Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím patentu českého vědce
Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím patentu českého vědce
TISKOVÁ ZPRÁVA
V Norsku vyroste v nejbližších letech nová továrna na výrobu baterií o celkovém výkonu 32 GWh. Její součástí má být i první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie, které využívají patentu českého vědce Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie VUT. Baterie na principu lithium-síra představují ekologickou variantu k současným Li-ion akumulátorům a mohou znamenat významný posun v oblasti elektromobility.
Před dvěma lety podal Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT
evropský patent
na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v oblasti uchovávání elektrické energie. Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů lithium-sirných baterií, na jaký jsme zvyklí u dnes běžně dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou. Výzkum na brněnské technice vznikal ve spolupráci s norským partnerem, který nedávno informoval veřejnost o plánované výstavbě první továrny na výrobu lithium-sirných baterií na světě.
Tomáš Kazda pracuje na vývoji lithium-sirných baterií | Autor: Igor Šefr
Plánovaná produkce továrny by měla dosáhnout celkové výrobní kapacity 32 GWh. Půjde o 4 samostatné moduly o dodávce 8 GWh a práci by zde mohlo najít zhruba 2 500 zaměstnanců. S výstavbou se začne v příštím roce a první část výstavby má být dokončena v roce 2024. Hlavním odběratelem by pak měly být především evropské automobilky. „V současné době jde více jak 60 % vyrobených Li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována,“ naznačil velký potenciál tohoto průmyslu Tomáš Kazda.
Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout ekologickou alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra. Pokud se jejich výroba osvědčí, bude se jednat o první podobnou výrobu na světě. Nová továrna by měla v následujících letech vyrůst na jihu Norska, konkrétně v regionu Agder, kde bude dobře dostupná evropským trhům.
The Norwegian company is planning a prototype production line using a patent from a Czech scientist | Autor: Igor Šefr
Zatímco v Česku tvoří auta čistě na elektrický pohon něco 1,3 % ze všech nově prodaných automobilů, v Norsku je jejich podíl nejvyšší v Evropě. Zhruba 60 % aut prodaných letos na jaře v Norsku bylo čistě na elektrický pohon. V Česku jezdí po silnicích zhruba 5 000 elektoaut, i zde je ovšem patrný meziroční nárůst prodeje. Odborníci očekávají, že trh v oblasti elektromobility poroste v následující dekádě až o 1 450 % a evropský trh s bateriemi by tak mohl dosáhnout hodnoty až 90 miliard eur.
Publikováno
30.09.2020 15:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d203570
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Tisková zpráva
Nahoru