Detail předmětu

Podoby československého umění od 60. do počátku 90. let 2

FaVU-1PČU60-90-2Ak. rok: 2023/2024

Kurz se soustředí na představení tematických okruhů, v rámci kterých jsou na základě analýzy konkrétních událostí, výstav a děl představené specifické principy a projevy umění od 60. let do počátku 90. let. Speciální důraz je kladen na lokální konceptuální umělecké projevy a jejich napojení na mezinárodní umělecké dění. Studující získají hlubší znalosti o dematerializovaných a intermediálních uměleckých formách, o vizuální a konkrétní poezii a racionálních tendencích neokonstruktivního umění.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Doporučeno je absolvování kurzu Podoby československého umění od 60. do počátku 90. let 1.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kolokvium, jímž je předmět uzavřen, má charakter prezentací předem zvolených krátkých referátů (v několika menších skupinách) následovaných zpětnou vazbou a řízenou diskuzí. Hodnocena je příprava na referát, dodržení parametrů prezentace a schopnost zapojit se do diskuze.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem a formou exkurzí. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučující kompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s podobami československého umění od šedesátých do počátku devadesátých let se speciálním důrazem na lokální konceptuálně orientovanou uměleckou praxi a její mezinárodní přesahy. Kurz je koncipován tak, aby kromě teoretického přehledu studenty obeznámil s primárními zdroji v podobě uměleckých děl, archivních materiálů, dobových katalogů a korespondence, se kterou budou moci pracovat v Archivu a sbírce Jiřího Valocha v Moravské galerii v Brně. Možnost návštěv tohoto archivu a sbírky současně definuje i podobu probíraných témat, které kromě dění v uměleckých centrech nabízí i reflexi progresivních uměleckých přístupů uskutečňovaných na periferii. Předmět tak vychází z koncepce horizontálních dějin umění a cílí především na představení umělecké praxe před rokem 1989 v nehierarchizovaném prostoru střední a východní Evropy a Latinské Ameriky.

 

Absolvováním kurzu studující získají přehled o podobách československého umění od 60. let do počátku 90. let. Budou znát základní terminologii a faktografii, která jim umožní vnímat svou vlastní uměleckou činnost v souvislostech výtvarného umění 2. pol. 20. století v kontextu střední a východní Evropy.

 

Základní literatura

Klara KEMP WELSCH, Networking the Bloc: Experimental Art in Eastern Europe 1965–1981, MIT Press, 2018. (EN)
Piotr PIOTROWSKI, Významy modernismu, Hradec Králové, 2022. (CS)

Doporučená literatura

J. H. KOCMAN, ART ACTIVITIES 1970–1979, Brno, 2019. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ, Martin ŠKABRAHA, Umění a emancipace: výbor z textů Piotra Piotrowského, Praha, 2022. (CS)
Coelewij MARINETTI, Siegelaub Seth: Beyond Conceptual Art, Amsterdam 2018. (EN)
Maja FOWKES, The Green Bloc: neoavantgarde art and ekology under Socialism, Budapest; New York, 2015. (EN)
Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Archiv Jiřího Valocha, in: Subjektívné histórie, seba historizácia ako umelecká prax v stredovýchodnej Európe, Daniel Grúň (eds.)., Bratislava, 2020. (SK)
Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Neviditelná socha, transcendentní výstava i programované umění: kurátorské aktivity Jiřího Valocha 60. a 70. let, in Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 25, 2018. (CS)
Barbora KLÍMOVÁ, Navzájem: umělci a společenství na Moravě 70. a 80. let, Praha, Brno, 2014. (CS)
Ondřej CHROBÁK, Petr INGERLE, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Jiří Valoch: Whatever, výběr z textů 1966–1989, Brno, 2020. (CS)
Ondřej CHROBÁK, Pavel KAPPEL, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Computerart1968, Brno, 2018. (CS)
Helena MUSILOVÁ, Jiří Valoch: curator, theoretician, collector 1965–1980, Praha, 2018. (EN)
Nathalie ZONNENBERG, Conceptual art in a Curatorial Perspectives: between Dematerialization and Documentation, Amsterdam, 2019. (EN)
Maja and Reuben FOWKES, Central and Eastern European Art Since 1950, London, 2020. (EN)
Tomáš POSPISZYL, Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film), Praha: Tranzit, 2014. (CS)
Karel CÍSAŘ, Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění, Praha: UMPRUM, 2014. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ, Výstava jako médium: české umění 1957–1999, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2020. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský, 3. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 4. ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Od uměleckých archivů k databázím, jak hovořit o východoevropském umění? Soukromý archiv jako alternativa a paralela oficiálních institucí, snaha o revizi dějin umění ve východní a střední Evropě, hledání paralel a odlišností. 

2. Hledání nové senzitivity. Rozmach konceptuálního uvažování a nové přístupy k práci s obrazem v průběhu 70. a 80. let v Československu v kontextu mezinárodního dění. Výstava Bílý prostor v bílém prostoru, Dům umění města Brna, 1974.

3. V přírodě. Ekologické motivy v konceptuální tvorbě slovenských a českých autorů, procesuální práce v přírodě a její představitelé. 

4. Proměny akčního umění od 60. do konce 80. let. Happeningy 60. let a zvnitřnění akcí v průběhu 70. let, nástup postmoderního cítění v 80. letech, seznámení s hlavními představiteli žánru.

5. Diskurz nad dokumentací, vystavováním a zpřístupněním performativních děl v podobě jejich rekonstrukcí.

6. Participativní projekty a krátkodobá umělecká setkání. Sdílení uměleckého gesta a postoje v rámci krátkodobých setkání a participativních projektů.  Pořádání prvního otevřeného ateliéru Rudolfa Sikory v Bratislavě, Balatonboglár aneb setkání maďarských, slovenských a českých umělců, činnost Mladých přátel výtvarného umění při Domě umění v Brně, Festival na sněhu, Křížovnická škola.

7. Ve jménu racionality, pokroku a čisté formy. Výstava Křižovatka a hosté, činnost Klubu Konkrétistů.

8. Fenomén počítačového umění. Max Bense a informační estetika, hnutí Nové tendence, počátky počítačového umění.

9. Autorská kniha namísto výstavy. Fenomén autorských knih jako platformy pro šíření konceptuální tvorby.

10. Galerie v poštovní schránce. Mail art jako demokratická umělecká praxe a distribuční síť umění. Srovnání vývoje mail-artového hnutí v zemích východní, střední a západní Evropy a USA.

11. Text, písmo a obraz I. Hnutí konkrétní a vizuální poesie, práce s textem a písmem ve výtvarném umění.

12. Text, písmo a obraz II. Hnutí konkrétní a vizuální poesie, práce s textem a písmem ve výtvarném umění.

13. Podoby minimalistické kresby.

 

Seminář

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor