Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Lidé
Historička umění Kaliopi Chamonikola: V umění revoluce neexistuje. Přesto mě umí stále nadchnout
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Historička umění Kaliopi Chamonikola: V umění revoluce neexistuje. Přesto mě umí stále nadchnout
Kaliopi Chamonikola z Fakulty výtvarných umění VUT a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze ukazuje mladým umělcům, jak současné umění navazuje na historii. Bývalá ředitelka Moravské galerie v Brně a odbornice na středověké umění hledá paralely mezi tím, co vznikalo před stovkami let, a tím, co nabízí umělecká scéna dnes. Ačkoliv nic naprosto revolučního už podle ní vymyslet
nemůžeme, stále ji umí nové umění překvapovat a nadchnout.
Šestadvacet let působila Kaliopi Chamonikola v galeriích. Věnovala se výzkumu zejména středověkého umění a organizování výstav. Před několika lety se rozhodla předat své znalosti a zkušenosti začínajícím umělcům. Kromě starého umění učí na FaVU VUT například i galerijní a muzejní praxi. „Chci, aby výuka byla praktická. Ne, aby to byly pouhé suché informace. Proto konkrétní instituce navštěvujeme, diskutujeme s jejich zástupci a bavíme se o tom, jak se v nich může umělec uplatnit. V dějinách umění se zase snažím najít paralely se současností. Je to tedy současné umění v historických kontextech. Ukazujeme si návaznost určitých témat, problémů, výtvarných řešení a postupů v umění napříč dobou,“ popsala Chamonikola.
Myslí si, že orientace v umělecké historii je základ, na kterém by měl každý umělec stavět. „Měl by chápat současnost v širším kontextu a vědět, na co navazuje. Zároveň se ale snažím nepodávat výklad pouze z hlediska jediného aktuálního přístupu, ale nabízet širší perspektivu. Tak, aby si každý umělec mohl najít to svoje. Ostatně v umění také nejde o hegemonii jednoho názoru. Někteří umělci šli dokonce naprosto proti paradigmatu své doby,“ upozornila Kaliopi Chamonikola.
Kromě dějin umění učí Kaliopi Chamonikola studenty i galerijní praxi | Autor: archiv Kaliopi Chamonikoly
Význam pochopení historického vývoje ukazuje na příkladu středověkého umění, které je často nahlíženo velmi mylně. „Toto umění nekoresponduje s tím, co pod touto kategorií rozumíme dnes. Nejde ani o to, zda je dobré nebo špatné. Důležitá je jeho kulturně-historická výpověď, společenský kontext, ve kterém vznikalo, jeho funkce. K čemu sloužilo, ke komu se obracelo a jaké výtvarné či vizuální prostředky k tomu používalo,“ vysvětlila Chamonikola s tím, že ve středověku se navíc na umění pohlíželo spíše jako na řemeslo. „Ve středověku se na umění nepohlíželo jako na kreativní činnost, ale spíše jako na řemeslo. Umění mělo kolektivní charakter, zhotovovaly ho dílny. Mistr udělal návrh, tovaryši připravili materiál a jednotlivé vrstvy. Umělecká díla vznikla na zakázku a měla jasnou funkci,“ dodala.
Dnešní doba je podle ní naopak nepřehledná, roztříštěná, nestabilní. V oblasti umění se projevuje vypjatým individualismem. „Dříve se pravidelně střídaly určité dominantní tendence. Podobně jako kyvadlo, které se střídavě pohybuje z jedné strany na druhou. Střídá se klasicistní poloha se svým řádem, pevným systémem a barokní poloha se svou extravagancí, fantaskností, imaginací. Po renesanci přichází baroko, po baroku klasicismus, pak romantismus atd. Tento binární vztah vlastně přetrvává ještě do 20. století. Dnešní umění je ale mnohohlasé, různé koncepty existují vedle sebe a působí to neuvěřitelně chaoticky. Samotnou by mě zajímalo, jak to budou teoretikové v budoucnu vnímat a interpretovat,“ dodala Chamonikola.
Historička umění Kaliopi Chamonikola zasvětila svůj život především středověkému umění | Autor: archiv Kaliopi Chamonikoly
Zároveň upozorňuje na to, že ve vývoji umění nelze mluvit o evoluci či revoluci. „V kontextu uměleckořemeslné disciplíny je mi velmi sympatický pojem redesign, který, myslím, vystihuje podstatu tohoto jevu. My už nevymyslíme znovu věci, které nás obklopují tisíce let. Třeba zcela nový koncept židle, která by se v ničem nepodobala té, kterou známe. My je v průběhu času spíše redesignujeme. Myslím, že podobně je to i v dalších výtvarných disciplínách. Žádné umění nevzniká bez paměti, bez vědomí minulého. Fungují v něm určité archetypy, kulturní kódy, repertoár nejrůznějších znaků. Souvisí to s jazykem umění a jeho konvencemi. Nejde jen o individuální tvůrčí proces, má i kolektivní a kooperativní rozměr,“ podotkla Kaliopi Chamonikola.
I přesto ji prý stále dokáže umění překvapovat a nadchnout. „To je na tom právě to úžasné. I když toho máme už tolik za sebou a člověk by řekl, že už tady všechno bylo, tak má umění takový kreativní potenciál, že mě pořád překvapuje,“ uzavřela Kaliopi Chamonikola.
(zep)
Publikováno
26.03.2018 11:27
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38102/d168878
Fakulta výtvarných umění
umění & architektura
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru