bakalářská práce

Tramvajová doprava jako páteř městské hromadné dopravy

Text práce 5.21 MB Příloha 30.27 MB

Autor práce: Ing. Vojtěch Kopecký

Ak. rok: 2021/2022

Vedoucí: Ing. Jan Valehrach, Ph.D.

Oponent: Ing. Martin Všetečka, Ph.D.

Abstrakt:

Práce Tramvajová doprava jako páteř městské hromadné dopravy se zabývá otázkou tramvajové dopravy jako hlavního dopravního módu ve městě Brně. Důraz je kladen na historii brněnského systému, včetně jeho spojení s dopravou trolejbusovou. Dále je detailně popsán současný stav brněnské pouliční dráhy a rychlé tramvaje a jejich doplnění trolejbusovou dopravou, včetně zpracování socioekonomických dat, která systém determinují. V porovnání s jinými městy v České republice, ale i v zahraničí, jsou pak identifikovány jeho pozitivní a negativní aspekty. Za základě těchto informací je pak zpracován potenciální budoucí rozvoj systému, zejména budování nových tratí a zkvalitnění stávajících drah.

Klíčová slova:

Tramvaj, trolejbus, tramvajový systém, městská hromadná doprava, historie brněnské tramvajové dopravy, přestupní uzel, poptávka po přepravě

Termín obhajoby

16.06.2022

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

V své prezentaci student Vojtěch Kopecký představil oblast, která byla předmětem řešení tramvajové sítě. Nejprve představil metodický postup provedené analýzy současného stavu tramvajových sítí ve vybraných městech. Dále popsal porovnání hustoty obyvatel a existující tramvajové sítě. V další části své prezentace byla představeny výsledky terénního průzkumu vybraných úseků tramvajové trati v Brně se zaměřením cestovní doby. Student uvedl problémové faktory brněnského systému a v závěru své prezentace uvedl návrhy do budoucna a celkové zhodnocení dané problematiky. Následovaly dotazy oponenta Ing. Martina Všetečky, Ph.D.: 1) K obrázku 2 - jaká je podle Vás průměrná obsazenost jednoho automobilu a jednoho vozidla MHD? 2) Kolik malých okruhů má tramvajový systém v Brně (viz kap. 3.2)? 3) Jaká je nevýhoda obousměrných tramvají kromě uváděné nákladnosti a náročnější údržby? 4) Co je konkrétně technicky náročnější u blokové smyčky než u smyčky běžné? 5) Kapacita trolejbusu je větší než kapacita autobusu? 6) Čím je daný meziroční nárůst přepravního výkonu v Brně v letech 2015-16? 7) V Ostravě chybí některé tramvajové trati - je to nepořádek ve zdrojových datech? 8) Jak jste měřil dojezdové časy" a "průjezdní časy"? 9) Čím si vysvětlujete, že různé typy vozidel dosahují různé cestovní doby? 10) Jaké kategorie pozemní komunikace je Kníničská (přehradní) radiála? 11) Jakou metodikou jste, sakra, navrhl nové tramvajové tratě v Brně a nové linkové vedení? 13) Proč považujete třívozové soupravy za revoluční? Následovaly dotazy členů komise: doc. Mgr. Tomáš Apeltauer, Ph.D. Ing. Richard Svoboda, Ph.D. - Jak byly řešeny jízdní doby? - Ve kterou denní dobu byly tyto doby měřeny? Ing. Mgr. Josef Šíp - Z jakého územního plánu jste vycházel? - Je reálné pro centrum města Brna návrh tunelů a mostů? Ing. Martin Všetečka, Ph.D. - Kde si myslíte, že je největší kapacitní problém tramvajové dopravy v Brně? - Jaké jsou nevýhody obousměrných tramvají? Student na všechny dotazy odpověděl bez váhání.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Ústav železničních konstrukcí a staveb

Studijní program

Městské inženýrství (B-P-C-MI (N))

Studijní obor

Městské inženýrství (MI)

Složení komise

doc. Mgr. Tomáš Apeltauer, Ph.D. - předseda,
Ing. Richard Svoboda, Ph.D. - místopředseda,
Ing. Tereza Komárková, Ph.D. - tajemník,
Ing. Mgr. Josef Šíp - člen,
Ing. Marie Rusinová, Ph.D. - člen,
Ing. Martin Všetečka, Ph.D. - člen,
Ing. Lucie Vaňková , Ph.D. - člen,
Ing. Tereza Komárková, Ph.D. - člen,

Posudek vedoucího
Ing. Jan Valehrach, Ph.D.

Soubor vložený vedoucím Velikost
61239.pdf 147,84 kB

Známka navržená oponentem: C

Soubor vložený oponentem Velikost
61240.pdf 247,66 kB

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová