Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Nalákat studenty středních škol ke studiu techniky se Vysoké učení technické v Brně každoročně snaží například prostřednictvím dnů otevřených dveří nebo různých tematických workshopů. Do prezentace toho, jak může vypadat vědecká práce v laboratořích, se pustilo i výzkumné centrum CEITEC VUT, které již druhým rokem pořádá kurzy nanofabrikace nejen pro studenty středních škol, ale také pro jejich učitele.CEITEC VUT podporuje zájem středoškoláků o studium techniky. | Autor: CEITEC VUTCílem kurzů, kterých CEITEC VUT pro rok 2025 plánuje minimálně osm, je seznámit středoškoláky z průmyslových škol a gymnázií se základními principy odborné práce v laboratořích čistých prostor, v nichž se vyrábí polovodičové součástky. Termíny bude institut vypisovat průběžně, ale nejvíce kurzů je v plánu pro třetí ročníky zejména před letními prázdninami a pak následně před Vánoci. Důvodem je fakt, že v této době bývá výuka rozvolněnější a i pro pedagogy je snazší organizovat mimoškolní aktivity. Podle vedoucího laboratoře přípravy nanostruktur a odborného garanta kurzů Jiřího Zity nejsou kurzy z kapacitních důvodů dostupné pro celé třídy. „S učiteli se snažíme domlouvat, aby pro naše kurzy vybírali jen ty studenty, u nichž vidí opravdový zájem o technické obory. Protože pro ně mají takové akce skutečně význam a mohou být tím posledním dílkem do skládačky motivace ke studiu na technických vysokých školách,“ řekl.Kurzy jsou určené studujícím i učitelům. | Autor: CEITEC VUT
Jednodenní kurz je rozdělen na část teoretickou a praktickou, přičemž dopolední část patří právě teorii. Studující i jejich učitelé se během zhruba dvouhodinového bloku dozví nejen to, jak se v laboratořích mají chovat a jak probíhá každodenní údržba ultra čistých prostor, ale také získají základní informace o tom, jak se tvoří design nanostruktur a o technikách jako litografie, metalizace či leptání, které se pro výrobu polovodičů používají. V praktické části si studenti i jejich učitelé mohou vyzkoušet přímou práci v laboratoři, kdy cílem je ukázka návrhu designu a následně expozice předem připravené struktury do metalické vrstvy. „Pracujeme v čistých prostorách třídy ISO 5, což odpovídá prostředí operačních sálům na popáleninovém centru, a pro studenty i jejich doprovod to bývá velmi zajímavý zážitek. Abychom dokázali tento standard ochránit, musíme je totiž celé obléci do ochranných oděvů. Jinak by se mohlo stát, že se vzorky a čisté prostory kontaminují. Už částice o velikosti větší než 0,5 mikronů dokáže vzorek zničit,“ vysvětluje Jiří Zita, podle nějž se proces nanofabrikace běžně skládá z mnoha různých kroků, jejichž počet však bylo třeba pro potřeby kurzu redukovat. „Na způsobu práce se ale nic nemění, studenti i přes toto zjednodušení získají dobrý přehled o tom, jak se připravuje výroba elektronických součástek na čipu,“ doplnil.V čistých prostorech je nutné nosit ochranné obleky. | Autor: CEITEC VUTV odpoledním bloku pak studenti dostanou v laboratoři k dispozici křemíkový wafer, na němž si následně vyrobí jednotlivé čipy o rozměrech přibližně 1x1 cm. Během výrobního procesu studenti nanesou 80-100 nanometrů tenkou vrstvu hliníku a poté ještě světlocitlivého laku, do nějž se struktury následně kreslí pomocí UV světla. Dalším krokem je odstranění neosvíceného fotolaku a následně suché nebo mokré leptání, za jehož pomoci se na konkrétních místech odstraní i hliníková vrstva. „Výsledkem je wafer, v němž je viditelně vytvořená struktura, což v našem případě může být kromě základních struktur také jméno studenta, logo školy i logo CEITEC VUT,“ uvedl Zita a dodal, že spolu se vzorkem si studující odnesou domů i osvědčení o absolvování kurzu.Účastníci di domů odnesou i vyrobené vzorky. | Autor: CEITEC VUTCEITEC VUT již chystá webové stránky CEITEC Akademie, kde pedagogové středních škol i studenti najdou důležité informace o všech kurzech, které bude institut vypisovat. Autoři kurzů nanofabrikace dokonce přemýšlejí, že by časem nabídli podobné akce i žákům vyšších ročníků základních škol. „Děti se v osmé a deváté třídě rozhodují, jaký bude mít jejich profesní život jednou směr. Proto si dokážu představit, že bychom i jim mohli nějakou hravou formou přiblížit svět techniky a výzkumu v laboratořích. A pokud se nám podaří touto cestou nalákat děti třeba ke studiu na technických oborech, tak to bude jenom dobře,“ sdělil na závěr.Zdroj: CEITEC VUT (autorka: Kristina Blűmelová)