bakalářská práce

Obojživelný terénní automobil s hydraulickým pohonem

Text práce 3.35 MB Příloha 13.76 MB

Autor práce: Ing. Michal Nožka

Ak. rok: 2015/2016

Vedoucí: prof. RNDr. Ing. Josef Nevrlý, CSc.

Oponent: Ing. František Vlašic, Ph.D.

Abstrakt:

Tato bakalářská práce se zabývá studií řešitelnosti terénního obojživelného vozidla s hydrostatickým pohonem. První část této práce se věnuje základním pojmům z teorie obojživelných vozidel a hydraulických pohonů vozidel. Ve druhé částí se práce zabývá srovnáním vybraných obojživelných vozidel. V této práci se nachází také doporučené prvky, které by mohly být použity pro stavbu obojživelného vozidla s hydrostatickým pohonem dle zadání

Klíčová slova:

hydraulický pohon, hydrogenerátor, hydromotor, čerpadlo, obojživelné vozidlo, plavební schopnosti.

Termín obhajoby

21.06.2016

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaCznamka

Klasifikace

C

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Strojírenství (B3S-P)

Studijní obor

Základy strojního inženýrství (B-STI)

Složení komise

prof. Ing. Ivan Křupka, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. David Paloušek, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Pavel Mazal, CSc. (člen)
Ing. Tomáš Koutecký, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Milan Klapka, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Milan Omasta, Ph.D. (člen)

Student řešil problematiku, která pro bakalářskou práci nebyla snadná. Potíž představovalo také zpočátku  ne zcela stabilizované pojetí obsahu a technických parametrů ze strany instituce, která úkol, řešený v této bakalářské práci iniciovala.  Podklady a informace potřebné pro řešení byly studentem (I za účasti vedoucího bakalářské práce) osobně I jinak získávány v mimobrněnské zadávající instituci a na brněnských odborných a vědeckých pracovištích.  Vedle toho student, spolu s dalšími dvěma tématicky paralelně napojenými  řešiteli bakalářských zadání, absolvoval instruktáž o databázích, vedenou pracovnicí knihovny FSI VUT, za účelem dosažení co nejlepšího výsledku.
    Ve své činnosti student postupoval zodpovědně a iniciativně, účastnil se pravidelných konzultací, na kterých byl vyhodnocován dosažený stav řešení a kde byly stanovovány další kroky k dílčím cílům řešení.
Snahou bylo vytvořit  bakalářskou práci, která by pro  zadávající Centrum hydraulického výzkumu Sigmy Lutín představovala víc, než pouhou odbornou rešerši a která by mohla  přispět k formování  bližších představ Centra o reálnosti řešení  obojživelného vozidla v podmínkách Centra.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Známka navržená vedoucím: B

Práce se zabývá studiem proveditelnosti obojživelného vozidla s předem zadanými vstupními parametry. Student jasně definoval základní pojmy z teorie hydromechaniky, plavebních schopností vozidel a hydraulických pohonů a k celé řešené problematice návrhu pohonu na souši a na vodě přistoupil věcně a kriticky. Výpočtová část tažné síly a radiálních (axiálních) pístových hydromotorů vč. výpočtu teoretické rychlosti plavby jsou zpracovány na vysoké úrovni. Relevanci výsledků potvrzuje častá konzultace s odborníky z oboru, což je vždy jak pro studenta tak pro samotnou práci velmi přínosné. Nicméně závěrečná diskuze a závěr působí z hlediska vytyčených cílů nejasně. Práce jistě poslouží jako základ pro přestavbu na obojživelné vozidlo, ale ze závěrů explicitně nevyplývá, jestli tato studie proveditelnosti v souladu se zadanými parametry je realizovatelná nebo bude lepší se zaměřit na menší obojživelná vozidla typu AATV nebo zvážit výzkum univerzální verze tohoto vozidla s jiným druhem čerpadel.
Každopádně práce je zpracována na vysoké úrovni, je dobře a přehledně strukturovaná bez významných formálních nedostatků. Jistě se také nabízí možnost pokračování v této
problematice po předchozí konzultaci s koncovým uživatelem (zákazníkem).
Doporučuji k obhajobě.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Otázky k obhajobě:
  1. Vzhledem k poměrně vysoké ceně navrženého hydraulického pohonu, nejasné rentabilitě vozidla a omezenému využití nebude asi lehké nalézt cílovou skupinu nebo koncového zákazníka. Co by se muselo v návrhu změnit při zachování vstupních parametrů, aby bylo vozidlo přístupnější (cenově, technicky) pro konkrétní využití (hasičské sbory, armáda, atp.)? Předpokládám, že zadané parametry jsou založeny na reálných základech a potřebných podmínkách.
  2. V čem spočívají v současné době největší problémy při návrhu pohonů pro obojživelná vozidla jak ze strany konstruktérů tak na základě zpětné vazby ze strany uživatelů a jaké jsou vize do budoucna spojené s vývojem obojživelných vozidel?

Známka navržená oponentem: B

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová