Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FAST-BNA008Ak. rok: 2026/2027
Předmět se skládá ze dvou základních částí:
Přednášky
Cvičení
Výsledky učení
Seznámení se jednotlivými prvky konstrukčního a geometrického uspořádání koleje, podmínkami pro jejich použití a vlivem na opotřebování součástí železničního svršku. Pochopení konstrukce pražcového podloží jak z pohledu dopravního, tak nedopravního zatížení. Pochopení vlivu správného odvodnění na dlouhodobou životnost tělesa železničního spodku a seznámení se s možnostmi jednotlivých staveb železničního spodku na snížení vlivu na okolí stavby.
Student se naučí navrhovat geometrické parametry koleje tak, aby směrové i výškové vedení tratě umožnilo jednoduchý a energeticky i ekonomicky efektivní provoz s minimálními nároky na údržbu a tím omezování provozu. Kladen bude důraz na zajištění obsluhy území a akceptovatelný vliv na okolí dráhy.
Student se naučí navrhovat konstrukci pražcového podloží a drážního tělesa, a to v souvislosti s požadavky na ekonomicky efektivní zřizování tělesa železničního spodku s přihlédnutím k environmentálním hlediskům, jak z pohledu materiálů, tak s ohledem na začlenění stavby do krajiny a její minimální ovlivňování životního prostředí.
Student bude schopen navrhovat a konstrukční a geometrické uspořádání koleje podle požadavků rychlostní profil, a to v kontextu terénních, urbanistických a jiných omezení. Tyto návrhy bude schopný provádět ve vhodném projekčním software. Student bude schopný navrhnout a obhájit vhodné prostorové uspořádání tratě, konstrukci pražcového podloží a odvodnění tratě tak, aby byla zajištěna dlouhodobá stabilita tělesa železničního spodku a s ohledem na ekonomicky efektivní a provozně efektivní řešení.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Účast na cvičení je povinná a kontrolovaná. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví/aktualizuje každoročně garant předmětu, je sděleno vyučujícími studentům a vyvěšeno v informačním systému/v Moodle. Jedná se o zpracování zadaných příkladů, projektu a termíny odevzdání jednotlivých úloh.
Zkouška bude mít písemnou a ústní část. Písemná část bude vypracování návrhu geometrie koleje a konstrukce železničního spodku. Časová dotace na písemnou část je předpokládána 60 minut. Ústní část zkoušky bude zahrnovat odpovědi na teoretické otázky k probíraným tématům. Hodnocení zkoušky bude založeno na stupnici ECTS podle tabulky Studijního a zkušebního řádu VUT.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace C_K , 3 ročník, zimní semestr, povinný
specializace K , 3 ročník, zimní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Samostudium
Individuální příprava na závěrečnou zkoušku