Detail předmětu

Ekonomie informačních produktů

FIT-EIPAk. rok: 2020/2021

Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

  • Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
  • Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
  • Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
  • Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
  • Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
  • Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
  • Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.

Způsob a kritéria hodnocení

Individuální úkol (4 body)
Projekt (14 bodů)
Počítačová cvičení (6 bodů)
Půlsemestrální test (20 bodů)
Závěrečná zkouška (56 bodů)

Učební cíle

Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Půlsemestrální písemná zkouška, individuální úkol, projekt, závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.  Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu).

Doporučená literatura

Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557.
MALLYA, T.: Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN: 80-24719-11-8.
Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9.
ZUZÁK, R.: Strategické řízení podniku. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
MALÝ, Josef. Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6.
Macho-Stadler And J. D. Perez-Castrillo. An Introduction to the Economics of Information: Incentives and Contracts. 2001. 0-19-924325-5
P. Bolton, M. Dewatripont. Contract Theory. 2005. 978-026202576
J. Laffont And D. Martimort. The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. 2002. 978-069109184
B. Salanie. The Economics of Contracts. 2005. 978-026219525
Veber, Jaromír a kol.(2000): Management: Základy, prosperita, globalizace.
C. Shapiro and Varian, H. (1999), Information Rules - A  Strategic Guide to the Network   Economy, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Varian, Hal R. (1998): Markets for Information Goods.
Downes, Larry - Mui, Chunka (1998): Unleashing the Killer App: Digital Strategies for Market Dominance
Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing,  2008.ISBN 80-86946-69-6.
COURCOUBETIS, C., Weber, R.: Pricing Communication Networks: Economics, Technology and Modelling. Wiley,2003. ISBN: 978-0-470-85130.
FOTR, J., HÁJEK, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
HANNA, Nessim; DODGE, Robert. Pricing: Zásady a postupy tvorby cen. 1. vydání. Praha: Management Press, 1997. 203 s. ISBN 80-85943-34-4.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MSK , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MITAI magisterský navazující

    specializace NBIO , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISD , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NISY , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NIDE , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NCPS , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEC , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAT , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NGRI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NNET , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVIZ , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSEN , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NMAL , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NHPC , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NVER , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NEMB , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NADE , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace NSPE , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MMI , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
  2. Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
  3. Informační ekonomika - business oblast a IT
  4. Informační management a marketing
  5. Cena IT zboží
  6. Vytváření různých verzí informačního zboží
  7. Informace ve vědě, technice a medicíně (STM)
  8. Copyright, otázky autorských práv
  9. Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
  10. Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
  11. Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů
  12. Ekonomika standardů v informačních sítích
  13. Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.

Cvičení odborného základu

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Cvičení na počítači

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Základní seznámení se simulační hrou JA TITAN
  • Absolvování jednotlivých hracích kol
  • Vyhodnocení úspěšnosti, kritické zhodnocení

Projekt

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor