Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Lidé
Architektura českého metra je skvělá, na nabídku ilustrací jsem hned řekl, že do toho jdu
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Architektura českého metra je skvělá, na nabídku ilustrací jsem hned řekl, že do toho jdu
Ilustrace z dětské knížky „To je metro, čéče!“ se dostaly mezi 76 děl vybraných na prestižní výstavu v Boloni. V konkurenci více než dvou a půl tisíc přihlášených obstály ilustrace Jana Šrámka, který působí v Ateliéru videa na Fakultě výtvarných umění VUT. Spolu s absolventkou FaVU Veronikou Vlkovou doplnili pohádkové texty nejen o linkách pražského metra pestrobarevnými obrazy, které spojují akvarelové malby s vektorovou grafikou.
Jaká byla vaše cesta na FaVU?
Vyrůstal jsme na sídlišti na jihu Prahy a někdy v osmi letech jsem se spřátelil se Štefanem Stratilem, což byl syn Václava Stratila, který už v té době působil jako pedagog tady v Brně na FaVU. A on mi řekl „Honzo, budeš dělat umění.“ Tak jsem se přestěhoval, přihlásil se k němu na FaVU a jsem tady. A samozřejmě jsem se taky chtěl dostat z domova. Byla to pro mě strašně důležitá zkušenost, že jsem Prahu opustil. Žil jsem v docela uzavřeném světě takové nějaké střední vrstvy a najednou se mi naskytl úplně jiný pohled na společnost, kterou jsem znal.
Už v té době jste se zabýval grafikou?
Ještě před studiem na FaVU jsem maloval. Hlásil jsem se sem s malbami a kresbami, ale ve druháku jsem začal experimentovat s animacemi a přes to jsem se dostal i k ilustracím, kterým se teď věnuji přednostně. Pořád pracuji s pohyblivým obrazem, ale už na to nemám tolik času. S Veronikou Vlkovou jsme se potkali na škole, ale paradoxně jsme spolu začali pracovat až později. Věnoval jsem se tehdy VJingu a Veronika měla hudební projekt. Právě tam jsem poprvé spojil její akvarely s mojí vektorovou grafikou a ono to fungovalo. Pracujeme spolu už od roku 2011. Na začátku jsme fungovali spíš vedle sebe. Naše tvorba šla od sebe víc rozeznat a až postupem času se to do sebe zapustilo. Teď už skoro nejde poznat, kdo co dělal.
Ilustrace z knížky "To je metro čéče!" | Autor: Tereza Kadrnožková
Poslední rok a půl jste spolupracovali právě na knížce „To je metro, čéče“. Jak jste se k takové nabídce dostal?
Svou dizertační práci jsem vydal na FaVU ve spolupráci s vydavatelstvím Paseka. A pak mě z vydavatelství oslovili, abych dělal s Veronikou Vlkovou pro knížku Pražské vize. Naposledy přišel šéfredaktor Jakub Sedláček s tímhle projektem a já jsem mu hned řekl, že do toho jdu. S Miladou Rezkovou, která knihu napsala, jsme všechno řešili od začátku společně. Sepsala strukturu a pak jsme vymýšleli, co by tam mohlo být po stránce ilustrací.
Spojení malby akvarelem a počítačové grafiky není na první pohled příliš patrné. Jak to funguje?
Dramaturgicky byl tohle víc můj projekt a s Veronikou jsme řešili, jak to dát dohromady. Její akvarelové textury jsou víceméně ve všem, ale chtěli jsme to posunout. Často to děláme tak, že navrhnu architekturu a celkovou kompozici vektorovou grafikou v počítači a do toho dáme Veroničiny postavy malované akvarelem. Ale tady jsou ty věci propojené dohromady. Někde byla na začátku moje skica linky, na základě které Veronika tu postavu namalovala a já jsem to pak ještě po naskenování upravil v počítači. Nemám žádný kreslířský pad, mám myš, klávesnici a cit v ruce. Zároveň mám ale k tvorbě dost analytický přístup a snažím se dělat geometrické tvary.
Reality jste se drželi dost věrně, přitom oba žijete a tvoříte v Brně.
Sehnat podklady bylo dost náročné a hodně jsem si toho nafotil. Metro je naštěstí docela zdokumentované, ale projížděl jsem i veřejné fotogalerie různých lidí na internetu, třeba z návštěvy depa. Prohlížel jsem taky záznamy na youtube, kde hodně pomohly třeba záběry jízd od šotoušů, pro které je všechno kolem metra koníček.
Knížka "To je metro čéče!" | Autor: Tereza Kadrnožková
A vyplatilo se to?
Křest byl přímo v metru a musím, říct, že tam za námi chodili i zaměstnanci dopravního podniku a byli opravdu spokojení, a dokonce chtěli podpis. Naštěstí můžu říct, že jsem neslyšel žádnou kritiku. Ale je pravda, že jsme to před vydáním poslali i jednomu pánovi, co jezdí s metrem a ten to celé procházel a komentoval. Je opravdu ultrašotouš, a to jsem byl fakt rád, když říkal, že jsme to měli z velké části správně.
Co pro vás znamená úspěch dětské knížky na festivalu v Boloni?
Upřímně jsem ani nedoufal, že se to podaří. Je to velký úspěch v obří konkurenci. Vychází k tomu navíc katalog, který je přeložený do pěti světových jazyků, a dostat se tam, to je opravdu prestižní záležitost. Je v čínštině, japonštině, korejštině, angličtině a italštině. Je to taková propagace do zahraničí, která je i hodně citovaná.
Budou v blízké době v prodeji i další knížky, na kterých se podílíte?
Ilustrace mě momentálně zajímá asi nejvíc a dělám teď na dalších třech knihách. Pracuji na pokračování Zvláštních okolností, to bude zase něco o architektuře a opět risografem, ale tentokrát barevně, což bude docela experiment.
(tk)
Publikováno
21.02.2020
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/f38102/d195688
Fakulta výtvarných umění
umění & architektura
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru