Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Stihnout ještě jeden film? Nebo se jen tak natáhnout do trávy a nechat se unášet letní atmosférou? Vizuál letošní Letní filmové školy (LFŠ) v Uherském Hradišti přesně vystihuje ten nenahraditelný pocit svobody, setkání a filmového plynutí. Autorem ilustrací, které provází celý 51. ročník festivalu, je Jan Šrámek – vizuální umělec, ilustrátor a pedagog na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT).Ústředním bodem vizuálu je kino Hvězda s jeho signifikantním neonem. | Autor: ČTKJan Šrámek je dvojnásobným držitelem jedné z nejprestižnějších designérských cen Czech Grand Design v kategorii ilustrátor roku. Jeho práce jsou pravidelně vystavovány v galeriích a na přehlídkách po celém světě, od Londýna, přes New York, Amsterdam, Soul až po Peking. Jeho rukopis je nezaměnitelný. Kombinuje detailní kresbu s grafickou stylizací, pracuje s rytmem, postavou, prostředím i jemným humorem. Ve své audiovizuální tvorbě se zabývá převážně experimenty s animovaným filmem, vektorovou grafikou, ilustrací a zkoumáním vztahu mezi statickým a pohyblivým obrazem. Věnuje se knižním ilustracím, výstavám i vlastním projektům, ať už se jedná o ilustrace pro děti, retro estetiku, kulturní dědictví nebo futuristické motivy. Jak vznikal vizuál pro LFŠ, kdo se na něm může najít i o tom co ho baví, co tvoří a co učí, jsme si povídali s Janem Šrámkem uprostřed festivalu – přímo mezi ilustracemi, které festival oživují.
O čem je vizuál LFŠ 2025? O atmosféře
„Na filmovku jezdím dlouho, asi 20 let,“ říká ilustrátor a pedagog Fakulty výtvarých umění VUT Jan Šrámek. V minulosti tu také vystupoval s audio-vizuálními performancemi, hrál s kapelou Midi Lidi a s děkanem FaVU VUT, Filipem Cenkem, už i jeden vizuál pro LFŠ vytvořil. Jeho ilustrace jsou všudypřítomné – zdobí merch, akreditace i festivalová místa. Zachycují atmosféru hlavní festivalové třídy, kino s typickým neonem i jeho návštěvníky – například ředitelku LFŠ Radanu Korenou, starostu města nebo „pana kulturního“, postaršího pána v černém obleku, který na filmovku jezdí téměř od začátku. „Někteří z nakreslených lidí jsou i moji kolegové a studenti. Celkový „vibe“ měl být pozitivní a navozovat pocit pohody,“ dodává autor.
Prvotním impulzem byla nabídka Davida Huspeniny, který má na starosti grafický styl filmovky a který chtěl vizuál změnit a zobrazit atmosféru Letní filmové školy. Spolu s autorem potom nafotili stovky fotek a hledali ideální úhly, z čehož vznikla základní koncepce. „Čistá práce na vizuálu trvala přibližně měsíc a půl, i když jsme začali minulý rok. Zahrnovala množství úprav a předělávání postav. Nejkomplikovanější bylo umístit lidi do nakresleného pozadí kvůli perspektivě, stínům a správné velikosti, zvláště s ohledem na širokoúhlou perspektivu,“ vysvětluje Šrámek.Grafika je i na festivalovém merchi. Největší zájem je o batohy, tašky a trička. | Autor: Vincent StránskýKromě vizuálu LFŠ vystavuje Jan Šrámek ve foyer kina Hvězda také ilustrace z knihy Jak si užít film, kterou vytvořil s Pavlem Ryškou. Výstava je k vidění od 16. 7. do 26. 8. 2025. Publikace nominovaná na Zlatou stuhu i Nejkrásnější české knihy roku je určená dospívajícím čtenářům hravou formou přibližuje principy fungování filmu. Kniha navazuje na autorovy předchozí úspěšné projekty zaměřené na technická a kulturní témata, jako jsou To je metro, čéče!, Pokrok nezastavíš, čéče! nebo Apolenka z modrotisku. „To je metro, čéče!, je naše nejúspěšnější, s prodejem téměř deseti tisíc kusů. Její ilustrace byly vybrány na prestižní výstavu v rámci Mezinárodního veletrhu dětské knihy v Bologni 2020, což je pro dětské ilustrátory velmi významné,“ doplňuje Šrámek.Základním tématem vizuálního stylu je atmosféra festivalu, která postupně ožívá v detailech ilustrace. | Autor: Kamila ŠmídkováTechnika jako inspirace
Kromě ilustrací pro nejmenší čtenáře se Šrámek věnuje se i technickým tématům, jako jsou mosty nebo architektura. V minulosti spolupracoval i s Českými drahami a na světlo světa brzy přijde i výsledek spolupráce s Českou poštou. Pro tu vytvářel známku s tématem Bechyňského mostu Duha. „Mám rád technická témata a nedělá mi problém je zobrazit,“ říká umělec, který své ilustrace často tiskne technikou risografie. Tu si oblíbil kvůli ekologičnosti, specifickému rastru a nostalgickému dojmu. Využíval ji například i při dlouhodobém projektu Ohrožené druhy, věnovaném poválečné architektuře, který vystavoval mimo jiné i v domě Le Corbusiera v Marseille. Soubor grafik vznikal pět let, často ve spolupráci se sdruženími zabývajícími se památkovou ochranou.Na FaVU VUT Jan Šrámek vede Ateliér videa s Martinem Mazancem a také předměty zaměřené přímo na ilustraci, například Autorská ilustrace s Karlem Bařinou, který spravuje knihařskou dílnu. Během výuky studenty vede k samostatnému myšlení a hledání vlastních témat. „Nejdůležitější je, aby si našli téma, které je zajímá a kterému se chtějí věnovat. Snažím se je vést k experimentům s formami a zároveň jim zprostředkovávat kontext současné výtvarné scény, lokální i globální,“ vysvětluje. Studentům pomáhá i s tiskem jejich projektů na risografu nebo s tvorbou ilustrací.
Mezi jeho chystané projekty patří mimo jiné kniha O prdících dinosaurech a o skejtování, návrh muralu pro brněnskou náplavku inspirovaný architekturou Ivana Rullera, se kterým se přihlásí do veřejné soutěže a také sci-fi animovaný film Poslední směna.