Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Nápady a objevy
Hybridní palety šetří přírodu. S vývojem pomáhají Flexipalu i odborníci z FSI VUT
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Hybridní palety šetří přírodu. S vývojem pomáhají Flexipalu i odborníci z FSI VUT
Letos v březnu otevřela moravská firma Flexipal v obci Stanoviště výrobní linku na takzvané hybridní palety. Jde o variaci na klasické palety, kde dřevěné špalky nahradil tvrdý plast vyrobený z takzvaného plastového výmětu, jež běžně končí ve spalovnách a na skládkách. Ve vývoji chce jít firma ještě dál a na pomoc si přizvala také odborníky na stroje a roboty z Vysokého učení technického v Brně.
V Česku se vyprodukuje 200 tisíc tun plastového výmětu ročně. Jde o nejméně hodnotný plastový odpad, který dosud neměl využití a putoval do spaloven. To se nyní mění s
hybridními paletami, které kombinují dřevo a plastové bloky
. Společnost Flexipal do nich plánuje v prvním roce zpracovat 5000 tun výmětu, což je 250 kamionů plně naložených plastovým odpadem – tedy polovina toho, co Brňané vyhodí do žlutých kontejnerů za rok.
„Ke spolupráci jsme se dostali celkem náhodou. Zprvu nás to moc nezaujalo, protože děláme stroje, nikoliv palety. Brzy se ale ukázalo, že to technologicky není vůbec snadná záležitost,“ vzpomíná profesor Jiří Marek z Ústavu výrobních strojů, systémů a robotiky na Fakultě strojního inženýrství VUT. Spolupráce na hybridních paletách přitom tvoří jen část toho, na čem dnes Flexipal s Jiřím Markem a jeho kolegy pracuje.
K výrobě části palety je použit tzv. plastový výmět. | Autor: Flexipal
Prvním úkolem, na kterém se s firmou dohodli, bylo
robotizované řešení linky na opravu palet
. Dosavadní třídicí linka firmě nevyhovovala, samotnou opravu navíc provádí dělníci ručně a jde o náročnou manuální práci. „Ukázalo se, že by to mohl dělat robot, navíc jsme na třídicí lince navrhli lepší a efektivnější detekci vad pomocí strojového vidění,“ říká Marek a zmiňuje tak dvě vývojové zakázky, na kterých nyní pro firmu pracují. „Naši lidé aktuálně dokončují systém pro rozpoznávání vad a Flexipal dokonce zvažuje, že by toto společně vyvinuté technologické řešení následně nabízel k prodeji i dalším zájemcům,“ dodává Marek.
Nová linka má kapacitu 500 tisíc hybridních palet ročně. | Autor: Flexipal
U současné podoby hybridní palety figurovali odborníci z FSI jen jako konzultanti. Kombinace dřeva a plastových bloků nabízí vyšší odolnost vůči vlhkosti a chemikáliím, delší životnost a ekologičtější řešení pro logistiku a skladování. Zajištěn je i bezplatný odběr palet k následné plné recyklaci. Protože má ale firma s paletou další ambiciózní plány, využívá zkušeností odborníků z VUT na
vývoji další palety, která bude téměř či zcela vyrobena z plastového výmětu
.
„V současnosti pracujeme na vývoji dalších částí palety, kde by šlo dřevo nahradit plastem. Vznikají tedy prototypy celých palet, které mají potenciál ušetřit další spoustu dřeva i odpadu. Byla by to krásná cirkulární ekonomika,“ říká Marek s tím, že v rámci vývoje bude k řešení i řada dalších technických otázek. „Musíme vyřešit nejen tvar dílu a způsob výroby, ale i nástroje pro obrábění, protože materiál z výmětu je velmi tvrdý a odolný. Výzev je strašně moc, je to úplně nová věc,“ upozorňuje Marek.
Hybridní palety. | Autor: Jiří Marek
V Evropě se vyrobí zhruba 500 milionů palet ročně, z nichž vratných je necelá polovina. Nová linka na hybridní palety v obci Stanoviště má kapacitu 500 tisíc hybridních palet ročně. „Využití plastových bloků ušetří 30 procent dřeva. Tuna plastového výmětu odpovídá 3 kubíkům surového dřeva. Roční provoz prvního závodu tak ušetří 15 tisíc kubíků surového dřeva ročně, což je les s rozlohou přibližně 10 Václaváků nebo 71 fotbalových hřišť. Hybridní paleta má navíc oproti běžné minimálně dvojnásobnou životnost, takže ta úspora je reálně ještě vyšší,“ vysvětluje majitel společnosti Flexipal Tomáš Vojtěch s tím, že do pěti let chce společnost stavět další linku, navýšit produkci na jednotky milionů palet a zpracovat až 50 tisíc tun výmětu ročně.
Otevření nové linky se zúčastnil i děkan FSI Jiří Hlinka. | Autor: Jiří Marek
Zdroj:
Fakulta strojního inženýrství
Publikováno
11.08.2025 07:45
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38103/d298556
Fakulta strojního inženýrství
spolupráce
udržitelnost
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru