bakalářská práce

Modelování a simulace řízení podélného letu letounu

Text práce 6.72 MB Příloha 14.56 MB

Autor práce: Bc. Dominik Zavadil

Ak. rok: 2023/2024

Vedoucí: Ing. Miroslav Jirgl, Ph.D.

Oponent: prof. Ing. Rudolf Jalovecký, CSc.

Abstrakt:

Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh modelu podélného letu letounu, identifikaci jeho parametrů a následnou validaci získaného modelu. Teoretická část popisuje modelování podélného letu pomocí pohybových rovnic, které jsou následně linearizovány a transformovány do stavového popisu. V praktické části se pro identifikaci dvou modelů a jejich následnou validaci používala data změřená na leteckém simulátoru. Pro generování vstupních signálů u validačních dat byl použit joystick emulovaný deskou Arduino Leonardo. Na závěr byl z validovaných modelů sestaven simulační model, který lze použít pro zjištění odezvy letounu na různé typy vstupních signálů.

Klíčová slova:

Model, identifikace, podélný let, MATLAB, validace, simulace, Arduino Leonardo

Termín obhajoby

11.06.2024

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Student obhájil bakalářskou práci. Komise neměla žádné námitky k řešené práci. V průběhu odborné rozpravy odpověděl na dotazy týkající se tahu motoru a struktury identifikovaných matic A, B, C.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Automatizační a měřicí technika (BPC-AMT)

Složení komise

prof. Ing. Rudolf Jalovecký, CSc. (předseda)
prof. Ing. Pavel Václavek, Ph.D. (místopředseda)
Ing. Adam Chromý, Ph.D. (člen)
Ing. Miroslav Jirgl, Ph.D. (člen)
Ing. Stanislav Klusáček, Ph.D. (člen)
Ing. Soběslav Valach (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Miroslav Jirgl, Ph.D.

Cílem bakalářské práce pana Zavadila bylo sestavit simulační model podélného letu letounu na základě dat poskytovaných leteckým simulátorem na Univerzitě obrany.
Student přistoupil k řešení problému velmi zodpovědně a svědomitě. Nejprve prostudoval relevantní literární prameny a na základě této rešerše pak sestavil a popsal výchozí stavový model. Vzhledem ke složitosti dané problematiky a popisu se v rámci této práce zaměřil na lineární modely aproximující (linearizující) chování systému v okolí rovnovážného stavu. Parametry těchto modelů identifikoval na základě dostupných dat pocházejících z měření na leteckém simulátoru (za definovaných podmínek) reprezentujících odezvu na impulzovou změnu výchylky kniplu. Následně bylo jeho úkolem verifikovat tento model pomocí měření odezev na další vstupní signály. Pro zajištění opakovatelnosti měření a přesné definice vstupního signálu využil pro generování vstupních signálů dostupnou embedded platformu. Během této části práce se potýkal s mnoha potížemi plynoucími jednak ze zajištění stabilních podmínek měření, z nerovnoměrného vzorkování, či vlivu počátečních podmínek. Tyto problémy však dokázal prakticky samostatně vyřešit a ověřit tak platnost modelu v okolí definovaných podmínek. Na závěr pak diskutuje vliv působících faktorů a omezení získaného modelu. Výstupem je tak simulační model využitelný zejména pro demonstrační účely v rámci analýzy dynamiky podélného letu letounu a možnosti jeho řízení.
Student tak dokázal nastudovat a pochopit poměrně náročnou problematiku a svou prací prokázal znalosti a schopnosti zahrnující mnoho oblastí. Po formální stránce je práce rovněž na velmi dobré úrovni a má odpovídající rozsah. Všechny body a požadavky zadání byly splněny. Práci tak doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 93 b/A. Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 93

Známka navržená vedoucím: A

viz přiložený posudek v pdf Výsledný počet bodů navržený oponentem: 96

Známka navržená oponentem: A

Soubor vložený oponentem Velikost
Posudek oponenta [.pdf] 108,19 kB

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová