Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Nápady a objevy
Na FIT VUT vyvinuli batoh pro 3D mapování. Využívat ho budou především geodeti
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Na FIT VUT vyvinuli batoh pro 3D mapování. Využívat ho budou především geodeti
3D modely by nejen čeští geodeti mohli v budoucnu jednoduše vytvářet díky zařízení vyvinutému na Fakultě informačních technologií VUT. Batoh s laserovým skenerem a senzory nasnímá procházenou oblast, software následně vytvoří model. Nyní se odborníci z VUT plánují přesunout k řešení pro auta.
Ve spolupráci s geodetickou firmou Geodrom vyvinuli výzkumníci z Fakulty informačních technologií VUT speciální batoh umožňující 3D mapování. „V době, kdy za námi z firmy přišli, jsme měli základní algoritmy na počítání odometrie. Následně jsme vytvořili hardwarové řešení, algoritmy dovyvinuli a nyní máme prototyp zařízení. Je ještě ve fázi vývoje a dolaďování a nyní putuje mezi fakultou a geodetickou společností,“ popsal Martin Veľas z FIT VUT, který se na projektu podílí.
Batoh vážící okolo osmi kilogramů schovává laserové skenery, GPS a množství senzorů. V budoucnu by si ho měl geodet při mapování konkrétního místa nasadit na záda a oblastí se projít. „Následně přijde do kanceláře, data stáhne, počítač je zpracuje a vytvoří mu 3D model,“ přiblížil Veľas.
Oproti klasickému zaměřování pomocí totální stanice má batoh řadu výhod. „S totální stanicí jdou některé věci zaměřit jen velmi obtížně nebo zdlouhavě. Například ohyby elektrického vedení, stožáry. Stejně tak bude snazší mapování uvnitř budov,“ potvrdil Matin Veľas. Pro snímání vnitřku objektů využili odborníci z FIT VUT takzvané SLAM metody. Pomocí nich mohou počítat trajektorie i v oblastech bez GPS signálu. „Aby bylo možné vytvořit 3D model, musí mít člověk k dispozici údaje o trajektorii. Venku se obvykle počítají na základě GPS signálu. Uvnitř objektů jsme tento problém vyřešili metodami SLAM,“ dodal Veľas.
Technologie z batohu nyní výzkumníci plánují přenést na auto | Autor: archiv Martina Veľase
Přesnost je pak vevnitř i venku podle Martina Veľase srovnatelná. Zároveň je to ale stále jedna z oblastí, kterou chtějí odborníci vylepšit. „Rádi bychom se dostali na přesnost pět centimetrů. Musíme systém udělat ještě robustnější, aby odolával i ztíženým podmínkám. Například ve stísněných prostorech, dlouhých chodbách, nebo při kolísajícím či slabém signálu GPS,“ uvedl Veľas.
Nyní se odborníci snaží přesunout řešení z batohu na auto, kde je podle Martina Veľase více možností využití. Nabízí se jim také řada dalších technologických řešení a zpřesnění měření. „Kromě toho, že na auto můžeme umístit všechno, co je v batohu, můžeme využít i takzvaný odometer. Ten zjišťuje, jak se otáčí kola, což nám pomáhá ve výpočtu trajektorie. Navíc je na autě plynulejší pohyb, což zlepšuje kvalitu skenování,“ dodal Veľas.
Odborníci si nicméně musí poradit s rychlostí pohybu, protože při jízdě skener mnohdy nestíhá. „Plánujeme proto pořídit skener s větším úhlem záběru. Navíc na autě bude i všesměrová kamera, která bude snímkovat okolí,“ přiblížil plány do budoucna Martin Veľas.
Ačkoliv na světě podobná zařízení již existují, tým z FIT VUT se snaží přinést na trh řešení, které bude cenově dostupnější a univerzálnější v použití. Zájemcům ho hodlají nabídnout jako službu a přidat dodatečný servis navíc.
(zep)
Publikováno
11.02.2020 09:22
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38103/d195189
Fakulta informačních technologií
zaměstnanci
věda a výzkum
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru