Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FEKT-XPC-KPTAk. rok: 2018/2019
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.
Literatura
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Capponi, V., Novák, T.:Sám sobě mluvčím – Jak prezentovat sám sebe. Praha, Grada Publishing 1994.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Capponi, V., Novák, T.:Sám sobě mluvčím – Jak prezentovat sám sebe. Praha, Grada Publishing 1994.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, nácvik prezentace
Způsob a kritéria hodnocení
Úspěšné ukončení předmětu předpokládá 80% úspěšnost v zápočtovém testu a realizaci prezentace v rozsahu 10 minut. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1.Informace a jejich sdělování
2.Komunikační modely
3.Složky komunikace
4.Řešení typových pedagogických situací
5.Model asertivních dovedností
6.Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
7.Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
8.Význam hlasu a sluchu v rétorice
9.Osobnost řečníka
10.Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
11.Text jako složka pedagogické komunikace
12.Teoretické problémy srozumitelného textu
13.Strategie utváření srozumitelného textu
2.Komunikační modely
3.Složky komunikace
4.Řešení typových pedagogických situací
5.Model asertivních dovedností
6.Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
7.Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
8.Význam hlasu a sluchu v rétorice
9.Osobnost řečníka
10.Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
11.Text jako složka pedagogické komunikace
12.Teoretické problémy srozumitelného textu
13.Strategie utváření srozumitelného textu
Cíl
Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na semináři a dále se doporučuje vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-AUD bakalářský
specializace AUDB-TECH , libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BPC-AMT bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BPC-EKT bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BKC-EKT bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BPC-IBE bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BKC-MET bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BPC-MET bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BPC-SEE bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BKC-SEE bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BKC-TLI bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný
- Program BPC-TLI bakalářský, libovolný ročník, letní semestr, 5 kreditů, volitelný