Přístupnostní navigace

Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

VUT

Menu
  • Život na VUT Submenu
    • Atmosféra VUT
    • Prostory školy
    • Koleje
    • Stravování
    • Sport na VUT
    • Studentský život
    • Brno
  • Pro uchazeče Submenu
    • Fakulty a programy
    • Jak se dostat na VUT
    • Dny otevřených dveří
    • Celoživotní vzdělávání
    • Zpracování osobních údajů uchazečů o studium

    E-přihláška

  • Pro studenty Submenu
    • Předměty
    • Studijní programy
    • Poplatky za studium
    • Studijní předpisy
    • Studium a stáže v zahraničí
    • Stipendia
    • Sociální bezpečí
    • Závěrečné práce
    • Knihovny (externí odkaz)
    • Studium bez bariér
    • Uznání zahraničního vzdělání
    • Zpracování osobních údajů studentů
    • Podpora podnikání
  • Věda a výzkum Submenu
    • Věda a výzkum na VUT
    • Centra výzkumu
    • Open Science
    • Transfer znalostí
    • Projekty
    • Publikace a výsledky VaV
    • Konference
    • Specifický výzkum
  • Spolupráce Submenu
    • Firemní spolupráce
    • Zahraniční spolupráce
    • Střední školy a VUT
    • Služby univerzity
    • Mezinárodní dohody
  • O univerzitě Submenu
    • Aktuality
    • Profil univerzity
    • Kalendář akcí
    • Absolventi(externí odkaz)
    • Organizační struktura
    • Pracovní příležitosti (externí odkaz)
    • Úřední deska
    • Sociální bezpečí
    • Podpora a rozvoj zaměstnanců
    • Pro média
    • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů
    • Vyznamenání

    Fakulty a ústavy

    • Fakulta stavební
    • Fakulta strojního inženýrství
    • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
    • Fakulta architektury
    • Fakulta chemická
    • Fakulta podnikatelská
    • Fakulta výtvarných umění
    • Fakulta informačních technologií
    • Ústav soudního inženýrství
    • Centrum sportovních aktivit
    • Středoevropský technologický institut
  • EN
  • Přihlásit se

    Přihlásit se

    • Web VUT
    • Intraportál
    • Studis
    • Teacher
    • Elearning
  • Hledat
  • EN

Zavřít

  1. VUT
  2. O univerzitě
  3. Aktuality
  4. Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma Transcon Electronic Systems ve spolupráci s Leteckým ústavem Fakulty strojního inženýrství VUT. MoLiS by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště, nebo v případě, že je potřeba připravit přistávací dráhu v místě, které jako letiště běžně neslouží.

„Na malých letištích se dodnes používají systémy vyvinuté v Československu někdy na počátku 60. let. Tehdy vznikly primárně pro vojenské použití, nicméně později se začaly používat i na malých aeroklubových letištích, kde přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na původní systémy se již nevyrábí náhradní díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,“ popisuje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu FSI.
Noční osvětlovací systém pro menší letiště může nahradit ten zastaralý z 60. let | Autor: archiv Leteckého ústavu FSI
Výzkumníci spojili síly s renomovaným výrobcem letištních světel, českou firmou Transcon Electronic Systems. Na jejích bedrech ležel vývoj systému po technické stránce, Letecký ústav pracoval zejména na testování soustavy. „Systém MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už nemají v provozu, tak o letiště, která zatím s nočním provozem neměla zkušenosti. Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,“ dodává Chlebek.

Výsledkem spolupráce je prototyp systému určený pro dráhy do 1200 metrů, kdy maximální délka dráhy je závislá na její šířce. Celá světelná soustava se vejde do vozíku za auto, což je velký rozdíl oproti starému systému, který v původní vojenské verzi potřeboval k převozu několik nákladních vozů. K soustavě MoLiS patří ještě druhý vozík s větrným rukávem a osvětlením k němu, což je předpisy daná povinnost pro noční provoz na letišti.

Na rozdíl od zahraničních osvětlovacích soustav pro malá letiště není český systém napájen z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu. „Chtěli jsme, aby údržba systému byla pro malá letiště co nejjednodušší a údržba baterií se nám zdála příliš náročná. Z důvodu co nejnižších nároků na elektrický generátor sloužící pro napájení systému využívá systém v co nejširší míře LED technologie,“ vysvětluje Chlebek. Po "rozbalení" a instalaci osvětlovacího systému tak má letiště k dispozici kompletní osvětlení pro noční provoz letadel.
Mobilní osvětlení se vejde do přívěsu auta | Autor: archiv Leteckého ústavu FSI
Nový systém, nová pravidla

Součástí tříletého projektu MoLiS byla i příprava certifikované metodiky. Ta má pomoci definovat požadavky na světelné soustavy pro malá letiště, nyní ji schvaluje Ministerstvo dopravy. Nové předpisy by měly narovnat současný stav, kdy se počítá s použitím pevných osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá letiště provozují noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde vstříc i MoLiS, který je mobilní a počítá se s jeho využitím po omezenou dobu.

„Na malých letištích je noční provoz převážně sezonní záležitostí. V létě je krátká noc a na letištích je přes den velký provoz, takže toto období není pro noční lety ideální. Naopak jaro nebo podzim jsou pro provoz v režimu VFR NIGHT, tedy noční lety za podmínky vizuálního kontaktu se zemí, mnohem lepší. Malá letiště obvykle potřebují noční provoz kvůli výcviku pilotů třeba jeden až dva měsíce na jaře a stejně tak na podzim. Je proto žádoucí, aby vznikl předpis pro toto použití osvětlovacích soustav,“ uzavírá Chlebek.

Vývoj byl podpořen z projektu TA ČR Epsilon.


Publikováno 20.01.2021 11:24
Odkaz https://www.vut.cz/vut/f19528/d207631
Fakulta strojního inženýrství

Život na VUT

  • Atmosféra VUT
  • Prostory školy
  • Koleje
  • Stravování
  • Sport na VUT
  • Studentský život
  • Brno

Pro uchazeče

  • Fakulty a programy
  • Jak se dostat na VUT
  • Dny otevřených dveří
  • Celoživotní vzdělávání
  • Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
  • E-přihláška

Pro studenty

  • Předměty
  • Studijní programy
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Sociální bezpečí
  • Závěrečné práce
  • Knihovny (externí odkaz)
  • Studium bez bariér
  • Uznání zahraničního vzdělání
  • Zpracování osobních údajů studentů
  • Podpora podnikání

Věda a výzkum

  • Věda a výzkum na VUT
  • Centra výzkumu
  • Open Science
  • Transfer znalostí
  • Projekty
  • Publikace a výsledky VaV
  • Konference
  • Specifický výzkum

Spolupráce

  • Firemní spolupráce
  • Zahraniční spolupráce
  • Střední školy a VUT
  • Služby univerzity
  • Mezinárodní dohody

O univerzitě

  • Aktuality
  • Profil univerzity
  • Kalendář akcí
  • Absolventi(externí odkaz)
  • Organizační struktura
  • Pracovní příležitosti (externí odkaz)
  • Úřední deska
  • Sociální bezpečí
  • Podpora a rozvoj zaměstnanců
  • Pro média
  • Kontakty
  • Ochrana osobních údajů
  • Vyznamenání

Vysoké učení technické v Brně

Vysoké učení technické v Brně

Antonínská 548/1
601 90 Brno

www.vut.cz
vut@vutbr.cz

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Spotify logo LinkedIn

Copyright © 2023 VUT

Prohlášení o přístupnosti
Informace o používání cookies

  • HR Award logo HR Award
Nahoru