Detail předmětu

Výpočetní technika – 3D CAD

FA-P3D-NAk. rok: 2022/2023

Předmět uvádí informace z oblasti grafických vektorových editorů a jejich využití při architektonickém projektování. Pokrývá základy 3D počítačové grafiky a praktické využití teoretických znalostí při práci ve vektorovém editoru 3DS Max, Rhinoceros. Cílem předmětu je zvládnutí postupů, které studentům umožní samostatně zpracovat 3D model navrhovaných projektů a vytvořit fotorealistickou vizualizaci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav zobrazování (UZ)

Výsledky učení předmětu

  • Student získá informace pro práci s prostorovými daty v přostředí vektorových editor.
  • Student ovládá práci ve vybraném vektorovém editoru (3DS Max, Rhinoceros).
  • Student ovládá metody a postupy pro tvorbu prostorového modelu studovaného objektu.
  • Student ovládá metody a postupy pro tvorbu fotorealistické vizualizace 3D modelů.
  • Student umí vytvořit prezentační výstup zahrnující 3D model a fotorealistickou vizualizaci objektu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výklad, ukázkové úlohy, samostatná práce na zadaných úkolech probíhá v počítačové laboratoři, je využíván e-learningový systém (LMS Moodle).

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocen je zpracovaný projekt a zápočtový test. Projekt zahrnuje 2D návrh, 3D model a fotorealistickou vizualizaci studovaného objektu. Výstupem je prezentační plakát. Projekt tvoří 45 % hodnocení. Je vyžadována průběžná práce studenta, hodnocena 15 %. Zápočtový test ověřující znalosti tvoří 40 % hodnocení.

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
  1. Úvod do prostředí vybraného vektorového editoru, struktura, uživatelské prostředí. Reprezentace těles, základní modelovací postupy, přehled
  2. Modelování křivek a jejich editace. Tvorba modelů pomocí křivek – šablonování, loftování
  3. Modelování těles a jejich editace
  4. Modelování ploch a jejich editace
  5. Speciální modelovací postupy – polygonální modelování, modifikátory
  6. Fotorealistická vizualizace – postup, zásady, zobrazovací metody, rendering. Kamery, fotometrická světla, osvětlení scény
  7. Textury, materiály, materiálový editor, tvorba materiálů. Mapování materiálů. Základy animace
  8. Závěrečný test

Učební cíle

Cílem předmětu je zvládnutí postupů, které studentům umožní samostatně zpracovat 3D model architektonického návrhu a následně prezentovat svou práci formou fotorealistické vizualizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Je vyžadována účast na minimálně 10 cvičeních, zameškanou účast nelze nahradit, lze ji ze závažných důvodů omluvit.
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005. 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. (CS)
www.autodesk.cz, www.autodesk.cz/education (CS)
manuály k programu 3DS Max, Rhinoceros (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský, 2. ročník, zimní semestr, povinný
  • Program N_A+U magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

2 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

24 hod., povinná

Vyučující / Lektor

eLearning