Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Vojtěch Kopecký
Ak. rok: 2023/2024
Vedoucí: Ing. Jan Valehrach, Ph.D.
Oponent: Ing. Richard Svoboda, Ph.D.
Práce Analýza příčin a návrhy řešení zpoždění tramvajové dopravy z dopravně-stavebního hlediska se zaměřuje na problematiku zpoždění a propadů rychlostí v tramvajové dopravě, zejména příčinám jejich vzniku a způsobům jejich eliminace. Práce zkoumá aktuální stav brněnského tramvajového systému, a to se zaměřením na zpomalujicí prvky v systému a místa s častým vznikem zpoždění včetně toho, čím jsou tato zpoždění způsobena. Práce se dále věnuje možnostem zrychlení tramvajové dopravy jak z pohledu dopravního, tak i z pohledu kolejového uspořádání. V závěrečné části práce jsou detailněji zanalyzovány vybrané úseky brněnského tramvajového systému a na podkladu těchto analýz jsou navržena opatření, která vedou ke zrychlení tramvajové dopravy a eliminaci zpoždění, která se v ní vyskytují.
Tramvaj, tramvajová doprava, městská hromadná doprava, rychlost, zpoždění, jízdní doba, intezita, zpomalujicí prvky, traťová rychlost, výhybka, zastávka, zrychlování tramvajové dopravy
Termín obhajoby
01.02.2024
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
B
Průběh obhajoby
Během své prezentace s názvem Analýza příčin a návrhy řešení zpoždění tramvajové dopravy z dopravně-stavebního hlediska student pohovořil o stávajících problémech tramvajové dopravy v řešeném úseku. Představil studii porovnání mezi tramvajovými linkami v jiných městech. Představil hlavní problémy stávající dopravy z hlediska dodržování jízdního řádu. Dále představil návrh několika opatřeni pro řešení situace. Detailně pak popsal jeden z návrhu založený na omezené rychlosti v úseku Vozovna Komín – Sochorova. Dále představil návrh opatření na trase Hlavní nádraží – Ečerova. Představil časové úspory. Nakonec shrnul hlavní závěry své práce. Následovaly otázky oponenta práce Ing. Richarda Svobody, Ph.D.: 1. Kapitola 3.4.3 se zabývá jen výškou nástupní hrany zastávek. Nemá na dobu zdržení v zastávce vliv také frekvence cestujících, šířka nástupního ostrůvku, množství linek u zastávky zastavující a vzájemné ovlivňování stojících tramvají? Např. Zastávky Hlavní nádraží, Česká. (str.25) 2. V porovnání rychlosti tramvají v jednotlivých městech ČR jsou porovnávány jen způsoby vedení tratí. Jaký vliv na rychlost mají vzdálenosti zastávek, poměr délky tramvajové tratě k velikosti města či počtu obyvatel? (str.14-15) 3. V kapitole 4.2.5 uvádíte, že je možné zvýšit rychlost tramvají vedených na samostatném tělese. Jaký vliv na možnost zvýšení rychlosti má směrové a sklonové vedení trati a trakční schopnosti tramvají, resp. schopnost dodat tramvajím dost energie? 4. Je opravdu úsek Minská-Horova stabilní (vzhledem k jízdnímu řádu) protože zde nedochází ke kongescím a jsou použity zastávky brněnského typu? Proč zde nedochází ke kongescím? (str.54) 5. V úseku Přístaviště – Zoologická zahrada dojde ke zvýšení rychlosti na 70 km/h, přesto že dnes je rychlost snížena na 50 km/h z důvodu bezpečnosti. Jak je tedy možné zvýšit rychlost? (str 76) 6. Proč je časová dotace tramvaje v úseku Hlavní nádraží – Úzká 1 minutu a opačně 3 minuty? 7. Můžete blíže popsat návrh řízení sledu tramvají v úseku Hlavní nádraží – Úzká? Jak vypadá signální plán křižovatky Křenová – Koliště – Dornych? Jaký vliv má na propustnost tramvají? Dá se předpokládat zrychlení linky 12? Neomezí navrhovaná úprava kapacitu tramvajových zastávek u kolejí 2 a 4? Nebylo by možné situaci zlepšit splítkovou výhybkou? Následovaly dotazy členů komise: doc. Ing. et Ing. František Kuda, CSc.: Jaká je využitelnost Vaši diplomové práce? Kdo by mohl Vaši DP využít? doc. Ing. Petr Hýzl, Ph.D.: Jak je to se zrychlováním tramvajového parku v Brně? Počítá se to pro každou tramvaj zvlášť? Co máte na mysli pod pojmem „brněnský typ zastávky“? Student na otázky odpověděl.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta stavební
Ústav
Ústav železničních konstrukcí a staveb
Studijní program
Městské inženýrství (NPC-MI)
Složení komise
doc. Ing. et Ing. František Kuda, CSc. (předseda) doc. Ing. Tomáš Vymazal, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Petr Hýzl, Ph.D. (člen) Ing. Radim Kolář, Ph.D. (člen) doc. Ing. Eva Vítková, Ph.D. (člen) Ing. Richard Svoboda, Ph.D. (člen) doc. Ing. Barbara Kucharczyková, Ph.D. (člen) JUDr. Ing. Jitka Matějková (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Jan Valehrach, Ph.D.
Známka navržená vedoucím: B
Posudek oponentaIng. Richard Svoboda, Ph.D.
Známka navržená oponentem: B
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová