Master's Thesis

Analysis of the causes and solutions proposed to tram transport delays from the transport and construction point of view

Final Thesis 4.11 MB Appendix 12.36 MB

Author of thesis: Ing. Vojtěch Kopecký

Acad. year: 2023/2024

Supervisor: Ing. Jan Valehrach, Ph.D.

Reviewer: Ing. Richard Svoboda, Ph.D.

Abstract:

The thesis Analysis of the causes and solutions proposed to tram transport delays from the transport and construction point of view focuses on the issue of delays and speed drops in tram transport, especially on the causes of their occurrence and ways of their elimination. The thesis examines the current state of the Brno tram system, with a focus on the slowing elements in the system and the locations with frequent delays, including what causes these delays. The thesis also examines the possibilities of speeding up tram transport both from the point of view of transport and from the point of view of track layout. In the final part of the thesis, selected sections of the Brno tram system are analysed in more detail and on the basis of these analyses, measures are proposed that lead to the acceleration of tram transport and the elimination of delays that occur in it.

Keywords:

tram, tram transport, public transport, speed, delay, journey time, intensity, slowing down elements, line speed, switch, stop, acceleration of tram transport

Date of defence

01.02.2024

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaBznamka

Grading

B

Process of defence

Během své prezentace s názvem Analýza příčin a návrhy řešení zpoždění tramvajové dopravy z dopravně-stavebního hlediska student pohovořil o stávajících problémech tramvajové dopravy v řešeném úseku. Představil studii porovnání mezi tramvajovými linkami v jiných městech. Představil hlavní problémy stávající dopravy z hlediska dodržování jízdního řádu. Dále představil návrh několika opatřeni pro řešení situace. Detailně pak popsal jeden z návrhu založený na omezené rychlosti v úseku Vozovna Komín – Sochorova. Dále představil návrh opatření na trase Hlavní nádraží – Ečerova. Představil časové úspory. Nakonec shrnul hlavní závěry své práce. Následovaly otázky oponenta práce Ing. Richarda Svobody, Ph.D.: 1. Kapitola 3.4.3 se zabývá jen výškou nástupní hrany zastávek. Nemá na dobu zdržení v zastávce vliv také frekvence cestujících, šířka nástupního ostrůvku, množství linek u zastávky zastavující a vzájemné ovlivňování stojících tramvají? Např. Zastávky Hlavní nádraží, Česká. (str.25) 2. V porovnání rychlosti tramvají v jednotlivých městech ČR jsou porovnávány jen způsoby vedení tratí. Jaký vliv na rychlost mají vzdálenosti zastávek, poměr délky tramvajové tratě k velikosti města či počtu obyvatel? (str.14-15) 3. V kapitole 4.2.5 uvádíte, že je možné zvýšit rychlost tramvají vedených na samostatném tělese. Jaký vliv na možnost zvýšení rychlosti má směrové a sklonové vedení trati a trakční schopnosti tramvají, resp. schopnost dodat tramvajím dost energie? 4. Je opravdu úsek Minská-Horova stabilní (vzhledem k jízdnímu řádu) protože zde nedochází ke kongescím a jsou použity zastávky brněnského typu? Proč zde nedochází ke kongescím? (str.54) 5. V úseku Přístaviště – Zoologická zahrada dojde ke zvýšení rychlosti na 70 km/h, přesto že dnes je rychlost snížena na 50 km/h z důvodu bezpečnosti. Jak je tedy možné zvýšit rychlost? (str 76) 6. Proč je časová dotace tramvaje v úseku Hlavní nádraží – Úzká 1 minutu a opačně 3 minuty? 7. Můžete blíže popsat návrh řízení sledu tramvají v úseku Hlavní nádraží – Úzká? Jak vypadá signální plán křižovatky Křenová – Koliště – Dornych? Jaký vliv má na propustnost tramvají? Dá se předpokládat zrychlení linky 12? Neomezí navrhovaná úprava kapacitu tramvajových zastávek u kolejí 2 a 4? Nebylo by možné situaci zlepšit splítkovou výhybkou? Následovaly dotazy členů komise: doc. Ing. et Ing. František Kuda, CSc.: Jaká je využitelnost Vaši diplomové práce? Kdo by mohl Vaši DP využít? doc. Ing. Petr Hýzl, Ph.D.: Jak je to se zrychlováním tramvajového parku v Brně? Počítá se to pro každou tramvaj zvlášť? Co máte na mysli pod pojmem „brněnský typ zastávky“? Student na otázky odpověděl.

Language of thesis

Czech

Faculty

Department

Institute of Railway Structures and Constructions

Study programme

Municipal Engineering (NPC-MI)

Composition of Committee

doc. Ing. et Ing. František Kuda, CSc. (předseda)
doc. Ing. Tomáš Vymazal, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Petr Hýzl, Ph.D. (člen)
Ing. Radim Kolář, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Eva Vítková, Ph.D. (člen)
Ing. Richard Svoboda, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Barbara Kucharczyková, Ph.D. (člen)
JUDr. Ing. Jitka Matějková (člen)

Supervisor’s report
Ing. Jan Valehrach, Ph.D.

Grade proposed by supervisor: B

File inserted by supervisor Size
Hodnocení vedoucího 2024.pdf 134,90 kB

Reviewer’s report
Ing. Richard Svoboda, Ph.D.

Grade proposed by reviewer: B

File inserted by the reviewer Size
Posudek oponenta práce [.pdf] 52,65 kB

Responsibility: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová