Detail předmětu

Ekonomie informačních produktů

FIT-EIPAk. rok: 2025/2026

Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických i ne-ekonomických faktorů (současné trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Individuální úkol (4 body)
Projekt (14 bodů)
Počítačová cvičení (6 bodů)
Půlsemestrální test (20 bodů)
Závěrečná zkouška (56 bodů)
Půlsemestrální písemná zkouška, individuální úkol, projekt, závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.  Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu).

Učební cíle

Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.

  • Schopnost aplikace základních ekonomických a manažerských principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
  • Schopnost jasně definovat a formulovat trh s informačními produkty jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky dnešního ICT prostředí v širších souvislostech dnešní společnosti.
  • Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační produkty.
  • Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
  • Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
  • Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
  • Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.

Základní literatura

Kingsnorth, S.: Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. 3rd Edition, Kogan Page Ltd, 2022. ISBN 9781398605992. (EN)

Doporučená literatura

Blokdyk, G.: Software Asset Management Tools A Complete Guide. 5STARCooks, 2021. ISBN 978-0655814146. (EN)
Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing,  2008.ISBN 80-86946-69-6. (CS)
Hall, S.: Strategie B2B digitálního marketingu. Lingea, 2022. ISBN 978-80-7508-713-3. (CS)
Hanzelková, A.:  Strategické řízení. C.H.Beck-CZ, 2017.  EAN: 9788074006371. (CS)
Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9. (CS)
Kingsnorth, S.: Strategie digitálního marketingu: Komplexní přístup k budování strategie pro on-line marketing. Lingea, 2022. ISBN: 978-80-7508-714-0. (CS)
Kislingerová, E.: Cirkulární ekonomie a ekonomika 3. Grada, 2024. ISBN 978-80-247-0809-6. (CS)
Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557. (CS)
Kotler, P., Keller, K. L.: Marketing Management.  Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. (CS)
Malý, J.: Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6. (CS)
Kloudová, J.: Kreativní ekonomika - trendy, výzvy, příležitosti. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3608-2. (CS)
Souček, I., Fotr, J., Hájek, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování - Teorie a praxe. Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2499-2. (CS)
Veber, J. a kol.: Management inovací. Management Press, 2016. EAN: EK532410. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MITAI magisterský navazující

    specializace NSEC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NNET , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAL , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NCPS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NHPC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVER , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NIDE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISY , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NEMB do 2023/24 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSPE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NEMB , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NBIO , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEN , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVIZ , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NGRI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NADE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISD , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAT , 0 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
  2. Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
  3. Informační a kreaktivní ekonomika - business oblast a IT, kreativní průmysl
  4. Management inovací - vymezení inovací jako klíčového faktoru pro úspěšné fungování na trhu IT produktů, inovační stupně/řády a měření jejich efektivnosti, inovační strategie
  5. Věda, technologie & společnost (STS)
  6. Digitální marketing - I. část: základní pojmy a souvislosti, úvod do strategického řízení značky
  7. Digitální marketing - II. část: typy digitálního marketingu, metody analýzy a měření úspěšnosti
  8. Oceňování a verzování IT produktů - strategie a postupy
  9. Management softwarových aktiv (SAM)
  10. Copyright, otázky autorských práv, typy licencí
  11. Uzamčení, náklady přechodu - typy uzamčení a jak tyto situace řešit (tzv. "lock-in" a "vendor lock-in" problém)
  12. Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
  13. Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů

Cvičení odborného základu

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Cvičení na počítači

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Základní seznámení se s programem JA StartUp
  • Řešení dílčích úkolů (provádění potřebných analýz, zpracování dokumentace, tvorba grafického designu loga vlastní firmy a produkce reklamního videa produktu své firmy).
  • Vyhodnocení úspěšnosti, kritické zhodnocení

Projekt

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor