Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FCH-BC_ECHTAk. rok: 2024/2025
Obsahem předmětu je seznámení studentů se stavem životního prostředí v ČR a úrovní kontaminace jeho jednotlivých složek. Posouzení silných a slabých stránek životního prostředí a porovnání zjištěné úrovně kontaminace s legislativou ČR i EU. V tomto kontextu budou studenti seznámeni se základními pojmy a vztahy popisující chování a osud chemických látek v životním prostředí a s významnými skupinami environmentálních polutantů. Rovněž bude uvedena základní charakteristika jednotlivých abiotických a biotických složek životního prostředí. V dalších částech budou studenti seznámeni s principy zelené chemie, odpadového hospodářství a technologiemi ochrany jednotlivých složek životního prostředí - vody, půdy a ovzduší.
1. Životní prostředí; definice, složky životního prostředí. Přírodní zdroje, definice, rozdělení. Zátěž životního prostředí. Rizika spojená s chemickými látkami; vysvětlení principu hodnocení rizik (ekotoxikologický přístup). 2. Definice pojmů používaných v oboru environmentální chemie; polutant, škodlivina, xenobiotikum, primární a sekundární toxicita, perzistence, expozice, biodostupnost, biokoncentrace, bioakumulace, bioobohacování. Monitoring stavu životního prostředí; podstata a význam bioindikace.3. Hlavní kontaminanty životního prostředí; rozdělení, zdroje. POPs – definice perzistentních organických polutantů, hlavní atributy POPs. Regulace (Stockholmská úmluva, REACH).4. Stav životního prostředí v České republice, klíčové indikátory stavu životního prostředí.5. Atmosféra; definice, složení atmosféry, klasifikace vrstev atmosféry. Znečištění atmosféry z pohledu „Zprávy o životním prostředí ČR“. Emise okyselujících látek, emise skleníkových plynů; důsledky pro životní prostředí. 6. PM částice; zdroje, vznik, důsledky. Ozon ve vrstvách atmosféry; vznik, úbytek, důsledky pro ekosystémy a lidské zdraví. Samočistící schopnost atmosféry.7. Pedosféra – definice, pedogeneze, ekosystémové funkce půdy. Degradace půdy. Znečištění půdy, samočistící schopnost půdy.8. Hydrosféra, definice, klasifikace vod, zdroje a typy znečištění, eutrofizace vod, samočistící schopnost vod.9. Technologie zaměřené na sanaci a dekontaminaci půdního prostředí. 10. Technologie zaměřené na čištění odpadních vod a úpravu povrchových vod.11. Technologie zaměřené na čištění odplynů a vzdušnin.12. Technologie zpracování odpadů a odpadové hospodářství.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zkoušení probíhá písemnou formou - 100 % otázek je otevřených. 50 % (5) otázek se vztahuje k problematice environmnetální chemie 50 % (5) otázek se vztahuje k problematice technologie.
Maximální počet bodů 100
hodnocení
100 - 90 bodů - A
89 - 80 bodů - B
79 - 70 bodů - C
69 - 60 bodů - D
59 - 50 bodů - E
49 - 0 bodů - F
Učební cíle
Základní literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova