Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Proč na VUT
Studijní programy
Dny otevřených dveří
Aktivity pro juniory
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Studium
Předměty
Studijní programy
Harmonogram akademického roku
Závěrečné práce
Celouniverzitní doktorská škola
Legislativa a předpisy
Studijní předpisy
Poplatky za studium
Zpracování osobních údajů studentů
Zahraničí
Studium a stáže v zahraničí
Uznání zahraničního vzdělání
Podpora při studiu
Stipendia
Knihovny
(externí odkaz)
Doktorský příjem
Sociální bezpečí
Studium bez bariér
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Podpora excelence
Mezinárodní vědecká rada
Systém zajišťování kvality výzkumu
Výzkumné infrastruktury
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Spolupráce se školami
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
O univerzitě
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Bezpečná univerzita
Vyznamenání
Organizační struktura
Legislativní a úřední záležitosti
Úřední deska
Ochrana osobních údajů
Kariéra a pracovní prostředí
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Rovné příležitosti
Sociální bezpečí
HR Award
Ostatní
Kontakty
Pro média
Absolventi
(externí odkaz)
Fakulty a vysokoškolské ústavy
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
České polovodičové centrum
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Vavis
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
Udržitelnost
Co děláme
Důstojná práce a ekonomický růst
Téma
Madonu ve čtyřmetrové výšce naskenoval sochař z FaVU, její kopii vyfrézovala robotická ruka a dotvořila 3D tiskárna
Udržitelná univerzita
Úvod
Co děláme
Udržitelná univerzita
Inspirujeme
Kontakty
Madonu ve čtyřmetrové výšce naskenoval sochař z FaVU, její kopii vyfrézovala robotická ruka a dotvořila 3D tiskárna
Vzácná gotická madona z Vimperka získala dvojnici. Na Fakultě výtvarných umění Vysoké učení technického vytvořili zaměstnanci a studenti s pomocí 3D tisku a frézy kopii sošky pocházející zhruba z roku 1400. Podklady k tisku připravil Jiří Pec, který se na FaVU mimo jiné věnuje skenování soch v rámci Kabinetu 3D technologií.
K tělu madony musel Jiří Pec 3D výtisky dolepit. | Autor: archiv Jiřího Pece
Více než metr vysoká socha ženské postavy s dítětem neopustila dlouhé roky i kvůli své hodnotě místo na oltáři vimperského kostela čtyři metry nad zemí. A nejinak tomu bylo i letos v únoru, kdy se rozhodlo o pořízení kopie, kterou by mohli lidé vidět ve vimperském muzeu. „Sochař Lukáš Černý potřeboval udělat co nejvěrnější kopii nejlépe v měřítku jedna ku jedné. Nešlo ale, aby si vzal madonu do ateliéru jako předlohu a nešlo ji ani snést dolů. Dalším řešením v takových případech je si figuru namodelovat, ale to by trvalo dlouho, třeba i týdny. Samozřejmě nejjednodušší by bylo udělat odlitek. Forma se ale odlít nemohla, protože by se barevná vrstva, takzvaná polychromie, mohla kontaminovat formovacím materiálem a ty jsou hodně lepivé a mohly by sochu poškodit. Pak nás napadlo, že by se mohla madona oskenovat,“ popisuje důvody svého zapojení Jiří Pec z FaVU.
Vybavený ručním skenerem, počítačem a zvědavostí dorazil na začátku letošního roku do kostela Navštívení Panny Marie ve Vimperku. „Ze začátku jsem myslel, že bude větší klid na práci, ale byl to docela stres. Asi čtyři lidi sochu přesunuli na malý vozíček a kousek popovezli. Když jsem je prosil, aby mi ji nahnuli, tak to udělali maximálně o centimetr. Na začátku jsem si myslel, že samotné skenování mi zabere tak deset minut. Ve výsledku jsem tam byl asi hodinu a půl. Všechna data jsem několikrát ukládal a zálohoval,“ dodává Jiří Pec s tím, že několik metrů pod lešením se pohybovali nejen historici umění, ale také novináři, kteří si nechtěli nechat ujít jedinečnou příležitost. „Vždycky je to zážitek. Pro mě jako pro sochaře to má ještě úplně jiný rozměr, než kdyby to asi dělal pouze technik. Mohl jsem si madonu prohlédnout ze všech stran.“
Jiří Pec zkouší skenovat Tomáše Medka stejným způsobem jako Vimperskou madonu. | Autor: Tereza Kadrnožková
Ke skenování mu sloužila podesta čtyřmetrového lešení a ruční skener Artec Eva, který dokáže snímat i texturu. Preciznost velkých statických skenerů nahrazuje počtem snímků, což také výrazně zvyšuje objem dat a prodlužuje dobu jejich zpracování. „Pracovat se skenerem je něco mezi tancem a tai-či, protože se u toho musíte hodně nahýbat a kroutit. Já sloužím jako takový stativ pro skener a musím dávat pozor, abych neskenoval něco, co k tomu objektu nepatří. Musím udržet zorné pole na soše, v jedné ruce skener a v druhé notebook, do kterého v reálném čase proudí data. Ještě bych u toho měl hlídat, jestli to počítač zvládá, abych o data důsledkem nějakého přetížení nepřišel. Zároveň je taky nutné dodržovat pořád stejnou vzdálenost od sochy a hlídat si, co máte zrovna pod nohama, abyste do něčeho nekopl. Je to adrenalin.“
Samotným skenováním ve Vimperku práce pro odborníky z FaVU teprve začala. | Autor: archiv Jiřího Pece
Prací v terénu ale úloha sochařů z FaVU neskončila. Data si Jiří Pec dovezl zpátky do Brna, kde je začal v počítači zpracovávat. Díky algoritmu se podobné snímky spojí v jednolitou plochu a obalí naskenovaný tvar. Výsledkem je tak předloha v realistické barevnosti a textuře. Pro sochaře, který měl zhotovit kopii Vimperské madony, bylo ale potřeba vytvořit trojrozměrný model ve skutečné velikosti. V tu chvíli povolal Jiří Pec na pomoc Dušana Váňu, který se v Kabinetu 3D technologií zabývá CNC obráběním. Ten s pomocí robotické ruky vyřezal na základě upravených dat získaných skenováním sochu z bloku polystyrenu. Jemné detaily, jako třeba obličej madony a dítěte nebo záhyby šatů, ale sochaři nechali vytisknout na 3D tiskárně. „Detaily jsem vytisknul ze sádrového kompozitu a na vyfrézovanou sochu jsem je dolepil. Je to vlastně taková skládačka,“ upřesňuje Jiří Pec s tím, že pouze fréza si s detaily neporadí, a 3D tisk celé sochy je dost náročný. Navíc mají někteří umělci rádi, když sochu dotváří lidská ruka, a ne pouze stroj.
Dušan Váňa, Jiří Pec a Tomáš Medek u frézy, která z bloku dokáže vyřezat hrubé obrysy sochy. | Autor: Tereza Kadrnožková
Už teď je jasné, že nejspíš nepůjde o poslední podobný projekt spolupráce historiků umění s umělci z FaVU. „Máme dlouhodobou spolupráci s Moravskou galerií a už někdy před deseti lety jsme skenovali předměty z jejich sbírky. Tehdy jsme zkoušeli, jaké jsou možnosti digitalizace vzácnějších objektů. Tím, že jsme se specializovali na skenování umění, tak se na nás postupně začalo obracet víc a víc subjektů,“ vzpomíná na začátky sochař Tomáš Medek, který na Fakultě výtvarných umění vede 3D studio. To funguje od roku 2007 a dnes je vybavené přístroji, které dokážou tisknout z nejrůznějších materiálů. „Na začátku nás měli skoro za šarlatány a bylo až překvapující, jak to lidé nechtěli přijmout. Dnes už to berou jako normální věc a vidí skvělé práce, které s pomocí 3D tisku vznikly,“ popisuje Tomáš Medek počáteční nedůvěřivost k nové technologii. V současnosti už má ale 3D skenování a tisk v oblasti umění své stálé místo. „Nedávno jsme skenovali další madonu. Ta nemá hlavu a je dost poničená. V plánu je, že by se pomocí digitalizace uchovala data a virtuálně by se domodelovala hlava tak, jak asi vypadala původně. Byla by to taková sochařská rekonstrukce.“
(tk)
Publikováno
22.07.2020 11:01
Odkaz
https://www.vut.cz/udrzitelnost/co-delame/dustojna-prace-a-ekonomicky-rust/f38144/d200809
Fakulta výtvarných umění
umění & architektura
Odpovědnost:
Bc. Tereza Kučerová
Nahoru