Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Bc. Jakub Kačka
Ak. rok: 2024/2025
Vedoucí: Ing. Petr John
Oponent: Ing. Juraj Lazúr
Motoršport vyžaduje, aby vozidlá dosahovali maximálny výkon aj v extrémnych podmienkach. K tomu je potrebné, aby mechanici mohli počas celých pretekov monitorovať aktuálny stav vozidla a robiť rýchle rozhodnutia. Výstupom tejto práce je funkčný softvérový prototyp digitálneho dashboardu navrhnutý špeciálne pre palubného mechanika v rally vozidle. Dashboard bol implementovaný ako webová aplikácia s frontendom v Reacte a backendom v Node.js ktorý je zodpovedný za beh simulácie. Súčasťou je vlastná knižnica vizualizačných komponentov ktorá môže byť využitá pri vývoji ďalších podobných dashboardov. Riešenie bolo testované s odborníkmi z praxe. Práca tak prináša nielen overený návrh a implementáciu pre konkrétne použitie v motoršporte, ale aj univerzálne princípy využiteľné v iných oblastiach, kde je potrebná rýchla a spoľahlivá vizualizácia senzorových údajov.
Telemetria v motoršporte, Dashboardové vizualizácie, Webová aplikácia v React, Monitorovanie dát zo senzorov, Internet of Things (IoT), detekcia chýb v reálnom čase.
Termín obhajoby
19.06.2025
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
B
Průběh obhajoby
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.
Otázky k obhajobě
Jazyk práce
angličtina
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav informačních systémů
Studijní program
Informační technologie (BIT)
Složení komise
doc. Dr. Ing. Dušan Kolář (předseda) doc. Ing. Vladimír Janoušek, Ph.D. (člen) Ing. Radek Hranický, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jan Kořenek, Ph.D. (člen) Ing. Zdeněk Materna, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Petr John
Student pracoval samostatně a důkladně. Dokázal také komunikovat s více odborníky a shromažďovat jejich často protichůdné požadavky. Výsledkem je dobře provedené řešení, které by na základě zpětné vazby mohlo pomoci mechanikům nákladních vozidel v drsných dakarských podmínkách. Doporučuji hodnocení stupněm B.
Cílem této bakalářské práce bylo navrhnout a implementovat prototyp obrazovky typu dashboard pro závodní speciály s primárním zaměřením na kamiony používané v závodech Rallye Dakar. Vzhledem k tomu, že tyto kamiony lze považovat za zařízení internetu věcí, student provedl průzkum této oblasti a zejména využití v automobilovém průmyslu, např. využití systémů CAN, a principy vizualizace dat a návrhů obrazovek typu dashboard. Student se také seznámil se současnými přístupy k vizualizaci v závodních speciálech. Prostřednictvím četných konzultací s vedoucím práce i odborníkem z oboru – Ing. Davidem Svídou, Ph.D. – student, v iterativním procesu, vytvořil několik návrhů přístrojových panelů. Jeden z nich byl vybrán pro finální realizaci. Student následně vytvořil vlastní vizualizační knihovnu pomocí jazyků TypeScript a React.js a vybraný návrh implementoval spolu se serverem, na kterém probíhá simulovaný závod (kombinace Express.js a WebSocket). Zadání hodnotím jako průměrně obtížné a student úspěšně splnil všechny zadané požadavky.
Student prostudoval doporučenou literaturu a sám aktivně vyhledával další relavatní zdroje.
Student komunikoval po celý akademický rok. Konzultace s vedoucím práce probíhaly online přibližně jednou za dva týdny. Kromě toho proběhlo několik konzultací s Ing. Davidem Svídou Ph.D. a Ing. Martinem Beranem z Fakulty strojního inženýrství VUT. Student také často komunikoval prostřednictvím zpráv, které popisovaly postup práce. Student řádně plnil zadané úkoly a práce postupovala dobrým tempem.
Práce byla dokončena v předstihu, takže mohla být prezentována jak Ing. Davidu Svídovi, Ph.D., a Ing. Martinu Beranovi, tak i dvěma mechanikům, Filipu Škrobánkovi a Radimu Kaplánkovi. Vzhledem ke složitosti procesu však řešení zatím nebylo ověřeno v reálném závodním prostředí v rámci vybraného závodního vozidla.
-
Známka navržená vedoucím: B
Posudek oponentaIng. Juraj Lazúr
Autor navrhol a implementoval interaktívny dashboard podľa reálnych požiadaviek cieľovej skupiny používateľov. Funkčnosť návrhu bola overená používateľským testovaním. Celkovo tak prácu hodnotím 82 bodmi.
Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání
Priemerne náročné zadanie.
Práca je dobre štruktúrovaná, text je logický, kapitoly sú zrozumiteľné, implementácia, ako aj testovanie sú dostatočne popísané. Gramatika je v poriadku.
Technická správa zodpovedá typografickému štandardu, obrázky, ako aj schémy sú zrozumiteľné a dobre popísané. Celkovo technická správa zodpovedá po formálnej stránke štandardom bakalárskej práce.
Výsledkom práce študenta je interaktívny dashboard, ktorý zobrazuje širokú škálu technických údajov o vozidle vrátane rôznych upozornení. Z technickej správy sa výsledok javí ako dobre navrhnutý a implementovaný s dôrazom na čo najširšiu použiteľnosť, pričom spätná väzba vychádza priamo z požiadaviek technikov, ktorý budú daný dashboard používať v praxi. Samotná funkčnosť implementovaného riešenia bola študentom prakticky predvedená.
Výsledný dashboard poskytuje technikom nový ergonomickejší spôsob, akým môžu sledovať aktuálny stav vozidla. Návrh, ako aj samotné riešenie so zapracovanými pripomienkami z používateľského testovania, má potenciál kvalitatívne zlepšiť prácu mechanikov počas pretekov.
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Autor splnil všetky body zadania.
Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí
Rozsah zadania technickej správe zodpovedá požiadavkám.
Študijné materiály sú vybrané k téme, sú riadne citované. Počet citovaných zdrojov je nad priemerom.
Známka navržená oponentem: B
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová