Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Pitná voda, kanalizace
Lidé
Pomocí experimentů zvyšovala absolventka FP VUT efektivitu marketingu Kiwi.com. Za práci získala ocenění
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Pomocí experimentů zvyšovala absolventka FP VUT efektivitu marketingu Kiwi.com. Za práci získala ocenění
Význam takzvaného A/B testování přiblížila a prokázala ve své diplomové práci absolventka Fakulty podnikatelské VUT Kristína Lorková. Pro úspěšný vyhledávač letenek Kiwi.com navrhla několik změn, které zaujaly jak marketingový tým společnosti, tak i odborníky v soutěži Atlas Copco Services. Ti práci dokonce ocenili prvním místem v kategorii ekonomických diplomových prací.
Absolventka FP VUT Kristína Lorková přiznává, že nejprve volila firmu, a pak až téma. „Firma Kiwi.com mě zaujala, v minulosti jsem byla opakovaně jejich zákazník, takže jsem je nejprve oslovila s dotazem na možnost vypracování diplomové práce u nich. Ihned mi odepsali a propojili mě s tehdejším šéfem marketingu, který mi nabídl tři možná témata,“ popsala začátek spolupráce Lorková. První dvě témata byla podle ní příliš obecná a teoretická. „Třetí bylo ale A/B testování. Měla jsem pocit, že je to téma, u kterého se můžu hodně nového naučit. Navíc se mé návrhy daly rychle otestovat a vyhodnotit,“ vysvětlila Kristína Lorková, proč výběr padl právě na zvyšování efektivity marketingových aktivit společnosti pomocí experimentálních metod.
Jelikož o A/B testování podle svých slov mnoho nevěděla, začala důkladným prostudováním tématu. „Začala jsem opravdu od podlahy. Četla jsem knihy, procházela případové studie. Největším vzorem mi v tomto byla společnost Booking.com. To jsou totiž v A/B testování v podstatě dinosauři. Zatímco v ostatních oborech je to stále spíše novinka, Booking už metodu používá asi patnáct let. Inspirovala jsem se také behaviorálními vědami. Spojením psychologie a ekonomie, které vysvětluje, jak se člověk rozhoduje, na co reaguje. To jsem následně využila například v návrzích přeformulování některých textů,“ popsala Lorková.
S týmem Kiwi.com po celou dobu testování velmi intenzivně spolupracovala. Konkrétně přicházela s nápady na změny na webových stránkách společnosti i v e-mailech, které zasílá firma svým zákazníkům. „Následně jsme vytvořili dvě verze. První zůstala beze změny, druhá obsahovala nějakou změnu, kterou jsem navrhla. Například u domovské stránky společnosti to pak bylo nastaveno tak, že se polovině návštěvníků zobrazila stránka beze změn, druhé polovině pak se změnou. Sledovali jsme, zda to má dopad a vliv na jejich chování,“ vysvětlila Kristína Lorková.
Jedním z návrhů bylo například zvětšení fotografií na webových stránkách. „Původně byly na domovské stránce aktuální nabídky letenek za zajímavé ceny a tipy na destinace. Měly ale velmi malé fotky. Ty jsem navrhla zvětšit, což mělo výrazně pozitivní odezvu v chování zákazníků,“ potvrdila Lorková. Při svých testech sledovala, zda na daný segment například návštěvníci častěji klikají, zda na stránkách setrvávají déle, zda se častěji vrací či více nakupují. Po otestování patnácti změn Kristína Lorková společnosti odevzdala svá data a zjištění. „Jelikož jsem nebyla zaměstnanec společnosti, tak už jsme výsledky nijak dál nerozvíjeli a nevím, zda s nimi někdo pracoval. To, co fungovalo už při testování, ale zůstalo integrované. Dneska tak na jejich webu najdete například o mnoho větší fotografie,“ dodala Lorková.
Během studia získala Kristína Lorková několik ocenění. Mezi nimi i Cenu rektora VUT | Autor: archiv Kristíny Lorkové
Jelikož ji zajímalo, co si o postupu i výsledcích myslí nejen vyučující na fakultě a zaměstnanci Kiwi.com, ale i jiní nezávislí odborníci z praxe, rozhodla se práci po obhajobě přihlásit do Ceny Atlas Copco Services. „Nešlo mi o to získat nějakou cenu, ale spíše zpětnou vazbu a názory lidí z oboru. Chtěla jsem vědět, co si o tom myslí někdo nestranný. Protože jak škola, tak i Kiwi.com byly zaangažované strany,“ vysvětlila důvody účasti Kristína Lorková.
O tom, že její postup i závěry zaujaly i odbornou porotu, svědčí první místo v soutěži. Ve svém zdůvodnění porota uvedla, že si na práci cení velmi detailní analýzy firemních procesů, praktického zaměření i dosažení a prezentace reálných výsledků. Ačkoliv se Kristína Lorková po dokončení vysoké školy nakonec vydala jiným směrem, znalosti webové analytiky a experimentálních metod v marketingu se jí podle jejích slov stále hodí. „Po škole jsem pracovala na interní komunikaci ve velké výrobní firmě. Poznatky, respektive celkové povědomí o zlepšování procesů prostřednictvím dat, jsem zde zúročila. I v komunikaci se zaměstnanci je co měřit a zlepšovat. Celkově tedy téma bylo velkým obohacením i do následné praxe,“ uzavřela Kristína Lorková.
(zep)
Publikováno
04.11.2019 10:01
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/pitna-voda-kanalizace/f38102/d191519
Fakulta podnikatelská
absolventi
studentská soutěž
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru