bakalářská práce

Jaderná elektrárna formou hry

Text práce 5.44 MB

Autor práce: Bc. Jan Seibert

Ak. rok: 2024/2025

Vedoucí: Ing. Michal Vlnas

Oponent: Ing. Tomáš Chlubna, Ph.D.

Abstrakt:

Tato bakalářská práce se zabývá vývojem simulátoru jaderné elektrárny s herními prvky. Hlavním cílem je umožnit hráči experimentovat s různými vstupními parametry a udržet stabilní a efektivní chod jaderné elektrárny prostřednictvím řízení klíčových procesů. Hráč se nachází v prostředí řídicí místnosti, kde pomocí interaktivních ovládacích panelů spravuje různé aspekty provozu elektrárny, například kontrolu štěpné reakce, řízení chladicího systému a správu turbín. Ve hře se vyskytuje několik náhodných událostí, jako jsou výpadky elektřiny, poruchy čerpadel chladicí kapaliny nebo poruchy turbín, které simulují situace hrozící i v reálném provozu. Hráč musí být schopen na tyto události rychle reagovat, aby zajistil bezpečný a efektivní provoz elektrárny. Součástí práce je návrh a implementace základní fyzikální simulace zahrnující dynamiku štěpné reakce a termodynamiku chladicího systému.

Klíčová slova:

vývoj her, herní simulátor, Unity, jaderná elektrárna, jaderný reaktor, PWR, jaderné štěpení, jaderná fyzika, Runge-Kutta

Termín obhajoby

17.06.2025

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm A.

Otázky k obhajobě

  1. Sekce 5.7 popisuje uživatelskou studii o pěti lidech, jaký byl u účastníků věkový rozptyl, průměrný věk, studijní/pracovní zaměření, pohlaví a obeznámení s hrami a technickými pojmy?
  2. Co na obrázku 6.1 znamená „Vstupní teplota“?
  3. Proč se na obrázcích 6.2-6.5 nachází graf „Zdroj chladiva“, který se zdá být konstantní funkcí? Může se tato teplota během implementované simulace měnit?
  4. Co vidí hráč při hraní? Vidí i grafy? Má přehled i o chování elektrárny?
  5. Pracuje váš model se xenonovou otravou?

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Informační technologie (BIT)

Složení komise

prof. Ing. Adam Herout, Ph.D. (předseda)
Dr. Ing. Petr Peringer (člen)
Ing. Jaroslav Dytrych, Ph.D. (člen)
Ing. Ivana Burgetová, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Michal Bidlo, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Michal Vlnas

Celkově se dle mého názoru jedná o výbornou práci, která demonstruje simulaci jaderného reaktoru včetně různých poruch. Student prokázal, že je schopen řešit netriviální problémy a jeho přístup byl perfektní.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Informace k zadání

Zadání zahrnuje simulaci prostředí jaderné elektrárny doplněnou o herní faktor. Student si zadání vybral sám a ačkoliv se jedná o víceoborové zadání (jelikož student musel nastudovat netriviální části jaderné fyziky), tak jej student splnil na výbornou. Celkově jsem s prací nad míru spokojen.

Práce s literaturou

Student vyhledával zdroje samostatně a iniciativně.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Řešitel byl velmi aktivní, na konzultace přicházel pravidelně, vždy připraven s novými výsledky a dotazy a celkově se práce na každé konzultaci posouvala směrem dopředu.

Aktivita při dokončování

Práce byla dokončena včas, její obsah byl pravidelně konzultován a finální verze byla schválena vedoucím.

Publikační činnost, ocenění

Student svoji práci publikoval v rámci konference Excel@FIT 2025, kde tato práce získala dvě ocenění.

Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 100

Známka navržená vedoucím: A

Práce je ve všech ohledech na vysoké úrovni.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Body
Náročnost zadání

Stupeň hodnocení: obtížnější zadání

Obtížnost zvýšena díky vlastní tvorbě 3D assetů a věrné simulaci jaderného reaktoru.

Obtížnost vytvoření 3D hry závisí na implementovaných mechanikách. Autor vytvořil jednoduchou 3D herní úroveň, kde většinu geometrie i textur sám vytvořil. Dále byla implementována simulace jaderného reaktoru, blížící se reálnému zařízení. Pro tento účel bylo nutné nastudovat relevantní literaturu a pochopit technické řešení reaktorů. Navíc hra obsahuje několik náhodně se vyskytujících poruch a hráč je nucen je řešit.

Prezentační úroveň technické zprávy

Struktura práce je na dobré úrovni a text velmi dobře vysvětluje dané problémy.

Práce dodržuje doporučené standardní členění a teoretická část je navíc vhodně rozdělena do dvou kapitol. Text dobře postupně vysvětluje danou problematiku.

Sekce 5.7 Uživatelské testování je umístěna do implementační kapitoly a hodila by se spíše do kapitoly o měření. jedná se o vyhodnocení testování s uživateli a ne přímo o popis implementačních detailů.

96
Formální úprava technické zprávy

Text je na velmi dobré jazykové úrovni bez patrných závažných chyb.

Text je psán velmi srozumitelně a bez chyb, kromě maličkostí jako je pojem Markovy řetězce místo správného tvaru Markovovy řetězce. V popiscích obrázků se nachází mírná nekonzistence kdy některé popisky jsou celé věty končící tečkou a jiné nejsou nijak zakončeny.

Není jasné proč jsou některé pojmy vysázeny tučně, například v sekci 3.2 slovo Produkce zatímco podobné pojmy v okolních odstavcích zvýrazněny nejsou. Stejně tak jsou zvýrazněny některé názvy her či konzolí v sekci 3.1 a jiné ne.

V textu se vyskytují jasné, vizuálně přívětivé obrázky, často ve vektorovém formátu. Autor také vhodně použil barvy v algoritmickém prostředí pro lepší pochopení.

94
Realizační výstup

Výsledná hra je na velmi dobré úrovni a zcela odpovídá zadání.

Hra je implementována v Unity a snadno spustitelná díky připraveným zkompilovaným verzím pro Linux i Windows. Demo je hratelné bez viditelných chyb. Samotný 3D svět se skládá jen z jedné místnosti s chodbou, nicméně ovládací panel reaktoru je podrobný a na pozadí běžící simulace velmi pěkně napodobuje reálný jaderný reaktor.

Autor jasně popsal které assety jsou převzaty. Kód je vhodně členěn a organizován.

100
Využitelnost výsledků

Výsledné demo je použitelné pro výukové účely.

Výsledné demo by bylo možné používat pro výukové účely v oblasti jaderné energetiky, jelikož dobře demonstruje problematiku řízení jaderné elektrárny. Autor by mohl výsledek aktivně propagovat a zviditelnit na internetu. Práce byla také prezentována na studentské konferenci Excel@FIT 2025, kde získala dvě ocenění.

Rozsah splnění požadavků zadání

Stupeň hodnocení: zadání splněno

Všechny body zadání jsou splněny.

Rozsah technické zprávy

Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí

Technická zpráva dostatečně popisuje celou práci.

Práce s literaturou

V práci je vhodně citováno 34 kvalitních odborných zdrojů.

U zdroje [4] chybí DOI.

99
Otázky k obhajobě:
  1. Co na obrázku 6.1 znamená „Vstupní teplota“?
  2. Sekce 5.7 popisuje uživatelskou studii o pěti lidech, jaký byl u účastníků věkový rozptyl, průměrný věk, studijní/pracovní zaměření, pohlaví a obeznámení s hrami a technickými pojmy?
  3. Proč se na obrázcích 6.2-6.5 nachází graf „Zdroj chladiva“, který se zdá být konstantní funkcí? Může se tato teplota během implementované simulace měnit?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 97

Známka navržená oponentem: A

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová