Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Téma
Bezemisní bagr najde uplatnění například v nemocnicích
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Bezemisní bagr najde uplatnění například v nemocnicích
Exkavátor, neboli bagr či rýpadlo, schopný zvedat břemena až do hmotnosti dvou tun, vyniká nulovými exhalacemi motoru, bezhlučností a energetickou úsporností. Tato progresivní novinka tak najde využití především v nemocnicích, chráněných prostorech či přírodních oblastech. Právě tento stroj na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představila Fakulta strojního inženýrství VUT, konkrétně zástupci Ústavu konstruování, jako výsledek své dvouleté spolupráce se společností Bosch Rexroth.
"Přetvořili jsme původní bagr tak, aby měl místo hlučného spalovacího motoru tichý elektrický motor a byl napájen pouze elektrickými akumulátory. Složitost problému byla dána hlavně sloučením tří různých systémů: mechanického, hydraulického a elektrického. Předpokládáme, že v příštím roce, kdy bude pokračovat náš grant, akumulátory místo několika hodin vydrží pracovat celou pracovní směnu. Je také možné je přes noc nebo v pracovních pauzách dobíjet. Pracovní výkon stroje s novým druhem pohonu zůstává zachován," vysvětlil Josef Nevrlý z Odboru reverzního inženýrství a aditivních technologií, který je součástí Ústavu konstruování FSI VUT.
Za vývojem stroje stála poptávka firem po stále ekologičtějším řešení zemních a stavebních strojů. V rámci konkurence se tak vývojáři snaží hledat nové cesty, mezi které patří například hybridní pohony. Tento bagr s kvalitativně novým pohonem tak najde využití nejen v uzavřených prostorách, chráněných areálech, ale také v nemocnicích, školách, jeslích nebo tzv. čistých provozech. „Po předchozí spolupráci s firmou Bosch Rexroth, kdy jsme pracovali na tzv. rekuperaci pohybové energie, tedy jejího vyžití z brzdění těžkých vozidel k jejímu opětovnému rozjezdu, jsme se tentokrát vrhli tímto směrem. V bagru jsme museli vytvořit nový, úsporný systém řízení distribuce energie vzhledem k nutnosti koordinovat systém elektrický s hydraulickým. Elektrické akumulátory musely být vestavěny jen do původního rámu bagru,“ popsal některá úskalí Nevrlý.
Zobrazit galerii
Zobrazit galerii
Důležitým nástrojem při výzkumu bylo matematické modelování a počítačová simulace podstatných prvků a subsystémů bagru pro dosažení co nejefektivnější činnosti. Neméně důležitá byla měření na experimentálních stendech. V mechanické části došlo ke změně hlavně náhradou vznětového motoru za speciální třífázový synchronní elektromotor. K elektromotoru pak výzkumníci museli najít i vhodný hydrogenerátor s tlakovým regulátorem pro omezení maximálního tlaku oleje s ohledem na bezpečnost stroje. Důležitými součástmi nového systému jsou také nové speciální elektrohydraulické rozváděče a další elektronické prvky řízení.
„Na Mezinárodním strojírenském veletrhu si ovládání našeho zařízení vyzkoušel například místopředseda vlády Pavel Bělobrádek, rektor VUT Petr Štěpánek, prorektor Lubomír Grmela nebo děkan FSI Jaroslav Katolický,“ přiblížil zájem o letošní největší exponát na stánku VUT Nevrlý. Kromě již zmíněného Ústavu konstruování FSI se na vývoji podíleli také pracovníci z Ústavu automatizace a informatiky z téže fakulty a kolegové z Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky FEKT. I v příštím roce plánují vědci pokračovat ve vývoji a zdokonalování toho experimentálního bagru, který je tichý a šetrný k životnímu prostředí a představuje nový, perspektivní stroj v oboru.
(rdk)
Publikováno
20.10.2017 13:00
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38144/d157692
Fakulta strojního inženýrství
spolupráce
zaměstnanci
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru