Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Marek Kozumplík
Ak. rok: 2024/2025
Vedoucí: Ing. Tomáš Milet, Ph.D.
Oponent: Ing. Michal Vlnas
Tato práce se zabývá návrhem a implementací 3D počítačové hry pro více hráčů kombinující mechaniky real-time strategií a akčních RPG her. Hra obsahuje několik klíčových systémů. Hlavním systémem je soubojový systém, který kombinuje magii, fyziku a ničitelné prostředí. Dalším klíčovým prvkem je stavba zničitelných hradů a jejich budov pomocí surovin. K výstavbě hradeb je použit dlaždicový systém. Sběr surovin zajišťují hráči i počítačové jednotky dělníků, přičemž dělníci mají různé pracovní cykly. Tyto suroviny lze následně využít ke stavbě budov nebo výcviku stráží pro obranu hradu. Ve hře se dále nachází další jednotky, jako je divoká zvěř nebo bossové. Hráč může také získávat vybavení porážením neptřátel, které zlepšuje jeho statistiky a odemyká nové schopnosti. Hra byla vytvořena v herním enginu Godot a průběžně testována s několika hráči současně.
Hra pro více hráčů, 3D, Godot Engine, vývoj počítačových her, akční, strategie, systém mřížky dlaždic, ničitelné prostředí, systém stavění, soubojový systém, vizuální efekty
Termín obhajoby
17.06.2025
Výsledek obhajoby
neobhájeno (práce nebyla úspěšně obhájena)
Klasifikace
F
Průběh obhajoby
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Oponent hodnotil práci stupněm 4F, protože text má nízkou kvalitu a je nutné ho přepracovat. Student nedokázal vyvrátit výtky oponenta. Komise shledala nedostatky práce natolik závažné, že se práci rozhodla hodnotit jako nevyhovující.
Otázky k obhajobě
Jazyk práce
angličtina
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav počítačové grafiky a multimédií
Studijní program
Informační technologie (BIT)
Složení komise
prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda) Dr. Ing. Petr Peringer (člen) Ing. Jaroslav Dytrych, Ph.D. (člen) Ing. Ivana Burgetová, Ph.D. (člen) doc. Ing. Michal Bidlo, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Tomáš Milet, Ph.D.
Student na implementační části strávil daleko více času než je běžné a vytvořil mnoho herních mechanik a technických řešení, které jsou komplexní. Vytvořil složitou hru v herním enginu Godot. Kvůli množství odvedené práci a studentovu nadšení do práce hodnotím práci 95 body - stupněm A.
Student si svůj projekt vybral sám a pracoval na něm předtím, než se z něj stalo zadání BP. Studentovým cílem bylo vytvořit komplexní hru inspirovanou mnoha žánry. Vývoj počítačové hry je složité téma.
Student si sám vyhledával literární zdroje.
Student byl velmi samostatný a pracoval na své práci bez pobízení. Student byl aktivní a konzultace s ním byly obohacující.
Obsah práce byl konzultován.
Výsledná hra je více než demo a obsahuje množství komplexních mechanik. Proto je možné, že o ni hráči projeví zájem.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Michal Vlnas
Celkově si myslím, že by se mohlo jednat o kvalitní práci, zejména díky realizaci, ale je zde několik překážek v textové části, kvůli které si myslím, že je potřeba práci dopracovat. Zejména kvůli chybějícímu úvodu, rozšířenému abstraktu, nepoměrnému rozložení rozsahu kapitol, nadbytečnosti figur (zdroj. kódy), nevhodnému sázení některých částí a absenci vhodné literatury.
Doporučuji tedy komisi hodnotit stupněm F a povolit studentovi nezbytné úpravy v textu a přistoupení k obhajobě v srpnovém termínu.
Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání
Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.
Struktura práce má dle mého názoru několik zásadních chyb. Chybí zde rozšířený abstrakt a současně i chybí i kapitola Úvod (viz směrnice rektora č. 72/2017, čl. 15, b. 1). Práce začíná kapitolou "Game design and mechanics", kde autor začíná rovnou popisovat svoje autorské řešení. Dále následuje průzkum trhu a popis herního enginu Godot (kapitola 2 a 3). Následují kapitoly implementace, testování a závěr.
Rozsahově jsou kapitoly nevyvážené. Teoretická část (kapitola 2 a 3) tvoří dohromady 8 stran. Vlastní autorská část (kapitola 1, 4 a 5) pak obsahuje cca 95 stran. V kapitole 4 je relativně větší množství tzv. "bílých" stran vlivem nevhodného formátování. V této kapitole je taktéž celkově 109 figur, kde velké množství z nich jsou nakopírované zdrojové kódy GDScript, které mají dle mého názoru minimální informační hodnotu. Celková pochopitelnost je zde slabší, protože autor velmi intenzivně popisuje právě zdrojové kódy - třídy, metody, funkce apod. Je těžké neztratit se v terminologii a kontextu.
Text však obsahuje i spoustu pěkných obrázků ze hry, diagramů, apod.
V práci jsou 3 přílohy, avšak z nějakého důvodu jsou uvedeny jako podkapitoly literatury a jedna příloha v obsahu navíc chybí.
V sekci 5.1, v podsekci inventář a UI autor zřejmě zapomněl přeformulovaný odstavec, protože 1. a 2. odstavec mají v podstatě stejný význam.
V závěru práce (kapitola 6) autor poměrně dehonestuje dosažené výsledky. Zde bych spíše očekával shrnutí dosažených a implementovaných vlastností, nikoliv výčet věci, které nefungují nebo ve hře nejsou dodělány.
Jazyková práce stránky je dobrá, autoru použil anglický jazyk na velmi dobré úrovni.
Typografie obsahuje řadu prohřešků. Práce obsahuje 114 figur, avšak v textu je referencována snad pouze jedna jediná, ostatní jsou pouze vloženy do textu bez kontextu a často s velmi slabým titulkem. Citace do literatury jsou vysázeny velmi nestandartně formou poznámky pod čarou, v niž se posléze nachází bibliografický odkaz, viz např. str. 17. V některých místech se autor odkazuje na předchozí sekce či kapitoly, kde však chybí mezery nebo se odkaz nachází až za tečkou.
Realizační část je na dobré úrovni a je to hlavní klad této práce. Celkově vypadá pěkně a propracovaně, je zde velká různorodost obsahu. Hru se mi spustit podařilo, nicméně na Linuxu hra často zamrzá při spuštění.
Na Windows i na Linux mám problém se stavěním, kdy klávesy pro výběr konkrétní budovy neregistrují požadavek.
-
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Všechny body zadání považuji za splněné.
Stupeň hodnocení: přesahuje obvyklé rozmezí
Práce má 119 stran, zhruba 122 normostran. Některé části textu jsou podle mého názoru zbytečné (zejména výpisy zdrojových kódu aplikace).
Práce obsahuje 13 bibliografických objektů. Za relevantní zdroj bych považoval nejspíše pouze dokumentaci Godot engine, která však tvoří 6 z 13 zdrojů. Dále autor cituje 3 YouTube videa, 3 Github repozitáře a 1 blog. Autor mohl použít literaturu doporučenou vedoucím v zadání práce, avšak to se nestalo.
Známka navržená oponentem: F
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová