Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Lidé
Milan Houser: Na údajnou výstřednost FaVU jsem hrdý
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Milan Houser: Na údajnou výstřednost FaVU jsem hrdý
Po osmi letech skončil výtvarník Milan Houser na pozici děkana Fakulty výtvarných umění VUT. Za největší úspěch svého funkčního období považuje přestěhování FaVU do nových prostor na Údolní ulici. Na škole by chtěl nadále působit v novém Kabinetu tradičních médií a rozšiřovat znalosti studentů o tradičních technologiích, které se používají při malbě, kresbě či grafice. Sám často spolupracuje s chemiky a technology a pro svá výtvarná díla si nechal vyvinout vlastní speciální lak.
Ve funkci děkana FaVU VUT jste byl osm let. Co se vám za tu dobu povedlo?
Určitě spousta věcí. (směje se) Na škole vyučují respektovaní umělci i teoretici. Po dvaceti letech, kdy se plánovalo přestěhování a řešila se spousta možných variant, se naše fakulta přestěhovala z několika provizorních prostor na jediné místo. A jsem rád, že ze všech zvažovaných lokací je to právě areál Údolní 53 v Brně, který škole i studentům umožňuje být v centru města i dění. Začala nám tím nová etapa. Máme k dispozici velkorysé prostory, které lépe vyhovují nárokům výuky. Výrazně jsme zlepšili úroveň technického vybavení a zázemí školy. Technologickým highlightem je kabinet 3D sochařství, kde se nedávno podařilo získat například robotickou ruku. Dalším příkladem je pracoviště pro novomediální tvorbu, kde vzniklo nové zvukové studio. Podmínky pro práci studentů i pedagogů se výrazně zkvalitnily.
Na čem je ještě potřeba zapracovat?
Jsme teď ve velkorysých historických prostorách v centru města. Plánuje se celková rekonstrukce a dostavba areálu. Existuje ambiciózní vize, že v budoucnu by měla FaVU tento prostor užívat spolu s Fakultou architektury. Mohla by zde vzniknout i velká výstavní galerie nebo centrum pro komunikaci s veřejností. To jsou všechno témata, o kterých nyní uvažujeme. FaVU je totiž nejen vzdělávací, ale i důležitou kulturní institucí. Hraje v našem městě a regionu důležitou společenskou roli. Bylo by skvělé, kdyby v areálu na Údolní vznikl takový „Bauhaus“, kde by se odehrávaly i společenské a kulturní akce. Je potřeba naši školu ještě víc otevřít veřejnosti.
Když o tom mluvíte, působí to opravdu velice organizovaně. Veřejnost ale někdy vnímá FaVU jako dost avantgardní školu, nezdá se vám?
Já myslím, že do společenského řádu musí někdo vnášet trochu nejistoty i chaosu. Umělci by měli zpochybňovat chod institucí a organizací, rozhýbávat společenskou debatu. Představa laické veřejnosti o umělcích bývá někdy naivní či pokřivená. Právě možnost většího zpřístupnění školy prostřednictvím galerie nebo celkové otevření školy zlepší představu veřejnosti o tom, co je současné umění a design a jak se vyučují. Stále chybí estetická výchova na základních a středních školách, což ve výsledku způsobuje možné nepochopení a obavu veřejnosti ze současného umění. I to je jeden z důvodů, proč může být FaVU chápána jako, řekněme, výstřední. V tomto ohledu jsem na její výstřednost hrdý.
Výtvarník Milan Houser ve svém ateliéru | Autor: Hana Marko
Co pro vás byla na pozici děkana největší výzva?
Pokusit se ji rychle a co možná otevřeně transformovat ve školu nadlokální úrovně. Vytvořit zde silný pedagogický kolektiv s přesvědčivým názorem na současné umění, nabídnout studentům komfortní podmínky pro práci, aby se mohli věnovat něčemu tak obtížně uchopitelnému, jako je současné umění a design. Další velmi zásadní výzva byla finanční stabilizace školy a posílení důležitosti výtvarného oboru vůbec. Jsou to právě školy, které jsou zásadními institucemi pro výtvarné umění, protože výtvarníci nemají oborové instituce typu divadla nebo filharmonie. Pro výtvarné umělce je tedy škola jednou z mála institucí, kde lze působit – přesněji řečeno být zaměstnán – v oboru. Těší mě, že se z FaVU stal magnet pro zajímavé a progresivní osobnosti české výtvarné kultury a teorie. Nesmím zapomenout na rozvoj výzkumné a publikační činnosti v oblasti dějin umění a architektury, který neměl na FaVU v tomto rozsahu a kvalitě obdobu. Zásluhu na tom má naše katedra dějin umění i studenti doktorského programu. Je radost narazit na naše publikace v předních galeriích a muzeích. Publikace jsou výjimečné i grafickým designem, na němž převážně pracují i naši studenti a absolventi.
FaVU je také specifická v tom, že je součástí technické univerzity…
…a to je dobře. Je přínosné zjistit, jaký pohled na umění má například matematik, a vystoupit tak ze své malé sociální bubliny. Nechci o umění debatovat jen s teoretiky a historiky umění. To je pak velmi uzavřená diskuze s předvídatelnou logikou. Přijde mi mnohem zajímavější pouštět se do těch neznámých vod a nepohybovat se stále v bezpečí. Navíc já jako umělec pracuji s lakem, zabývám se jeho chemickým složením a vlastnostmi. Proto se někdy cítím mezi chemiky a technology lépe než mezi historiky umění. A ve srovnání s ostatními uměleckými fakultami má FaVU díky tomu, že je na VUT, ještě další výhodu. Od počátku je tu mnoho ateliérů, které pracují s nejnovějšími technologiemi. Nedávno jsme například zřídili ateliér herních médií, jenž se specializuje na vývoj a estetiku počítačových her a vnímání toho prostředí jako nástroje pro umění. Naši studenti tedy logicky profitují z toho, že jsou součástí technické univerzity, na které je například Fakulta informačních technologií.
A co teď čeká vás? Budete dál učit na FaVU, nebo se budete věnovat svojí umělecké kariéře?
Založili jsme Kabinet tradičních médií, na němž budu působit. Bude zaměřený na technologie, které souvisí s malbou, kresbou a grafikou. Měla by tam vzniknout i laboratoř, kde bude možné testovat různé materiály – plátna, papíry, barvy, pigmenty – a navíc pracovat na vytváření materiálů nových, což je teď frekventovaná tendence v umění. Chci, aby se studenti naučili, jak zrealizovat svoje nápady, a nebáli se zároveň experimentovat. Protože je to právě škola, která jim pro toto vytváří jedinečné podmínky a prostředí, kde je možné se mýlit a zkoušet.
Říkal jste, že jste si nechal vyvinout svůj vlastní lak…
Ano. Já se pohybuji na hranici mezi 2D malbou a objektem. Nevěnuji se zobrazování v rovině malířství, ale rozvíjím možnosti abstrakce právě za použití nových technologických postupů, k nimž jsem se propracovával dlouhodobě a vlastně i složitě. Opakovaně nalévám na plátna velké množství laku a nechávám jej dál do jisté míry „samostatně“ pracovat. Nechávám si vyrábět speciální lak se změkčovadly, takže výsledný materiál je měkčí než ten klasický, a přimíchávám do něj pigmenty, barviva nebo kovy. Na jeden obraz například naliju až šedesát litrů laku. Pak ty objekty schnou, já je nakláním a laky začínají stékat. Je to takový tělocvik, taková gymnastika barvy. Některé obrazy vznikají i dva roky. Jsem spíš prostředník toho tvořivého procesu a baví mě jeho dynamika. Moje tvorba není o příbězích, ale o vidění a vnímání. To je věc, kterou bych chtěl předávat studentům.
(mar)
Zobrazit galerii
Publikováno
15.03.2019 11:35
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38102/d183779
Fakulta výtvarných umění
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru