Detail předmětu

Člověk jako prvek dopravních soustav

ÚSI-DSNB09Ak. rok: 2025/2026

Předmět seznamuje se základními východisky týkajícími se člověka jako prvku dopravní soustavy. Předmět má interdisciplinární charakter a zahrnuje znalosti a dovednosti z oblasti analýzy nehod s přesahem do oblasti fyziologických, humanitních, respektive psychologických a pedagogických aspektů v kontextu dopravy. Informuje o základních aspektech lidského faktoru v dopravě, zaměřuje se na chování člověka v silničním provozu včetně patologického chování.

Výstupy studia (předpokládané výsledky učení):

Znalosti – studenti budou umět:

  • definovat a vysvětlit základní pojmy lidského faktoru v dopravě,
  • popsat interakce mezi člověkem, vozidlem a prostředím,
  • vysvětlit vliv osobnostních, motivačních a situačních faktorů na chování,
  • rozlišit normální a patologické chování v dopravě,
  • objasnit roli percepce, pozornosti a stresu na chování v dopravním prostředí.

Dovednosti – studenti budou umět:

  • analyzovat dopravní chování a identifikovat rizikové faktory,
  • aplikovat teorie percepce v soudně-inženýrské praxi,
  • připravit a obhájit analýzu vybraného dopravního problému,
  • navrhnout strategie ke zmírnění patologického chování v dopravě. 

Jazyk výuky

čeština

Vstupní znalosti

Prerekvizity – předmět NMSP EDLFD Lidský faktor v dopravě

Korekvizity – předmět kurzu TZ Lidský faktor v dopravě

Ekvivalence nejsou

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Semestrální práce: Studenti připraví rozbor vybraného problému spojeného s tématem svého studia a obhájí jej v rámci závěrečné zkoušky. 

Zkouška: Předmět bude zakončen ústní zkouškou, která ověří znalosti a schopnosti studentů analyzovat lidský faktor v dopravním prostředí, včetně interakce člověka s technologií a prostředím a schopnosti aplikovat poznatky z interdisciplinárního pohledu.

Učební cíle

Studijním cílem předmětu je schopnost orientace v problematice lidského faktoru v soudním inženýrství na úrovni nutné k vykonávání funkce všestranně fundovaného experta v soudním inženýrství, především se zaměřením na analýzu nehod. Studenti se naučí orientovat v komplexních procesech vedoucích k nehodám a v metodách jejich vyhodnocení v kontextu člověka jako prvku technické soustavy.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Green, M. (2018) Roadway Human Factors: From Sience to Application. Lawyers & Judges Publishing Company, Incorporated, (EN)
Krauss, David A. (2015) Forensic aspects of driver perception and response. Lawyers & Judges Publishing Company, 2015. (EN)
Muttart, J. (2021) Drivers' Responses in Emergency Situation - A Quick Reference. Publisher: Crash Safety Solutions, LLC (EN)
Šucha, M., Risser, R. (2024). Dopravní psychologie. Lidové noviny. 978-80-7422-936-7 (CS)

Doporučená literatura

Elvik, R., Høye, A., Vaa, T., & Sørensen, M. (2009). The Handbook of Road Safety Measures, 2. vyd. Bingley: Emerald. (EN)
Lee, J. D. (2017). Driver Distraction and Inattention: Advances in Research and Countermeasures, Volume 1. (EN)
Rábek, V. (2014) Vnímání a rozhodování účastníků silničního provozu – denní doba. Properus s.r.o.. Olomouc (CS)
Rábek, V. (2014) Vnímání a rozhodování účastníků silničního provozu – noční doba. Properus s.r.o.. Olomouc (CS)
REGAN, M. A., LEE, J. D., YOUNG, K. (2008). Driver distraction: Theory, effects, and mitigation. CRC press. (EN)
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Grada Publishing as. (CS)
WÅhlberg, A. A. (2017). Driver behaviour and accident research methodology: unresolved problems. CRC Press. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DSP SoI_K doktorský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program DSP SoI_P doktorský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do předmětu. Člověk jako prvek dopravních soustav. Pochopení role člověka v dopravních soustavách s důrazem na aplikaci pokročilých systémových přístupů.
  2. Vývoj přístupů k dopravnímu výzkumu v kontextu analýzy silničních nehod se zaměřením na chování člověka. Etické aspekty při zkoumání člověka jako prvku dopravní soustavy.
  3. Přehled metod pro zkoumání chování účastníků dopravního provozu. Validita a interpretovatelnost výzkumných metod v kontextu dopravního výzkumu.
  4. Kvalitativní a kvantitativní metody v dopravním výzkumu při analýze chování člověka: srovnání, limity a praktické využití.
  5. Soudně-inženýrské aspekty percepce účastníků v silničním provozu, aplikace v oblasti analýzy nehod. Teorie percepce a pozornosti.
  6. Dopravní prostor a rizikové faktory. HMI - Human Machine Interface.
  7. Význam situačního povědomí pro bezpečnost v dopravě. Situační povědomí v kontextu automatizovaného a autonomního řízení – nové výzvy.
  8. Nehody a faktory související s jejich vznikem resp. ovlivňující následky.
  9. Osobnost, vliv na chování v dopravní situaci. Agrese a agresivita. Intervenční strategie.
  10. Motivy a motivace ovlivňující chování. Význam vnějších a vnitřních faktorů ovlivňujících chování.
  11. Normalita a patologie lidského chování.
  12. Konflikty a zátěžové situace. Trauma a traumatizace. Stres a stresory.
  13. Shrnutí a závěrečná diskuse: shrnutí hlavních poznatků předmětu a jejich integrace, diskuse nad praktickými aplikacemi a jejich přínos pro vědecké a tvůrčí přístupy k řešení výzev v oboru dopravy.

Konzultace v kombinovaném studiu

6 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor