Detail předmětu

Interaktivní elektronika

FEKT-MPC-INEAk. rok: 2025/2026

Předmět studenty uvede do historie interaktivního umění a jeho klíčových představitelů. Následně se zabývá základní klasifikací a vstupy interaktivních systémů, včetně modelů jejich chování od konečných automatů po behaviorální stromy. Důraz je kladen na praktickou tvorbu s využitím platforem jako p5.js, Godot Engine, SuperCollider nebo Max/MSP, prozkoumání audia a MIDI jako interaktivních zdrojů a zhodnocení rizik, smysluplnosti a budoucích trendů interaktivity. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Jsou požadovány základy práce na PC a znalost principů hudební elektroniky.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu je nutné absolvování všech seminářů a cvičení s maximálně dvěma neomluvenými absencemi. Dále je nutné vypracování dvou samostatných projektů v minimálním rozsahu s využitím jedné z probíraných technologií a prokázat funkční interaktivitu. Za samostatné projekty je možné získat dohromady maximálně 40 bodů a je nutné získat alespoň 20. Závěrečná písemná zkouška je hodnocena maximem 60 bodů a pro její úspěšné složení je nutné získat alespoň 30 bodů.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy interaktivního designu a tvorby s využitím moderních platforem jako p5.js nebo Godot engine. Důraz je kladen na pochopení propojení mezi softwarem, hardwarem a kreativním záměrem. 
Absolvent předmětu je schopen:
  • vytvořit interaktivní audiovizuální webovou aplikaci pomocí p5.js
  • iplementovat systém adaptivní hudby a zvuku v herním enginu (Godot)
  • navrhnout systém propojení fyzických senzorů s kreativním softwarem (např. SuperCollider/Raspberry Pi)
  • analyzovat a porovnat různé platformy pro tvorbu interaktivního díla

Studijní opory

prezentace z přednášek na e-learningu

návody cvičení na e-learningu

Základní literatura

REAS, Casey a FRY, Ben. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists. MIT Press, 2014 (EN)
WILSON, Scott a COTTLE, David; Collins, Nick. The SuperCollider Book. MIT Press, 2011 (EN)

Doporučená literatura

CIPRIANI, Alessandro a GIRI, Maurizio, 2023. Electronic Music and Sound Design - Theory and Practice with Max 8 - Volume 3. Contemponet. ISBN 9788899212247 (EN)
NYSTROM, Robert, 2014. Game programming patterns. Genever Benning. ISBN 9780990582908 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MPC-AUD magisterský navazující

    specializace AUDM-TECH , 2 ročník, zimní semestr, povinný
    specializace AUDM-ZVUK , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor