Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Master's Thesis
Author of thesis: Ing. Jan Kapounek
Acad. year: 2023/2024
Supervisor: doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D.
Reviewer: Ing. Jan Kubelka
This thesis focuses on the analysis of different approaches to the evaluation of the combined response of bridge structure and continuous welded rail on 5 planned bridges on high-speed railway in the Czech Republic in the stage of Land Use Permission. The output of the analysis of these bridges is the indication and description of problematic points occurring in the methodology as well as the development of recommended steps for the calculation of the combined response of structure and track to variable actions by the method of Complex Analysis for bridges on high-speed lines in the Czech Republic. Based on this recommended procedure, a simple bridge model is created.
track bridge interaction, combined response of structure and track to variable actions, high-speed railway lines, continuous welded rail, railway superstructure on bridges, rail bridge, concrete bridge, composite steel-concrete bridge, bearing, simple beam, continuous beam, complex analysis of track-bridge interaction, Správa železnic
Date of defence
30.01.2024
Result of the defence
Defended (thesis was successfully defended)
Grading
A
Process of defence
Student prezentoval svou práci „Interakce koleje a mostu“. Prezentoval přehled dosavadních řešení, identifikace nejasných míst v metodice posouzení kombinované odezvy (interakce bezstykové koleje mostu) a vytvoření doporučeného postupu včetně vlastního výpočtu, vytvoření 2D modelu v programu RFEM. Student prezentoval výsledky případové studie estakády Kujavy metodou komplexní analýzy. Student reagoval na obě připomínky od oponenta. První připomínkou bylo, že v kapitole 2.3.5 diplomové práce je stručně popsána problematika kolejového dilatačního zařízení (KDZ). Autor se zde odkazuje na tvrzení Správy železnic, která se z důvodů budoucí údržby snaží tomuto zařízení vyhnout. Bylo by vhodné toto tvrzení doplnit o další konkrétní pozitiva a negativa použití tohoto zařízení. Autor měl možnost porovnat náklady různého statického schématu mostů (spojitá konstrukce + KDZ vs. série kratších nosníků) i s odkazem na časté využití mostů s KDZ na VRT v zahraničí. Student odpověděl, že klady jsou neomezená volba statického schématu mostu, dále je umožněno použití subtilnějších podpěr, ekonomicky se jedná přívětivější variantu. Mezi zápory patří, že je zvýšená nutnost údržby a s tím jsou spojeny další náklady, dále KDZ má relativně krátkou životnost a nelze osadit kamkoliv. Druhou připomínkou je, že v kapitole 6 se autor snaží aplikovat získané znalosti na konkrétním modelu mostní konstrukce. Z důvodů vysokých hardwarových požadavků byl nakonec zvolen 2D model. Na tomto místě mohl autor věnovat větší prostor detailnějšímu vyhodnocení geotechnického průzkumu, které má na výpočet interakce koleje a mostu velký vliv. Student odpověděl, že souhlasí, ale jednalo se o okrajovou část diplomové práce. To by vyžadovalo složitější výpočet, kde by byly vysoké nároky na výpočetní techniku. Student odpověděl na otázku, proč si vybral z pěti typových mostů právě Kujavu. Komise došla k závěru, že student skvěle obhájil diplomovou práci.
Language of thesis
Czech
Faculty
Fakulta stavební
Department
Institute of Railway Structures and Constructions
Study programme
Civil Engineering – Structural and Transport Engineering (NPC-SIK)
Composition of Committee
Ing. Tomáš Říha (člen) doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D. (místopředseda) Ing. Erik Dušek (člen) prof. Ing. Libor Ižvolt, Ph.D. (předseda) Ing. Richard Svoboda, Ph.D. (člen) Ing. Miroslava Hruzíková, Ph.D. (člen) prof. Ing. Jaroslav Smutný, Dr. (člen) Ing. Jan Valehrach, Ph.D. (člen) Ing. Ondřej Pokorný (člen) Ing. Petr Kubrt (člen) Ing. Radim Wrana (člen) Ing. Leoš Horníček, Ph.D. (člen)
Supervisor’s reportdoc. Ing. Otto Plášek, Ph.D.
Grade proposed by supervisor: A
Reviewer’s reportIng. Jan Kubelka
Grade proposed by reviewer: A
Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová