Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Jan Kapounek
Ak. rok: 2023/2024
Vedoucí: doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D.
Oponent: Ing. Jan Kubelka
Tato diplomová práce se zabývá analýzou přístupů k posouzení kombinované odezvy mostní konstrukce a bezstykové koleje na 5 připravovaných mostních objektech vysokorychlostních tratí v ČR ve stupni Dokumentace pro územní rozhodnutí. Výstupem analýzy těchto mostů je indikace a popis problematických míst vyskytujících se ve výpočtu a vytvoření doporučeného postupu výpočtu kombinované odezvy mostní konstrukce a bezstykové koleje metodou Komplexní analýzy pro mosty na vysokorychlostních tratích v ČR. Na základě tohoto doporučeného postupu je vytvořen jednoduchý model mostu.
interakce most kolej, kombinovaná odezva mostu a bezstykové koleje, vysokorychlostní tratě, bezstyková kolej, železniční svršek na mostech, železniční most, betonový most, spřažený ocelobetonový most, ložisko, prostý nosník, spojitý nosník, Komplexní analýza posouzení interakce mostu a koleje, Správa železnic
Termín obhajoby
30.01.2024
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
Student prezentoval svou práci „Interakce koleje a mostu“. Prezentoval přehled dosavadních řešení, identifikace nejasných míst v metodice posouzení kombinované odezvy (interakce bezstykové koleje mostu) a vytvoření doporučeného postupu včetně vlastního výpočtu, vytvoření 2D modelu v programu RFEM. Student prezentoval výsledky případové studie estakády Kujavy metodou komplexní analýzy. Student reagoval na obě připomínky od oponenta. První připomínkou bylo, že v kapitole 2.3.5 diplomové práce je stručně popsána problematika kolejového dilatačního zařízení (KDZ). Autor se zde odkazuje na tvrzení Správy železnic, která se z důvodů budoucí údržby snaží tomuto zařízení vyhnout. Bylo by vhodné toto tvrzení doplnit o další konkrétní pozitiva a negativa použití tohoto zařízení. Autor měl možnost porovnat náklady různého statického schématu mostů (spojitá konstrukce + KDZ vs. série kratších nosníků) i s odkazem na časté využití mostů s KDZ na VRT v zahraničí. Student odpověděl, že klady jsou neomezená volba statického schématu mostu, dále je umožněno použití subtilnějších podpěr, ekonomicky se jedná přívětivější variantu. Mezi zápory patří, že je zvýšená nutnost údržby a s tím jsou spojeny další náklady, dále KDZ má relativně krátkou životnost a nelze osadit kamkoliv. Druhou připomínkou je, že v kapitole 6 se autor snaží aplikovat získané znalosti na konkrétním modelu mostní konstrukce. Z důvodů vysokých hardwarových požadavků byl nakonec zvolen 2D model. Na tomto místě mohl autor věnovat větší prostor detailnějšímu vyhodnocení geotechnického průzkumu, které má na výpočet interakce koleje a mostu velký vliv. Student odpověděl, že souhlasí, ale jednalo se o okrajovou část diplomové práce. To by vyžadovalo složitější výpočet, kde by byly vysoké nároky na výpočetní techniku. Student odpověděl na otázku, proč si vybral z pěti typových mostů právě Kujavu. Komise došla k závěru, že student skvěle obhájil diplomovou práci.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta stavební
Ústav
Ústav železničních konstrukcí a staveb
Studijní program
Stavební inženýrství – konstrukce a dopravní stavby (NPC-SIK)
Složení komise
Ing. Tomáš Říha (člen) doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D. (místopředseda) Ing. Erik Dušek (člen) prof. Ing. Libor Ižvolt, Ph.D. (předseda) Ing. Richard Svoboda, Ph.D. (člen) Ing. Miroslava Hruzíková, Ph.D. (člen) prof. Ing. Jaroslav Smutný, Dr. (člen) Ing. Jan Valehrach, Ph.D. (člen) Ing. Ondřej Pokorný (člen) Ing. Petr Kubrt (člen) Ing. Radim Wrana (člen) Ing. Leoš Horníček, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhodoc. Ing. Otto Plášek, Ph.D.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Jan Kubelka
Známka navržená oponentem: A
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová