Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Bc. David Skřeček
Ak. rok: 2024/2025
Vedoucí: Ing. Juraj Lazúr
Oponent: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Sdílená městská mobilita je stále rozvíjející se fenomén, který, jako pouze další z mnoha, využívá k provozu svých služeb hojné množství mobilních telefonů. Raná fáze rozvoje tohoto odvětví ponechává prostor vylepšením, například pomocí pokročilé datové analýzy, například použitím prediktivních modelů, jež mezi nástroji pro analýzu sdílené cyklistiky nemájí zastoupení. Tyto modely však umožňují důležitou formu analýzy, která by uživatelům umožnila plánovat své cesty na základě pravděpodobné dostupnosti dopravních prostředků. Cílem této práce bylo vytvořit komplexní analytický nástroj sdílené cyklistické dopravy ve městě Brno, který umožní zjištění dostupnosti v budoucnu. Prediktivní model, trénovaný na historických datech provozovatelů služeb sdílené cyklistiky, umožňuje s vysokou spolehlivostí predikovat míru pravděpodobnosti výskytu dopravního prostředku na vybrané stanici v požadovaném datu a čase. Výsledkem je nejen tímto způsobem analyzující nástroj, ale také poznatky o potřebách a limitech bránících spolehlivé predikční analýze. Řešení poskytuje inovativní přístup k analýze dat sdílené cyklistické dopravy a přispívá tak k efektivnějšímu plánování budoucí cesty.
cyklistika, bike-sharing, prediktivní analýza, rozhodovací stromy, mobilní aplikace, Brno, .NET
Termín obhajoby
19.06.2025
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
B
Průběh obhajoby
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Otázky k obhajobě
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav informačních systémů
Studijní program
Informační technologie (BIT)
Složení komise
prof. Dr. Ing. Jan Černocký (předseda) Ing. Jiří Hynek, Ph.D. (člen) Ing. Vojtěch Mrázek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Martin Čadík, Ph.D. (člen) Ing. Vojtěch Havlena, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Juraj Lazúr
Študent k zadanej práci pristupoval zodpovedne a kreatívne. Výsledky práce majú potenciál uplatnenia v praxi, kde môžu zvýšiť spokojnosť používateľov služieb zdieľanej cyklistiky. Celkovo prácu hodnotím stupňom B.
Cieľom práce bolo spracovanie, analýza a návrh nových spôsobov využitia štatistických dát využitia zdieľanej cyklistiky na území mesta Brna. Študent navrhol a implementoval aplikáciu pre predikciu dostupnosti zdieľaných prostriedkov v rámci jednotlivých staníc. V rámci práce študent preskúmal problematiku dátových modelov a štandardov v oblasti mestskej mobility, preštudoval dostupné dátové zdroje, ktoré sám proaktívne získal, a navrhol spôsob predspracovania dát. V súlade s cieľom práce śtudent navrhol praktické využitie analyzovaných dát pomocou predikcie dostupnosti bicyklov, čo implementoval v podobe mobilnej aplikácie. V súvislosti s tým študent preskúmal rôzne prístupy k predikcii dát a vykonal rôzne pokusy s cieľom zhodnotenia kvality a vhodnosti dostupných dát. Celkový výsledok práce hodnotím kladne, samotná implementácia bola okrem teoretického testovania ladená aj s cieľovou skupinou používateľov, čo dáva potenciál nasadenia tejto aplikácie do reálnej prevádzky. Na rozdiel od existujúcich riešení zameraných na optimalizáciu prevádzky služieb zdieľanej cyklistiky má študentom navrhnuté riešenie potenciál zvýšiť spokojnosť samotných cyklistov.
Študent si aktívne vyhľadával odborné zdroje, ako aj používané štandardy otvorených dát, či dokumentáciu k použitým nástrojom.
Práca bola pravidelne raz za dva týždne konzultovaná, študent aktívne riešil vzniknuté problémy, práca postupovala vždy dopredu aj počas náročnejších období akademického roka.
Práca bola dokončená s rezervou a mohla tak byť dostatočne konzultovaná.
Známka navržená vedoucím: B
Posudek oponentaIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Práce obsahuje některé výše uvedené nedostatky zejména v technické zprávě. Praktickou část však hodnotím kladně. Navrhuji hodnocení stupněm B.
Stupeň hodnocení: obtížnější zadání
Cílem práce bylo vytvořit analytický nástroj pro predikci dostupnosti sdílených kol ve městě Brně. Student využil historická data služeb Rekola a Nextbike a doplňující meteorologická data z Open Meteo API. Pomocí knihovny ML.NET implementoval prediktivní modely, které odhadují dostupnost kol v čase a místě. Frontend aplikace byl realizován ve frameworku .NET MAUI. Práce kombinuje datovou analýzu, strojové učení a návrh multiplatformního rozhraní. Zadání hodnotím jako obtížnější.
Student text vhodně člení na praktickou a teoretickou část. Struktura teoretické části neodpovídá bodům zadání, nicméně považuji ji za přijatelnou. Úvod nepředstavuje cíl a očekávané výstupy. Analýza stávajících řešení mohla být rozsáhlejší. Kapitola Návrh místy obsahuje popis implementace a naopak.
Po jazykové stránce je práce na přijatelné úrovni. Obsahuje však typografické chyby (např. přebývající mezery, chybějící nedělitelné mezery nebo špatné uvozovky a pomlčky). Chybí číslování výpisů a vzorců. Pojmy nejsou zvýrazněny. U číselných referencí není uvedené, zda se jedná o obrázek nebo sekci. Obrázek 6.1 je rozbitý. Schémata jsou v rastrovém formátu.
Výstupy se skládají ze (1) serverové části, která zpracovává data a predikuje dostupnost kol a (2) mobilní aplikace pro uživatele. Výstupy hodnotím kladně, nicméně vytkl bych fakt, že uvedený repositář ve službě Github je privátní a student rovněž aplikaci nikde dále nedistribuuje.
Provedený průzkum a výsledný algoritmus pro predikci dostupnosti vidím jako potenciálně využitelný v projektu Lissy pro unimodální dopravní plánování.
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí
Práce obsahuje přijatelné množství odborných a online zdrojů. Rešerše v kapitole 3 mohla být rozsáhlejší.
Známka navržená oponentem: B
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová