bakalářská práce

Hra pro více hráčů inspirovaná Strongholdem v Godotu

Text práce 19.47 MB

Autor práce: Marek Kozumplík

Ak. rok: 2024/2025

Vedoucí: Ing. Tomáš Milet, Ph.D.

Oponent: Ing. Michal Vlnas

Abstrakt:

Tato práce se zabývá návrhem a implementací 3D počítačové hry pro více hráčů kombinující mechaniky real-time strategií a akčních RPG her. Hra obsahuje několik klíčových systémů. Hlavním systémem je soubojový systém, který kombinuje magii, fyziku a ničitelné prostředí. Dalším klíčovým prvkem je stavba zničitelných hradů a jejich budov pomocí surovin. K výstavbě hradeb je použit dlaždicový systém.
Sběr surovin zajišťují hráči i počítačové jednotky dělníků, přičemž dělníci mají různé pracovní cykly. Tyto suroviny lze následně využít ke stavbě budov nebo výcviku stráží pro obranu hradu.
Ve hře se dále nachází další jednotky, jako je divoká zvěř nebo bossové. Hráč může také získávat vybavení porážením neptřátel, které zlepšuje jeho statistiky a odemyká nové schopnosti. Hra byla vytvořena v herním enginu Godot a průběžně testována s několika hráči současně.

Klíčová slova:

Hra pro více hráčů, 3D, Godot Engine, vývoj počítačových her, akční, strategie, systém mřížky dlaždic, ničitelné prostředí, systém stavění, soubojový systém, vizuální efekty

Termín obhajoby

17.06.2025

Výsledek obhajoby

neobhájeno (práce nebyla úspěšně obhájena)

znamkaFznamka

Klasifikace

F

Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Oponent hodnotil práci stupněm 4F, protože text má nízkou kvalitu a je nutné ho přepracovat. Student nedokázal vyvrátit výtky oponenta. Komise shledala nedostatky práce natolik závažné, že se práci rozhodla hodnotit jako nevyhovující.

Otázky k obhajobě

  1. Linuxová distribuce často uvízne při spuštění na "načítací" obrazovce, která je reprezentována obrázkem "assets/img/IMG_7595.png". Ukažte tento obrázek a vysvětlete důvod použití ve hře.
  2. Dále vysvětlete, proč se ve složce "assets/img/" nachází soubory "cernoch.jpg" a "radim.webp", které obsahují zbraně a návykové látky. Obrázky ukažte komisi a vysvětlete jejich význam.
  3. Byla textová část konzultována s vedoucím práce? Případně v jakém rozsahu a jak často?
  4. Jak byste se vyjádrřil k posudku oponenta?

Jazyk práce

angličtina

Fakulta

Ústav

Studijní program

Informační technologie (BIT)

Složení komise

prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda)
Dr. Ing. Petr Peringer (člen)
Ing. Jaroslav Dytrych, Ph.D. (člen)
Ing. Ivana Burgetová, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Michal Bidlo, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Tomáš Milet, Ph.D.

Student na implementační části strávil daleko více času než je běžné a vytvořil mnoho herních mechanik a technických řešení, které jsou komplexní. Vytvořil složitou hru v herním enginu Godot. Kvůli množství odvedené práci a studentovu nadšení do práce hodnotím práci 95 body - stupněm A.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Informace k zadání

Student si svůj projekt vybral sám a pracoval na něm předtím, než se z něj stalo zadání BP. Studentovým cílem bylo vytvořit komplexní hru inspirovanou mnoha žánry. Vývoj počítačové hry je složité téma.

Práce s literaturou

Student si sám vyhledával literární zdroje.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Student byl velmi samostatný a pracoval na své práci bez pobízení. Student byl aktivní a konzultace s ním byly obohacující.

Aktivita při dokončování

Obsah práce byl konzultován.

Publikační činnost, ocenění

Výsledná hra je více než demo a obsahuje množství komplexních mechanik. Proto je možné, že o ni hráči projeví zájem.

Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 95

Známka navržená vedoucím: A

Posudek oponenta
Ing. Michal Vlnas

Celkově si myslím, že by se mohlo jednat o kvalitní práci, zejména díky realizaci, ale je zde několik překážek v textové části, kvůli které si myslím, že je potřeba práci dopracovat. Zejména kvůli chybějícímu úvodu, rozšířenému abstraktu, nepoměrnému rozložení rozsahu kapitol, nadbytečnosti figur (zdroj. kódy), nevhodnému sázení některých částí a absenci vhodné literatury.


Doporučuji tedy komisi hodnotit stupněm F a povolit studentovi nezbytné úpravy v textu a přistoupení k obhajobě v srpnovém termínu.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Body
Náročnost zadání

Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání

Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.

Prezentační úroveň technické zprávy

Struktura práce má dle mého názoru několik zásadních chyb. Chybí zde rozšířený abstrakt a současně i chybí i kapitola Úvod (viz směrnice rektora č. 72/2017, čl. 15, b. 1). Práce začíná kapitolou "Game design and mechanics", kde autor začíná rovnou popisovat svoje autorské řešení. Dále následuje průzkum trhu a popis herního enginu Godot (kapitola 2 a 3). Následují kapitoly implementace, testování a závěr.

Rozsahově jsou kapitoly nevyvážené. Teoretická část (kapitola 2 a 3) tvoří dohromady 8 stran. Vlastní autorská část (kapitola 1, 4 a 5) pak obsahuje cca 95 stran. V kapitole 4 je relativně větší množství tzv. "bílých" stran vlivem nevhodného formátování. V této kapitole je taktéž celkově 109 figur, kde velké množství z nich jsou nakopírované zdrojové kódy GDScript, které mají dle mého názoru minimální informační hodnotu. Celková pochopitelnost je zde slabší, protože autor velmi intenzivně popisuje právě zdrojové kódy - třídy, metody, funkce apod. Je těžké neztratit se v terminologii a kontextu.

Text však obsahuje i spoustu pěkných obrázků ze hry, diagramů, apod.

V práci jsou 3 přílohy, avšak z nějakého důvodu jsou uvedeny jako podkapitoly literatury a jedna příloha v obsahu navíc chybí.

V sekci 5.1, v podsekci inventář a UI autor zřejmě zapomněl přeformulovaný odstavec, protože 1. a 2. odstavec mají v podstatě stejný význam.

V závěru práce (kapitola 6) autor poměrně dehonestuje dosažené výsledky. Zde bych spíše očekával shrnutí dosažených a implementovaných vlastností, nikoliv výčet věci, které nefungují nebo ve hře nejsou dodělány.

49
Formální úprava technické zprávy

Jazyková práce stránky je dobrá, autoru použil anglický jazyk na velmi dobré úrovni.

Typografie obsahuje řadu prohřešků. Práce obsahuje 114 figur, avšak v textu je referencována snad pouze jedna jediná, ostatní jsou pouze vloženy do textu bez kontextu a často s velmi slabým titulkem. Citace do literatury jsou vysázeny velmi nestandartně formou poznámky pod čarou, v niž se posléze nachází bibliografický odkaz, viz např. str. 17. V některých místech se autor odkazuje na předchozí sekce či kapitoly, kde však chybí mezery nebo se odkaz nachází až za tečkou.

70
Realizační výstup

Realizační část je na dobré úrovni a je to hlavní klad této práce. Celkově vypadá pěkně a propracovaně, je zde velká různorodost obsahu. Hru se mi spustit podařilo, nicméně na Linuxu hra často zamrzá při spuštění.

Na Windows i na Linux mám problém se stavěním, kdy klávesy pro výběr konkrétní budovy neregistrují požadavek.

85
Využitelnost výsledků

-

Rozsah splnění požadavků zadání

Stupeň hodnocení: zadání splněno

Všechny body zadání považuji za splněné.

Rozsah technické zprávy

Stupeň hodnocení: přesahuje obvyklé rozmezí

Práce má 119 stran, zhruba 122 normostran. Některé části textu jsou podle mého názoru zbytečné (zejména výpisy zdrojových kódu aplikace).

Práce s literaturou

Práce obsahuje 13 bibliografických objektů. Za relevantní zdroj bych považoval nejspíše pouze dokumentaci Godot engine, která však tvoří 6 z 13 zdrojů. Dále autor cituje 3 YouTube videa, 3 Github repozitáře a 1 blog. Autor mohl použít literaturu doporučenou vedoucím v zadání práce, avšak to se nestalo.

49
Otázky k obhajobě:
  1. Linuxová distribuce často uvízne při spuštění na "načítací" obrazovce, která je reprezentována obrázkem "assets/img/IMG_7595.png". Ukažte tento obrázek a vysvětlete důvod použití ve hře.
  2. Dále vysvětlete, proč se ve složce "assets/img/" nachází soubory "cernoch.jpg" a "radim.webp", které obsahují zbraně a návykové látky. Obrázky ukažte komisi a vysvětlete jejich význam.
  3. Byla textová část konzultována s vedoucím práce? Případně v jakém rozsahu a jak často?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 49

Známka navržená oponentem: F

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová