Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Ing. Jan Mareš
Ak. rok: 2021/2022
Vedoucí: doc. Ing. Michal Kubík, Ph.D.
Oponent: Ing. Jiří Žáček
Tato práce se zabývá problematikou omezené životnosti těsnících prvků ve stávajících vysokotlakých magnetoreologických tlumičích. Životnost těsnění by bylo možné prodloužit konstrukcí MR tlumiče, který by pracoval za nižších tlaků, což je i cílem této práce. Navržený tlumič dosahuje nízkého tlaku díky vložení patního MR ventilu mezi tlumící píst a plovoucí píst plynové komory. Součástí ventilu je zpětný ventil. Z hlediska jednoduchosti a snížení výrobních nákladů na testovací prototyp, byl tlumič zkonstruován úpravou stávajícího vysokotlakého jednoplášťového tlumiče dostupného na FSI VUT. Přínosem této práce je experimentální ověření funkce zpětného ventilu v MR kapalině. Ventil vykazuje asymetrickou charakteristiku, a rychle se zavírá. Hlavním výsledkem je konstrukční návrh nízkotlakého jednoplášťového MR tlumiče. Předpokládá se, že provozem MR tlumiče za nižších tlaků se zvýší životnost těsnění což může vést k jejich širší implementaci.
Magnetoreologický, nízkotlaký tlumič, zpětný ventil, asymetrická charakteristika
Termín obhajoby
17.06.2022
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
Student prezentoval výsledky své práce a zodpověděl dotazy: 1) Magnetoreologický tlumič je vlivem proudu a disipace mechanické energie značně tepelně zatížen. Nebude přidáním dalšího elektrického členu tepelné zatížení tlumiče příliš veliké? - zodpovězeno 2) V rešerši a analýze uvádíte, že použití mechanických ventilů v MR kapalině je spojené s několika nevýhodami. Přesto však mechanický ventil v režimu odskoku používáte. Nebylo by možné průtok kapaliny skrz přídavný ventil regulovat pouze magnetickým polem a mechanickou část regulace tak úplně vypustit? - zodpovězeno 3) Na obrázku 5-15 uvádíte srovnání tlakových ztrát pro píst a tlakový ventil. Ve srovnání počítáte s rozdílnými proudy pro oba ventily. V případě, že by se z důvodu zjednodušení řízení a el. obvodu používal stejný proud pro oba ventily, jste schopen i nadále zaručit vetší tlakovou ztrátu na vloženém ventilu? - zodpovězeno Doc.Vrbka: Disipovaný výkon tlumiče je 10W, mohl by jste okomentovat? - zodpovězeno Ing.Košťál: Proč magnetorologické tlumiče pracuje za vyšších tlaků než běžné? Je u normálního tlumičen riziko kavitace? - zodpovězeno Doc.Vrbka: Proč je nádobka pro stlačený vzduch mimo tlumič? - zodpovězeno
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta strojního inženýrství
Ústav
Ústav konstruování
Studijní program
Strojírenství (B3S-P)
Studijní obor
Základy strojního inženýrství (B-STI)
Složení komise
prof. Ing. Martin Vrbka, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Pavel Mazal, CSc. (místopředseda) doc. Ing. Michal Kubík, Ph.D. (člen) Ing. Tomáš Koutecký, Ph.D. (člen) Ing. David Košťál, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhodoc. Ing. Michal Kubík, Ph.D.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Jiří Žáček
Známka navržená oponentem: A
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová