Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Projekt se zaměřuje na vývoj revolučního konceptu personálního létajícího vozidla, které studenti interně označují jako "motorku". Důvodem je charakteristický způsob posezení – pilot a spolujezdec sedí v řadě za sebou s nohama vpředu a rukama na ovládacích prvcích, podobně jako na motorce.
"Na rozdíl od motorky se ale neřídí nakláněním těla, nýbrž ovládacími pákami a elektronickými systémy. Stroj je určen pro piloty s oprávněním pro ultralehká letadla," upřesňuje technické řešení současný vedoucí spolku DRC, Jakub Prvý.
Studenti ze spolku Dron Research Center spolupracují s průmyslem na vývoji futuristického létajícího vozidla. | Autor: Filip Stejskal - Monkee DronesZásadní výhodou tohoto konceptu je využití principu tiltrotoru – naklápění rotorů ve směru letu. "Oproti klasickým multikoptérám má výhodu, že pilot během letu sedí vždy ve vzpřímené poloze. Záměr je nabídnout řešení, které by v budoucnu mohlo konkurovat konceptům typu air taxi a dalším formám městské letecké mobility," vysvětluje vizi projektu Jakub Prvý.
Během práce na projektu studenti získali rozsáhlé praktické zkušenosti. "Naučili jsme se spoustu nových věcí – od principů aerodynamiky křídel a optimalizace proudění v "ducted" pohonech (dmychadlových pohonech, pozn. red.), přes konstrukční postupy při návrhu lehkých, ale pevných dílů, až po ladění řídicích systémů pro stabilní let," popisuje tým svoje poznatky.Součástí projektu bylo také testování a dolaďování prototypu v reálných podmínkách. Studenti pracovali na zmenšeném modelu, protože původní model v měřítku 1:2 byl pro testování nevhodný – byl příliš těžký, špatně přemístitelný a vyžadoval velké prostory kvůli bezpečnosti i omezené agilitě při manévrech.
Studentský spolek DRC při předvádění inovativního modelu létajícího dopravního prostředku firmě UDX Research. | Autor: Filip Stejskal - Monkee DronesNa projektu intenzivně pracovali studenti Volodymyr Mykhailo Horbal, Pavel Mužík a Jakub Prvý. "Společně jsme ladili konstrukci, optimalizovali řízení a postupně přetvářeli koncept v létající prototyp. Od prvotních návrhů až po úspěšné testování v terénu – šlo o intenzivní, ale extrémně přínosnou zkušenost," hodnotí celý projekt tým studentů.
Plnohodnotný model má být určen pro dva lidi. Podrobné parametry včetně doletu, rychlosti a konstrukčních řešení jsou k dispozici na stránkách výrobce.Zdroj: Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT