Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Ondřej Áč
Ak. rok: 2024/2025
Vedoucí: Ing. Michal Vlnas
Oponent: Ing. Tomáš Milet, Ph.D.
Tato práce se zabývá problematikou využití fotorealistických vykreslovacích metod v kontextu více-pohledového renderování, a jejich následnou aplikací při tvorbě výstupů určených pro zobrazení na 3D displejích. Pro dosažení tohoto cíle, práce využívá algoritmus adaptivního více-pohledového sledování cest, který je založen na principu sdílení světelných cest, jejichž prefix je viditelný z více různých pohledů, díky čemuž umožňuje urychlit konvergenci vykreslovaných scén. V práci jsou nejdříve popsány stěžejní principy metody sledování cest a již existující řešení více-pohledových algoritmů. Dále je popsán princip použitého více-pohledového algoritmu vykreslení, s následným představením jeho praktické implementace jako rozšíření do renderovacího systému knihovny Mitsuba 3. V neposlední řadě je provedeno zhodnocení rychlosti a kvality výstupů tohoto algoritmu oproti stávajícím metodám, včetně ukázky použití generovaných výstupů na 3D displeji.
sledování cest, více-pohledový rendering, 3D zobrazení, Mitsuba
Termín obhajoby
26.06.2025
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
B
Průběh obhajoby
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných, např. ohledně vymezení 3D fotorealistického vykreslení oproti stávajícím řešením či možnosti využití jiného renderovacího jádra. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B - velmi dobře.
Otázky k obhajobě
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav počítačové grafiky a multimédií
Studijní program
Informační technologie a umělá inteligence (MITAI)
Specializace
Počítačová grafika a interakce (NGRI)
Složení komise
prof. Dr. Ing. Pavel Zemčík, dr. h. c. (předseda) prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (člen) prof. RNDr. Alexandr Meduna, CSc. (člen) doc. Ing. Michal Španěl, Ph.D. (člen) doc. Ing. Martin Čadík, Ph.D. (člen) Ing. David Bařina, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Michal Vlnas
Celkově se jedná o perfektní práci. Student splnil zadání a ještě jej rozšířil o několik vylepšení (včetně uživ. rozhraní). Implementovaný algoritmus byl oproti původnímu článku vylepšen a optimalizován na dané prostředí.
Cílem práce bylo implementovat algoritmus pro více-pohledové realistické zobrazování ve vědeckém prostředí Mitsuba Renderer. Zadání bych definoval jako značně obtížné, jelikož toto prostředí samo o sobě je velmi komplikované a současně i daný algoritmus (řešený dle vědeckého článku) je taktéž složitý. Výsledek byl navíc ještě optimalizován a testován pro 3D displeje typu Looking Glass. S celkovými výsledky jsem naprosto spokojen.
Práce byla dokončena relativně na poslední chvíli, nicméně na kvalitě to dle mého názoru neubralo. Výslednou práci jsem několikrát viděl.
-
Student využil základní literaturu poskytnutou vedoucím a následně sám vyhledával další.
Student byl aktivní, svoji práci konzultoval (i když někdy celkem svérázným způsobem) a řešil vždy konkrétní problémy.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Tomáš Milet, Ph.D.
Kvalitu práce hlavně snižuje její těžká pochopitelnost daná neschopností danou problematiku efektivně vysvětlit. Kusy textu využívají nevhodný způsob prezentace informací. Ač na povrchu práce vypadá hezky, prezentační schopnosti značně pokulhávají. Realizace je povedená, ale celkový dojem je spíše průměrný.
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Body zadání jsou splněny.
Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí
Technická práce je v obvyklém rozsahu, avšak mnoho textů je nepoužitelných, neboť selhává efektivně, názorně, srozumitelně a stručně předat nějakou informaci.
Pochopitelnost práce není dobrá. Některé části jsou těžce pochopitelné a chybí využití aparátů pro lepší a názornější vysvětlení, zvláště obrázků a diagramů. Jiné části jsou nepochopitelné. Celkově nemá text dostatečnou kvalitu na to, aby sděli užitečnou informaci. Čtenář dostane jen mlhavý přehled o tématu, ale hlubší pochopení je velmi obtížné.
Další chyby:
Práce obsahuje množství chyb, například:
Práce využívá 22 vhodných zdrojů informací. Jejich využití však obsahuje několik kritických chyb.
Realizační výstup je odveden precizně. Zdrojové kódy jsou strukturované a rozdělené do podsložek.
Práce by mohla posloužít jako startovací můstek pro vývoj vícepohledového path-traceru pro holografické displeje.
Stupeň hodnocení: obtížnější zadání
Zadání je obtížnější. Důvodem je práce s mnoha technologiemi, které jsou netriviálně propojeny.
Známka navržená oponentem: C
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová