diplomová práce

Chat bot aplikace v procesech CI/CD

Text práce 5.71 MB

Autor práce: Ing. Evžen Gasta

Ak. rok: 2023/2024

Vedoucí: RNDr. Marek Rychlý, Ph.D.

Oponent: Mgr. Ing. Pavel Očenášek, Ph.D.

Abstrakt:

Tato diplomová práce se zaměřuje na optimalizaci drahoceného času členů týmu Container Verification Pipeline (CVP) ve společnosti Red Hat, pomocí chatbot aplikace, která je integrována do jejich každodenních DevOps procesů. Cílem této práce je snížit potřebný čas k vykonání různých úkolů a díky tomu snížit lidské zdroje. Pro vývoj tohoto chatbota byla použita služba s umělou inteligencí od společnosti Google, která umožnuje jednoduše vytvořit agenta umělé inteligence. Chatbot aplikace je rozdělena na dvě části (kvůli bezpečnosti a dostupnosti) a používá architekturu Dotaz/Odpověď. Nakonec budou vyhodnoceny a porovnány úkoly s použitím chatbota a bez něj.

Klíčová slova:

Jenkins, CI/CD, DevOps, OpenShift, Amazon SQS, Red Hat AMQ, chatbot, AI, Google Dialogflow

Termín obhajoby

19.06.2024

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaBznamka

Klasifikace

B

Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.

Otázky k obhajobě

  1. Pod jakou licencí jste svou aplikaci vytvořil a jaký mám aplikace dosah použití (ČR/zahraničí)?
  2. Z jakého důvodu jste si pro implementaci AI vybral právě Google Dialogflow? Provedl jste srovnání s ostatními AI systémy?
  3. Dalo by se vaše řešení použít ke zjištění co nastalo za problém a jak ho řešit?

Jazyk práce

angličtina

Fakulta

Ústav

Studijní program

Informační technologie a umělá inteligence (MITAI)

Specializace

Softwarové inženýrství (NSEN)

Složení komise

doc. Ing. Ondřej Ryšavý, Ph.D. (předseda)
doc. RNDr. Jitka Kreslíková, CSc. (člen)
doc. Ing. Vladimír Janoušek, Ph.D. (člen)
Ing. Vladimír Bartík, Ph.D. (člen)
Ing. Šárka Květoňová, Ph.D. (člen)
Ing. Radek Hranický, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
RNDr. Marek Rychlý, Ph.D.

Celkově považuji přístup studenta za lehce nadstandardní a navrhuji hodnotit práci stupněm velmi dobře (B).

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Informace k zadání

Cílem práce bylo vyvinout chat-bot aplikaci pro podporu procesu integrace a nasazení software. Zadání hodnotím jako středně obtížné a považuji ho za splněné.

Aktivita při dokončování

Práce byla dokončena v předstihu a její výsledná podoba byla dostatečně konzultována. Připomínky byly zapracovány.

Publikační činnost, ocenění

Bez publikací či ocenění.

Práce s literaturou

Přestože se jednalo o implementačně zaměřenou práci, student samostatně vyhledal a použil větší množství relevantní literatury.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Student pracoval samostatně, avšak postup řešení často a průběžně konzultoval. Na konzultacích byl vždy dobře připraven a přicházel již s připravenými řešeními diskutovaných problémů. Všechny termíny byly dodrženy.

Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 85

Známka navržená vedoucím: B

Textová zpráva je nadprůměrná. Realizační výstup je velmi dobrý a v praxi dobře použitelný. Z tohoto důvodu navrhuji nadprůměrné hodnocení B.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Body
Rozsah splnění požadavků zadání

Stupeň hodnocení: zadání splněno

Všechny body zadání byly splněny.

Rozsah technické zprávy

Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí

Práce čítá celkem 52 číslovaných tištěných stran, přičemž samotný text práce bez úvodních formálních stránek, bez literatury a příloh čítá cca 52 normostran (bez započítání obrázků). Vzhledem k tomu, že text je proložen velkým množstvím obrázků, rozsah práce dosahuje obvyklého rozmezí pro diplomovou práci.

Prezentační úroveň technické zprávy

Logická struktura technické zprávy je dobrá, rozsahy kapitol jsou přiměřené a pro čtenáře pochopitelné. Po prezentační stránce je úroveň práce spíše nadprůměrná.

85
Formální úprava technické zprávy

Po typografické stránce je práce nadprůměrná, čemuž pomohla i volba sázecího systému. Po jazykové stránce nemám zásadnější výhrady. Vítám zpracování práce v anglickém jazyce.

87
Práce s literaturou

Seznam literatury čítá celkem 45 zdrojů, přičemž velké množství z nich jsou odborné články. Všechny zdroje jsou v anglickém jazyce. Student však vychází i z knižní zahraniční literatury.
Výběr zdrojů považuji vzhledem k aplikačnímu charakteru práce za velmi vhodný a nasvědčuje tomu, že student si udělal v předmětné oblasti velmi dobrý přehled.

85
Realizační výstup

Realizační výstup práce byl předveden oponentovi a je funkční a velmi dobrý. Implementované řešení je dobře použitelné v praxi, čemu nasvědčuje i množství uživatelů, kteří jsou připraveni systém ve firmě používat.

85
Využitelnost výsledků

Výstup práce je spíše aplikačního charakteru. Přesto mohou být postup řešení i výsledky inspirací pro tvorbu podobných projektů založených AI.

Náročnost zadání

Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání

Cílem práce bylo navrhnout a implementovat aplikaci typu chatbot s interakcí s Jenkins serverem ve vybrané společnosti, která bude použita pro komunikaci mezi vývojovými týmy . Zadání práce bylo průměrně náročné.

Otázky k obhajobě:
  1. Z jakého důvodu jste si pro implementaci AI vybral právě Google Dialogflow? Provedl jste srovnání s ostatními AI systémy?
  2. Pod jakou licencí jste svou aplikaci vytvořil a jaký mám aplikace dosah použití (ČR/zahraničí)?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 80

Známka navržená oponentem: B

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová