy noční lety za podmínky vizuálního kontaktu se zemí, mnohem lepší. Malá letiště obvykle potřebují noční provoz kvůli výcviku pilotů třeba jeden až dva měsíce na jaře a stejně tak na podzim. Je proto žádoucí, aby vznikl předpis pro toto použití osvětlovacích soustav,“ uzavírá Chlebek.

Vývoj byl podpořen z projektu TA ČR Epsilon.


Publikováno 20.01.2021 11:24
Odkaz https://www.vut.cz/vut/f19528/d207631
Fakulta strojního inženýrství

Život na VUT

  • Atmosféra VUT
  • Prostory školy
  • Koleje
  • Stravování
  • Sport na VUT
  • Studentský život
  • Brno

Pro uchazeče

  • Proč na VUT
  • Studijní programy
  • Dny otevřených dveří
  • Aktivity pro juniory
  • Celoživotní vzdělávání
  • Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
  • E-přihláška

Pro studenty

  • Předměty
  • Studijní programy
  • Harmonogram akademického roku
  • Závěrečné práce
  • Celouniverzitní doktorská škola
  • Studijní předpisy
  • Poplatky za studium
  • Zpracování osobních údajů studentů
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Uznání zahraničního vzdělání
  • Stipendia
  • Knihovny (externí odkaz)
  • Doktorský příjem
  • Sociální bezpečí
  • Studium bez bariér
  • Podpora podnikání

Věda a výzkum

  • Věda a výzkum na VUT
  • Podpora excelence
  • Mezinárodní vědecká rada
  • Systém zajišťování kvality výzkumu
  • Výzkumné infrastruktury
  • Transfer znalostí
  • Open Science
  • Projekty
  • Projekty ze strukturálních fondů
  • Specifický výzkum

Spolupráce

  • Firemní spolupráce
  • Zahraniční spolupráce
  • Spolupráce se školami
  • Služby univerzity
  • Mezinárodní dohody
  • Univerzitní sítě

O univerzitě

  • Profil univerzity
    • Udržitelná univerzita
    • Podnikavá univerzita / ContriBUTe
    • Bezpečná univerzita
    • Vyznamenání
  • Organizační struktura
  • Úřední deska
  • Ochrana osobních údajů
  • Pracovní příležitosti (externí odkaz)
  • Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících
    • Rovné příležitosti
    • Sociální bezpečí
    • HR Award
  • Kontakty
  • Pro média
  • Absolventi(externí odkaz)

Vysoké učení technické v Brně

Vysoké učení technické v Brně

Antonínská 548/1
602 00 Brno

www.vut.cz
vut@vutbr.cz

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Threads logo Threads
  • X logo X
  • Bluesky logo Bluesky

  • Podcast logo Podcast
  • E-shop VUT E-shop VUT

Copyright © 2025 VUT

Prohlášení o přístupnosti
Informace o používání cookies

  • HR Award logo HR Award
Nahoru