Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Téma
Na vodním díle Orlík vznikne nový bezpečnostní objekt o rozloze fotbalového hřiště. Na projektu se podíleli odborníci z VUT
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Na vodním díle Orlík vznikne nový bezpečnostní objekt o rozloze fotbalového hřiště. Na projektu se podíleli odborníci z VUT
Osmatřicet tisíc metrů krychlových železobetonu. Velikost srovnatelná s fotbalovým hřištěm. Náklady okolo 830 milionů korun. Do dvou let by měla začít výstavba jednoho z největších bezpečnostních objektu na nejvýznamnějším českém vodním díle v novodobé historii. Na projektu tohoto objektu na vodním díle Orlík se podílel i Michal Žoužela s kolegy z Laboratoře vodohospodářského výzkumu FAST VUT. Ve fyzikálním modelu posoudili a optimalizovali navržené tvary a rozměry této obrovské stavby. Poradit si museli s neuspořádaným prouděním i nedostatečnou průtočnou kapacitou.
Vodní dílo Orlík patří k největším českým přehradám. Zadržuje téměř sedm set padesát milionů metrů krychlových vody. „Primárně slouží pro nadlepšování vody ve Vltavě. Zjednodušeně se tak společně s hrázemi na Vltavské kaskádě stará o to, aby se ani v létě Praha nedala projít suchou nohou. Zajišťuje totiž alespoň minimální zůstatkový průtok,“ upřesnil Michal Žoužela z Ústavu vodních staveb FAST VUT.
V případě dlouhotrvajících srážek a zvednutí hladiny jsou extrémní vodní průtoky převáděny přes stávající korunový přeliv. Ten má kapacitu přibližně 2600 metrů krychlových za sekundu. „Při povodních v roce 2002 byla ale kapacita překročena a zaznamenaný průtok dosahoval až 3100 metrů krychlových za sekundu. Proto se začalo hledat řešení, jakým způsobem do budoucna případné extrémní průtoky přes hráz bezpečně převést,“ vysvětlil Žoužela.
Vzniklo několik studií, ze kterých byly vybrány dvě finální varianty. Ty následně posoudili významní odborníci v oboru vodních staveb a hlasováním rozhodli o vítězném řešení. „Rozhodli, že se postaví nová bezpečnostní stavba se třemi hrazenými vtoky, na které navazují tři paralelní kanály v kryté sekci. Za krytou sekcí pak voda přejde do skluzu. Tím překoná rozdíl mezi horní a spodní hladinou. Skluz je zaústěn do koncového vzdutí vodního díla Kamík, který se pod Orlíkem nachází,“ popsal Michal Žoužela.
Jelikož se jedná o tak významnou stavbu, musel být projekt nejprve ověřen pomocí fyzikálního modelového výzkumu. Jeho realizaci pak vyhráli právě odborníci z FAST VUT. „To, co projektanti navrhnou a spočítají, musí být potvrzeno, vyvráceno či pozměněno na zmenšeném fyzikálním modelu. Dostali jsme výkresy a veškeré podklady, na základě kterých jsme vytvořili 3D model celého vodního díla,“ přiblížil Žoužela.
Odborníci z VUT postavili v měřítku 1:50 celou linku od vtoků po výtok. „Postupovali jsme od vrchu dolů. Nejprve jsme zjistili, že kapacita nových vtokových objektů není dostatečná. Chybělo až 15 procent potřebné kapacity. Museli jsme proto navrhnout opatření, která ji zvýšila. To je třeba věc, se kterou jsme původně na počátku řešení nepočítali. A přišli jsme na ni až díky fyzikálnímu modelu. Strávili jsme tak nakonec dva měsíce intenzivním řešením tohoto problému,“ upozornil Žoužela.
Výzkumníci si museli poradit s gejzíry vody i přeléváním skluzu | Autor: archiv Michala Žoužely
Dále výzkumníci posuzovali všechny proudové poměry. „Museli jsme si poradit s nehomogenním prouděním v kanálech a ve skluzu. Docházelo totiž k poměrně velkému rozkmitání hladiny. Řešili jsme proto například tvar pilířů, aby se voda na skluzu hloubkově homogenizovala. Nesmí totiž docházet k jejímu přelévání přes stěny skluzu. V první fázi, když jsme poprvé pustili vodu na model, tak v některých místech docházelo k výstřikům vodního proudu či tříště až do výšky patnácti metrů. Museli jsme tedy proudění zklidnit a jakékoliv projevy tohoto typu odstranit,“ popsal Michal Žoužela.
Na závěr pak tým řešil i vhodný způsob zaústění vody do koncového vzdutí vodního díla Kamík. „Ukázalo se, že vlivem vysokých rychlostí, které jsou způsobeny sedmdesátimetrovým výškovým rozdílem mezi hladinou horní a dolní vody, dojde k odtlačení dolní vody z prostoru konce skluzu a nedojde tak k jeho zatopení. Vzniká mohutná vlna a možné přelévání stěn skluzu, což by bylo nepřijatelné,“ dodal Žoužela.
Reálná stavba má být z 38 tisíc metrů krychlových železobetonu. Vědci museli na tuto skutečnost pamatovat. Všechny jevy, které pozorovali na modelu vytvořeném v jedné z budov FAST VUT, tak museli být schopní přepočítat na budoucí vodní dílo. „Dochází ke zmenšování všech parametrů včetně drsnosti. Beton je charakterizován jistým součinitelem drsnosti. Při přepočítání na model to odpovídá plastu či sklu,“ vysvětlil Michal Žoužela, proč byla replika bezpečnostního díla převážně z plastu.
Výstupem projektu, který trval téměř dva roky, byla obsáhlá závěrečná zpráva. Ta by měla projektantům do budoucna sloužit k ověření jednotlivých prvků i opatření. „Průběžně jsme projektantům předkládali svá zjištění a hledali společně možné varianty řešení. Závěrečná zpráva pak obsahuje přesný popis výsledků, ke kterým jsme došli, záznamy měření i zdůvodnění rozhodnutí. Projektanti se tak můžou k jednotlivým věcem kdykoliv vrátit a ověřit si například, že když bude průtok vody odpovídat jisté hodnotě, stane se v jednotlivých částech stavby to a to. Většinou základní tvary díla vychází z jiných staveb. Tento objekt ale v Česku nemá příliš obdoby, takže byla na začátku řada otazníků. Právě výsledky měření a náš model je pomohly zodpovědět,“ uzavřel Michal Žoužela, který doufá, že se brzy podaří sehnat veškerá povolení a peníze, aby se model v budoucnu proměnil na existující stavbu.
(zep)
Publikováno
14.11.2019 09:48
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38144/d192110
Fakulta stavební
věda a výzkum
zaměstnanci
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru