Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
dizertační práce
Autor práce: Ing. arch. Kristýna Smržová
Ak. rok: 2025/2026
Vedoucí: Ing. arch. Barbora Krejčová, Ph.D.
Oponenti: doc. Ing. arch. Martin Čeněk, Ph.D., prof. Ing. Josef Chybík, CSc.
Pro absolventy architektonického vzdělání může být velkou výzvou propojit své nabyté znalosti s praxí. Architektura je velmi komplexní obor, jehož významnou součástí je reálný konečný výstup. Znalosti a schopnosti nutné pro úspěšné zkompletování tohoto produktu se problematicky simulují v akademickém prostředí. Metoda design-build má v tomto ohledu velký potenciál pro rozšíření možností výuky architektů. Metoda řešení projektů formou design-build je v této práci rozebrána ve dvou úrovních - vzdělávání architektů a architektonické praxe v kontextu malých staveb s přesahem do možností rozvoje výzkumu, veřejného prostoru a komunitních projektů. Z hlediska výuky architektů a definování výsledků učení (learning outcomes) se jedná o efektivní formu praktické výuky vycházející z metody learning by doing. Pro studenty architektury je tato metoda jedna z možností, jak lépe uchopit celý komplexní proces realizace stavby, mezioborové spolupráce, organizace projektu a rozvíjet tak své aplikovatelné znalosti pro praxi. Nedílnou součástí je i určitá možnost experimentu, který tato metoda nabízí. Tento faktor poskytuje potenciál pro přesah do výzkumu a vývoje i pro adresování některých společenských témat. V souvislosti s architektonickou praxí jsou zajímavé aspekty urychlení, zlevnění a zjednodušení procesu výstavby určitých typů malých staveb a zároveň tato metoda umožňuje testování možností i flexibilnější práci s konstrukcí a použitým materiálem. V kontextu příležitostí rozvoje veřejného prostoru a komunitních projektů lze metodu uplatnit jako nástroj pro formulování konkrétních záměrů a změn. Tato práce obsahuje podrobný popis realizovaných design-build projektů studentů Fakulty architektury VUT z let 2017 až 2024 převážně z ateliéru Kristýny Smržové a Barbory Ponešové a z architektonické praxe. Díky těmto případovým studiím je pojednána i souvislost s veřejným prostorem a práce je tak i sondou, jak tyto realizace v konkrétních případech fungují a jakým způsobem lze s touto metodou pracovat v souvislosti s adresováním různorodých témat. Cílem této práce je mapovat možnosti a limity metody výuky design-build v kontextu ČR, analyzovat průběh konkrétních projektů tohoto typu s nastíněním potenciálu uplatnění v určitých formách architektonické praxe i možností výzkumu a rozvoje. Na základě těchto poznatků byla identifikována hlediska a vzorce, které je adekvátní zvážit v případě začlenění metody design-build do studijního plánu, především v kontextu FA VUT. Případové studie, které jsou založeny na osobní zkušenosti autorky s vedením těchto typů projektů v akademické prostředí i v architektonické praxi jsou jedním ze stěžejních aspektů závěrů kvalitativního výzkumu vedeného formou research by design uveřejněných v této práci.
Design-build, live project, learning by doing, architektonické vzdělávání, praktické vzdělávání, výsledky učení, hands on experience, experiential learning
Termín obhajoby
11.11.2025
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Průběh obhajoby
Předsedkyně komise pro obhajobu disertační práce prof. Ing. arch. Monika Mitášová, Ph.D. představila členy komise a seznámila je s průběhem obhajoby disertační práce Ing. arch. Kristýny Smržové. Následně představila doktorandku a seznámila členy komise s její vědeckou a tvůrčí činností. Doktorandka Ing. arch. Kristýna Smržová představila komisi téma disertační práce a vysvětlila pojem design-built. Ve své přednášce se zaměřila na stanovené cíle disertační práce, použité metody, postup řešení a praktický dopad metody na výuku na FA VUT. Představila případové studie, na jejichž základě zkoumala a definovala jednotlivé fáze projektů. Na závěr shrnula hlavní výsledky své disertační práce. Předsedkyně komise seznámila komisi se stanoviskem školitelky k obhajobě disertační práce a k průběhu studia doktorandky. Oponent doc. Ing. arch. Martin Čeněk, Ph.D. přednesl obsah svého oponentského posudku. Předsedkyně komise seznámila komisi s oponentským posudkem prof. Ing. Josefa Chybíka, CSc. Po přednesení oponentských posudků doktorandka reagovala na připomínky a námitky oponentních posudků. Na základě vzájemné diskuze došlo k ujasnění připomínek a dotazů. V rámci následující diskuze kladli členové zkušební komise doktorandce otázky. Všechny otázky byly doktorandkou odborně a v plném rozsahu zodpovězeny.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta architektury
Ústav
Ústav prostorové tvorby
Studijní program
Architektura a urbanismus (ARCHURB)
Specializace
Architektura (ARCH)
Složení komise
prof. Ing. arch. Monika Mitášová, Ph.D. (předseda) doc. Mgr. Tomáš Medek (člen) doc. Ing. arch. Nina Bartošová, Ph.D. (člen) prof. Ing. Josef Chybík, CSc. (člen) Mgr. Art. Martin Uhrík, Ph.D. (člen) doc. Ing. arch. Martin Čeněk, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. arch. Barbora Krejčová, Ph.D.
Posudek oponentadoc. Ing. arch. Martin Čeněk, Ph.D.
Posudek oponentaprof. Ing. Josef Chybík, CSc.
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová