Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Nápady a objevy
Auta na elektřinu budou za pár let na silnici převažovat. Ta samořiditelná jsou ale otázkou desetiletí, říká Václavek z CEITEC VUT
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Auta na elektřinu budou za pár let na silnici převažovat. Ta samořiditelná jsou ale otázkou desetiletí, říká Václavek z CEITEC VUT
Směr, kterým se bude ubírat vývoj elektrických a autonomních vozidel, do velké míry udává tým Pavla Václavka ze Středoevropského technologického institutu a Ústavu automatizace a měřicí techniky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT. V posledních sedmi letech byl součástí velkých evropských mezinárodních projektů řešících otázky výkonnosti, spolehlivosti i bezpečnosti aut na elektřinu. Nyní v rámci projektu AutoDrive tým zodpovídá za vývoj systémů řízení a vnímání, které budou odolné poruchám. Celosvětový projekt, na kterém se podílí 58 firem a institucí, má za tři roky přinést kromě plně automatizovaného automobilu a letadla i standardy a doporučení pro jejich výrobu a testování.
Otázkou elektomobility a autonomních vozidel se na CEITEC VUT ve spolupráci s Ústavem automatizace a měřicí techniky FEKT VUT zabývají už dlouhou dobu. „V roce 2011 jsme dostali první velký mezinárodní projekt MotorBrain řešený na ÚAMT FEKT. Byla to částečně i náhoda, že jsme získali tuto příležitost, ale odvedli jsme špičkovou práci a velmi dobře jsme se zapsali. Skupina klíčových partnerů měla proto zájem spolupracovat s námi dál,“ popsal Pavel Václavek, který kromě pozice vedoucího oddělení Kybernetiky pro materiálové vědy na CEITEC VUT působí i na ÚAMT FEKT.
Už v předchozích projektech sklízel tým Pavla Václavka úspěchy | Autor: archiv Pavla Václavka
V rámci tohoto projektu se čeští odborníci zabývali otázkou selhání systémů v autonomních vozidlech. „Říká se tomu fail-safe systém, což znamená, že jsme se snažili vymyslet systémy, které jsou spolehlivé a když náhodou selžou, tak řízeným způsobem,“ dodal Václavek.
Na zmíněný projekt navázaly další dva, které běží dosud. „V rámci 3Ccar se zaměřujeme na snižování komplexity systémů v elektrických nebo elektrifikovaných vozidlech. Jde o to, že když přidáváme další funkčnosti a snažíme se systémy udělat odolné vůči poruchám, automaticky dojde ke zesložiťování. Je pak téměř nemožné pokročit ve vývoji dál. Našim úkolem proto bylo systémy zoptimalizovat a nachystat na další vývojový krok,“ upřesnil Václavek. Druhý projekt řeší hospodaření s energií v plně elektrických automobilech. „Množství energie v těchto autech je značně limitované. Snažíme se inovativně vyřešit, jak s energií lépe nakládat, aby auto dál dojelo, ale zároveň se pasažéři nebáli například zatopit,“ uvedl Pavel Václavek.
V loňském roce se pak týmu podařilo získat klíčovou pozici v rámci projektu AutoDrive. V tom spojilo síly téměř šedesát předních evropských společností, dodavatelů a výrobců z oblasti automobilového průmyslu, a také výzkumné instituce, například ITRI z Taiwanu. „Je to velmi komplexní projekt. Nemůžeme být zapojeni do všeho. VUT je proto významnou součástí dvou oblastí. Jednou je systém vnímání okolí v 3D prostoru u autonomních aut, kde využíváme klíčové znalosti z výzkumných aktivit v oblasti mobilních robotů na CEITECu a ÚAMT FEKT. Druhou silnou pozici máme jako řešitelé v oblasti takzvaného fail-operational pohonu. Tam jsme vedoucím partnerem pro vývoj řídících algoritmů a monitorování stavu pohonu. Cílem je odhadnout blížící se poruchy a přizpůsobit řízení tak, aby i částečně poškozený pohon dokázal pracovat dál,“ popsal Václavek. Dodává, že zatímco v letadlech jsou kritické systémy několikrát zálohovány, v automobilech toto řešení není možné zcela napodobit. „Nemůžeme dát do auta dva náhradní motory, kdyby původní selhal. Je zde problém s prostorem, hmotností i cenou,“ upozornil Václavek.
Odborníci proto vymýšlí, jak dosáhnout toho, aby pohon uměl upozornit na brzký problém a majitel tak zavčas navštívil servis. V případě poruchy si pak auto musí v provozu umět poradit samo. „Pokud uvažujeme o samořiditelných autech, pak si musíme uvědomit, že jejich posádka vůbec nemusí umět auto ovládat. Zatímco nyní se za bezpečné řešení považuje, že řidič odstaví porouchané auto na nejbližším místě, umístí trojúhelník a počká na pomoc, autonomní auto by mělo situaci vyřešit samo. Pohon by tedy měl být vymyšlen tak, aby mohlo auto dojet například do nejbližšího servisu,“ dodal Václavek.
Při vývoji systému vnímání okolí v 3D prostoru využívají odborníci dosavadních znalostí z robotiky | Autor: archiv Pavla Václavka
Výstupem projektu AutoDrive, který by měl oficiálně skončit na jaře 2020, bude kromě vylepšení do stávajících aut i autonomní auto a letadlo. Zároveň se ale domnívá, že než uvidíme plně automatická auta v provozu, potrvá to ještě desítky let. „Co se týče elektromobilů, tak řada automobilek už ohlásila, že v dohledné době plánuje vyrábět a prodávat pouze auta na elektřinu. Takže se postupně obmění vozový park a za deset let už bude pořízení nového automobilu na elektřinu možná běžnější než na benzín či naftu. U autonomních aut to tak jednoduché není, protože musíte mít nachystanou celou infrastrukturu. Navíc musí být obměněn vozový park, aby spolu mohla auta komunikovat. Osobně se proto domnívám, že to je ještě poměrně daleko,“ podotkl Václavek s tím, že spolu s dalšími odborníky debatovali i otázku vědomého rizika, které řidiči podstupují ve chvíli předjíždění, složitějších manévrů a podobně. „Aby mohli výrobci převzít zodpovědnost za chování autonomních automobilů a tvrdit, že jsou bezpečné, budou muset toto vědomé riziko eliminovat. A tím se dostáváme k otázce, zda lidé vůbec budou stát o auta, která sice budou řídit sama, ale pojedou dvacítkou za traktorem, protože ho nebudou umět a smět předjet,“ uzavřel Pavel Václavek.
(zep)
Publikováno
31.01.2018 08:52
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38103/d165405
spolupráce
zaměstnanci
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
CEITEC VUT
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru