Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Ing. Vojtěch Kopecký
Ak. rok: 2021/2022
Vedoucí: Ing. Jan Valehrach, Ph.D.
Oponent: Ing. Martin Všetečka, Ph.D.
Práce Tramvajová doprava jako páteř městské hromadné dopravy se zabývá otázkou tramvajové dopravy jako hlavního dopravního módu ve městě Brně. Důraz je kladen na historii brněnského systému, včetně jeho spojení s dopravou trolejbusovou. Dále je detailně popsán současný stav brněnské pouliční dráhy a rychlé tramvaje a jejich doplnění trolejbusovou dopravou, včetně zpracování socioekonomických dat, která systém determinují. V porovnání s jinými městy v České republice, ale i v zahraničí, jsou pak identifikovány jeho pozitivní a negativní aspekty. Za základě těchto informací je pak zpracován potenciální budoucí rozvoj systému, zejména budování nových tratí a zkvalitnění stávajících drah.
Tramvaj, trolejbus, tramvajový systém, městská hromadná doprava, historie brněnské tramvajové dopravy, přestupní uzel, poptávka po přepravě
Termín obhajoby
16.06.2022
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
V své prezentaci student Vojtěch Kopecký představil oblast, která byla předmětem řešení tramvajové sítě. Nejprve představil metodický postup provedené analýzy současného stavu tramvajových sítí ve vybraných městech. Dále popsal porovnání hustoty obyvatel a existující tramvajové sítě. V další části své prezentace byla představeny výsledky terénního průzkumu vybraných úseků tramvajové trati v Brně se zaměřením cestovní doby. Student uvedl problémové faktory brněnského systému a v závěru své prezentace uvedl návrhy do budoucna a celkové zhodnocení dané problematiky. Následovaly dotazy oponenta Ing. Martina Všetečky, Ph.D.: 1) K obrázku 2 - jaká je podle Vás průměrná obsazenost jednoho automobilu a jednoho vozidla MHD? 2) Kolik malých okruhů má tramvajový systém v Brně (viz kap. 3.2)? 3) Jaká je nevýhoda obousměrných tramvají kromě uváděné nákladnosti a náročnější údržby? 4) Co je konkrétně technicky náročnější u blokové smyčky než u smyčky běžné? 5) Kapacita trolejbusu je větší než kapacita autobusu? 6) Čím je daný meziroční nárůst přepravního výkonu v Brně v letech 2015-16? 7) V Ostravě chybí některé tramvajové trati - je to nepořádek ve zdrojových datech? 8) Jak jste měřil dojezdové časy" a "průjezdní časy"? 9) Čím si vysvětlujete, že různé typy vozidel dosahují různé cestovní doby? 10) Jaké kategorie pozemní komunikace je Kníničská (přehradní) radiála? 11) Jakou metodikou jste, sakra, navrhl nové tramvajové tratě v Brně a nové linkové vedení? 13) Proč považujete třívozové soupravy za revoluční? Následovaly dotazy členů komise: doc. Mgr. Tomáš Apeltauer, Ph.D. Ing. Richard Svoboda, Ph.D. - Jak byly řešeny jízdní doby? - Ve kterou denní dobu byly tyto doby měřeny? Ing. Mgr. Josef Šíp - Z jakého územního plánu jste vycházel? - Je reálné pro centrum města Brna návrh tunelů a mostů? Ing. Martin Všetečka, Ph.D. - Kde si myslíte, že je největší kapacitní problém tramvajové dopravy v Brně? - Jaké jsou nevýhody obousměrných tramvají? Student na všechny dotazy odpověděl bez váhání.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta stavební
Ústav
Ústav železničních konstrukcí a staveb
Studijní program
Městské inženýrství (B-P-C-MI (N))
Studijní obor
Městské inženýrství (MI)
Složení komise
doc. Mgr. Tomáš Apeltauer, Ph.D. - předseda, Ing. Richard Svoboda, Ph.D. - místopředseda, Ing. Tereza Komárková, Ph.D. - tajemník, Ing. Mgr. Josef Šíp - člen, Ing. Marie Rusinová, Ph.D. - člen, Ing. Martin Všetečka, Ph.D. - člen, Ing. Lucie Vaňková , Ph.D. - člen, Ing. Tereza Komárková, Ph.D. - člen,
Posudek vedoucíhoIng. Jan Valehrach, Ph.D.
Posudek oponentaIng. Martin Všetečka, Ph.D.
Známka navržená oponentem: C
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová