Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Bachelor's Thesis
Author of thesis: Bc. David Skřeček
Acad. year: 2024/2025
Supervisor: Ing. Juraj Lazúr
Reviewer: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Shared urban mobility is a continuously evolving phenomenon that, like many others, heavily relies on mobile phones to operate its services. The early stages of development in this sector leave room for improvements, particularly through advanced data analysis, such as the use of predictive models — an approach that remains underutilized in the analysis of shared cycling. These models, however, enable a crucial form of analysis that would allow users to plan their trips based on the likely availability of transport options. The goal of this thesis was to develop a comprehensive analytical tool for shared bicycle transport in the city of Brno, enabling predictions of future availability. A predictive model, trained on historical data from bike-sharing service providers, reliably estimates the probability of a vehicle being present at a selected station at a specific date and time. The result is not only a predictive analysis tool but also a set of insights into the needs and limitations that hinder reliable predictive modeling. This solution offers an innovative approach to analyzing shared cycling data and contributes to more efficient planning of future journeys.
cycling, bike-sharing, predictive analysis, decision trees, mobile application, Brno, .NET
Date of defence
19.06.2025
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
B
Process of defence
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Topics for thesis defence
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta informačních technologií
Department
Department of Information Systems
Study programme
Information Technology (BIT)
Composition of Committee
prof. Dr. Ing. Jan Černocký (předseda) Ing. Jiří Hynek, Ph.D. (člen) Ing. Vojtěch Mrázek, Ph.D. (člen) doc. Ing. Martin Čadík, Ph.D. (člen) Ing. Vojtěch Havlena, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportIng. Juraj Lazúr
Študent k zadanej práci pristupoval zodpovedne a kreatívne. Výsledky práce majú potenciál uplatnenia v praxi, kde môžu zvýšiť spokojnosť používateľov služieb zdieľanej cyklistiky. Celkovo prácu hodnotím stupňom B.
Cieľom práce bolo spracovanie, analýza a návrh nových spôsobov využitia štatistických dát využitia zdieľanej cyklistiky na území mesta Brna. Študent navrhol a implementoval aplikáciu pre predikciu dostupnosti zdieľaných prostriedkov v rámci jednotlivých staníc. V rámci práce študent preskúmal problematiku dátových modelov a štandardov v oblasti mestskej mobility, preštudoval dostupné dátové zdroje, ktoré sám proaktívne získal, a navrhol spôsob predspracovania dát. V súlade s cieľom práce śtudent navrhol praktické využitie analyzovaných dát pomocou predikcie dostupnosti bicyklov, čo implementoval v podobe mobilnej aplikácie. V súvislosti s tým študent preskúmal rôzne prístupy k predikcii dát a vykonal rôzne pokusy s cieľom zhodnotenia kvality a vhodnosti dostupných dát. Celkový výsledok práce hodnotím kladne, samotná implementácia bola okrem teoretického testovania ladená aj s cieľovou skupinou používateľov, čo dáva potenciál nasadenia tejto aplikácie do reálnej prevádzky. Na rozdiel od existujúcich riešení zameraných na optimalizáciu prevádzky služieb zdieľanej cyklistiky má študentom navrhnuté riešenie potenciál zvýšiť spokojnosť samotných cyklistov.
Študent si aktívne vyhľadával odborné zdroje, ako aj používané štandardy otvorených dát, či dokumentáciu k použitým nástrojom.
Práca bola pravidelne raz za dva týždne konzultovaná, študent aktívne riešil vzniknuté problémy, práca postupovala vždy dopredu aj počas náročnejších období akademického roka.
Práca bola dokončená s rezervou a mohla tak byť dostatočne konzultovaná.
Grade proposed by supervisor: B
Reviewer’s reportIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Práce obsahuje některé výše uvedené nedostatky zejména v technické zprávě. Praktickou část však hodnotím kladně. Navrhuji hodnocení stupněm B.
Evaluation level: obtížnější zadání
Cílem práce bylo vytvořit analytický nástroj pro predikci dostupnosti sdílených kol ve městě Brně. Student využil historická data služeb Rekola a Nextbike a doplňující meteorologická data z Open Meteo API. Pomocí knihovny ML.NET implementoval prediktivní modely, které odhadují dostupnost kol v čase a místě. Frontend aplikace byl realizován ve frameworku .NET MAUI. Práce kombinuje datovou analýzu, strojové učení a návrh multiplatformního rozhraní. Zadání hodnotím jako obtížnější.
Student text vhodně člení na praktickou a teoretickou část. Struktura teoretické části neodpovídá bodům zadání, nicméně považuji ji za přijatelnou. Úvod nepředstavuje cíl a očekávané výstupy. Analýza stávajících řešení mohla být rozsáhlejší. Kapitola Návrh místy obsahuje popis implementace a naopak.
Po jazykové stránce je práce na přijatelné úrovni. Obsahuje však typografické chyby (např. přebývající mezery, chybějící nedělitelné mezery nebo špatné uvozovky a pomlčky). Chybí číslování výpisů a vzorců. Pojmy nejsou zvýrazněny. U číselných referencí není uvedené, zda se jedná o obrázek nebo sekci. Obrázek 6.1 je rozbitý. Schémata jsou v rastrovém formátu.
Výstupy se skládají ze (1) serverové části, která zpracovává data a predikuje dostupnost kol a (2) mobilní aplikace pro uživatele. Výstupy hodnotím kladně, nicméně vytkl bych fakt, že uvedený repositář ve službě Github je privátní a student rovněž aplikaci nikde dále nedistribuuje.
Provedený průzkum a výsledný algoritmus pro predikci dostupnosti vidím jako potenciálně využitelný v projektu Lissy pro unimodální dopravní plánování.
Evaluation level: zadání splněno
Evaluation level: je v obvyklém rozmezí
Práce obsahuje přijatelné množství odborných a online zdrojů. Rešerše v kapitole 3 mohla být rozsáhlejší.
Grade proposed by reviewer: B
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová