Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Problémy kontejnerové dopravy pomůže vyřešit český software
Problémy kontejnerové dopravy pomůže vyřešit český software
Uhlídat kontejner naplněný zbožím, aby doputoval lodí nepoškozený na určené místo, je v současné době náročný úkol. Důvodem je, mimo jiné, i používání rozdílných satelitních, navigačních a komunikačních systémů. Experti z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT a společnosti GINA Software vyvíjejí jednotnou platformu pro monitoring a datovou analýzu přepravních kontejnerů. Systém pomůže například předcházet ztrátám nebo krádežím.
Problém s bezpečnou přepravou kontejnerů je typický například pro dopravu mezi státy Afriky. Právě zde je zvýšená poptávka po zajištění lepšího monitoringu aktuální polohy a stavu kontejneru. Příkladem mohou být léky, které musí na místo určení dorazit včas a pro jejich transport musí být splněny vhodné teplotní podmínky. „Nová platforma umožní monitoring a lokalizaci kontejneru po celém světě, dále pak jeho efektivní dopravu, předcházení ztrátám, krádežím, nevhodnému zacházení nebo neoprávněné manipulaci,“ upozornil Petr Konvalinka, předseda TA ČR, která projekt finančně podpořila.
Uvažovaná jednotná platforma se skládá z komunikační jednotky (brány) a z vlastního softwaru pro monitoring kontejnerů. Komunikační jednotka sdružuje v rámci kontejneru dvě funkce:
monitoring vnitřního prostředí kontejneru (teplota, vlhkost, snímání otřesů, detekce vniknutí do kontejneru) a bezdrátovou komunikaci s nadřazeným dohledovým systémem, který sdružuje data o monitorovaných kontejnerech.
Samotnou výzvou pro autory projektu byl výběr vhodné komunikační technologie, která by zajišťovala celosvětové pokrytí a současně splňovala požadavky na nízký odběr proudu. Vyvíjený škálovatelný software je primárně vhodný pro vyhodnocování a analýzu dat z chytrých senzorů umístěných v přepravních jednotkách (například kontejnery s léky).
Ilustrační foto | Autor: Pixabay
„Náš projekt cílí na využití pro obchodování a
zámořskou přepravu zejména cenného zboží a poskytování humanitární pomoci
,“ zdůraznil Boris Procházka, jednatel společnosti GINA Software. Jednotná aplikace pro sledování přepravy kontejneru dosud chybí. V praxi se používá kombinace satelitního navigačního a komunikačního systému. Ten má však své mezery, jako je například omezené pokrytí, vysoká energetická spotřeba a provozní náklady na přenos polohových dat nebo nedostatečná informace o stavu převáženého nákladu.
„Použití této inovativní platformy by otevřelo i širší možnosti lokalizace za ztížených podmínek. Příkladem může být datový přenos či lokalizace kontejneru, který je zcela obklopený ostatními kontejnery nebo umístěný v překladišti,“ vysvětlil
Petr Musil, vědecký pracovník Ústavu telekomunikací FEKT
. Součástí připravovaného řešení je i vývoj pokročilého systému napájení se zaměřením na optimalizaci spotřeby a bezúdržbovost. Návrh samotného zařízení počítá s nasazením ve specifických podmínkách námořní dopravy, kde jsou typické značné výkyvy teplot, vysoká vzdušná vlhkost či korozivní působení soli.
Zdroj: TA ČR
Publikováno
27.06.2022 08:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d227658
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Nahoru