diplomová práce

Vliv stresu na schopnosti pilota

Text práce 4.14 MB

Autor práce: Ing. Hana Procházková

Ak. rok: 2021/2022

Vedoucí: Ing. Miroslav Šplíchal, Ph.D.

Oponent: Ing. Jiří Chlebek, Ph.D.

Abstrakt:

Diplomová práce se zabývá měřením stresu pilota v reálném provozu. Je stanovena obecná metodika, podle které by se mělo při měření stresu postupovat. Následně je tato metodika aplikována a ověřena v praxi na žácích letového výcviku a pilotech. Výsledky ukazují, že s postupným sbíráním dat by tato metodika mohla přispět k dlouhodobému záměru, a to stanovení hranice únosné míry stresu a pomoci tak zefektivnit letecký výcvik.

Klíčová slova:

Stres, nositelná elektronika, srdeční frekvence, vyhodnocení stresu, pilot, letecký výcvik.

Termín obhajoby

14.06.2022

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Oponent: Jakou formou by bylo možno souhrnně prezentovat pomocí grafu naměřené hodnoty jednotlivých sledovaných subjektů, vztažené k jejich ref. hodnotě srd. tepu? - Studentka ot. zodpověděla Prokázal váš experiment souvislost věku/náletu/počtu letů jednotlivých sledovaných subjektů, ve vztahu k naměřené hodnotě srdečního tepu. - Studentka ot. zodpověděla Doplň. otázky: Jakým způsobem probíhalo měření klidové fáze letu? - Studentka ot. zodpověděla Dělal něco tento subjekt během této doby? - Studentka ot. zodpověděla Jaké metodiky byly použitý v minulosti jinými autory? - Studentka ot. zodpověděla Stres je pozitivní nebo negativní? - Studentka ot. zodpověděla Víte jak se projevuje stres na těle pilota při fázi vzletu? - Studentka ot. zodpověděla Cítíte teď stres? - Studentka ot. zodpověděla Jak jste přišla na to, že věk nemá vliv ale vliv má pouze zkuš. pilota? - Studentka ot. zodpověděla Kolik jste udělala měření? Jak byste modifikovala měření aby mělo větší vypovídající hodnotu? - Studentka ot. zodpověděla Odkud ten stres plyne? - Studentka ot. spíše nezodpověděla.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Letecká a kosmická technika (N-LKT-P)

Specializace

Technologie provozu letadlové a letištní techniky (TLT)

Složení komise

doc. Ing. Slavomír Vosecký, CSc. (předseda)
Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. (místopředseda)
JUDr. Jaromír Hammer (člen)
Ing. Radomír Janík (člen)
Ing. Jakub Jasaň (člen)
Ing. Jaroslav Jonák, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Benedikt Badánik, Ph.D. (člen)
Ing. Pavel Štrůbl, gen.mjr.(v.v.) (člen)

Cílem práce bylo popsat dopady stresu na výkon pilota, navrhnout vhodnou metodiku pro zjišťování míry stresu pilota v reálném provozu a pokusit se realizovat experiment k ověření navrhovaných tezí. Těchto stanovených cílů autorka ve své práci dosáhla. Zaměření práce bylo prakticky orientované a od autorky vyžadovalo aplikovat prvky vědecké práce.  Díky úsilí i samostatnosti autorky se podařilo vytvořit kvalitní práci, na kterou lze navázat dalším výzkumem. Struktura práce je logická, autorka nejprve seznámí čtenáře s fyziologickou podstatou stresu a možnostmi jeho měření nositelnou elektronikou, dále autorka navrhuje metodiku měření v reálném prostředí a její ověření experimentem. Ačkoliv jsou zde určité nedostatky,  které pramení z nezkušeností autorky s vědeckým přístupem, lze metodiku po drobných úpravách aplikovat v praxi. Na metodiku pak navazuje její experientání ověření. Toto ověření proběhlo z iniciativy autorky. Vyhodnocení experimetu mohlo být provedeno lépe, i zde je patrná nezkušenost autorky se zpracováním množství dat z experimentu.  Přesto jsou výstupy práce použitelné pro další výzkum a současně posloužily jako základ pro odborný článek, který bude publikován na konferenci.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Známka navržená vedoucím: A

Práce je rozvržena do pěti hlavních kapitol, včetně úvodu a závěru, ve kterých se diplomantka věnuje popisu problematiky stresu, analýzou studií zabývajících se stresem, způsoby měření stresu nositelnou elektronikou, následně definuje metodiku pro zjišťování míry stresu pilota a v závěru pak popisuje a zpracovává výsledky experimentu ověřujícího definovanou metodiku.
Práce je zpracována přehledně, bez gramatických a slohových prohřešků. Kladně lze hodnotit zejména kapitolu 4. ve které diplomantka prezentuje praktické výsledky měření srdečního tepu, jakožto hlavního parametru sloužícímu k monitoringu míry stresu, na definovaném vzorku pilotů, při realizici stanovených letových činnostech. Zde je nutno upozornit na relativně malý počet pilotů, různých kategorií (věkových, zkušenostních apod.), kteří byli experimentu podrobeni. I tak lze ovšem konstatovat, že prezentované výsledky dávají konkrétní představu o aplikovatelnosti zvolené metodiky, kterážto může být s výhodou aplikována v rámci dalšího, rozsáhlejšího výzkumu.
V souvislosti s prezentovanými výsledky, je však nutno rovněž zmínit prostor pro modifikace výstupů (např.volbou vhodnějších typů grafů, resp. poměrových hodnot naměřených údajů) v zájmu přesnější a jednoznačnější interpretace ovlivnění stresem u jednotlivých sledovaných osob. Z výše uvedených důvodů pak závěrečné porovnání naměřených hodnot v kap. 4.9 neumožňuje vyvodit jednoznačné závěry o vlivu stresu na monitorované subjekty.
Z formálního hlediska lze diplomantce vytknout nerovnoměrné rozvržení textu (např. str. 35-38, 42-45, 48-52, 55-59) a absenci seznamu zkratek.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Otázky k obhajobě:
  1. 1.Jakou formou by bylo možno souhrnně prezentovat pomocí grafu, naměřené hodnoty jednotlivých sledovaných subjektů, vztažené k jejich referenční hodnotě srdečního tepu?
  2. 2. Prokázal Váš experiment vzájemnou souvislost věku/náletu/počtu letů jednotlivých sledovaných subjektů, ve vztahu k naměřené hodnotě srdečního tepu?

Známka navržená oponentem: B

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová