Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
diplomová práce
Autor práce: Ing. Dan Kejval
Ak. rok: 2023/2024
Vedoucí: prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D.
Oponent: Ing. Petr Kudláček
Rotory turbodmychadel jsou vysoce namáhané součásti, které jsou vystaveny značnému tepelně-mechanickému zatížení. Tato diplomová práce poskytuje rešerši problematiky tohoto zatížení u rotorů turbodmychadel a zaměřuje se na analýzu teplotního pole a pevnostní analýzu rotoru turbodmychadla stacionárního spalovacího motoru za různých ustálených provozních stavů, zvláště na stav při maximálním tepelně-mechanickém zatížení. K analýze byl použit software Ansys Mechanical, který metodou konečných prvků umožňuje vypočítat teplotní pole a zároveň identifikovat a vyhodnotit kritická místa rotoru. Výsledkem práce je posouzení bezpečnosti rotoru, včetně rizika uvolňování kroužků předepnutých na hřídeli rotoru.
turbodmychadlo, rotor, přenos tepla, tepelně-mechanické zatížení, analýza, MKP
Termín obhajoby
17.06.2024
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
A
Průběh obhajoby
Student seznámil zkušební komisi s průběhem a výsledky své závěrečné práce. Následně zodpověděl otázky oponenta. 1. Jaký vliv na výsledek mohl mít typ zvolené analýzy (Steady-State), zadané okrajové podmínky a zvolené zjednodušující předpoklady (náhrada šroubového spoje)? Jaké další kroky byste provedl pro zpřesnění Vámi provedené analýzy? Zodpovězeno. 2. V úvodní části práce jste zmínil motivaci pro tvorbu této analýzy, a tedy: výskyt harmonických frekvencí během provozu, jejichž možnou příčinou je uvolňování kroužků nasazených na hřídeli rotoru. Závěrem práce je výsledek, že k povolování sestavy rotoru docházet nemůže. Jakou další analýzu, studii byste zvolil, aby bylo možné identifikovat příčinu těchto harmonických frekvencí, naznačte další postup. Zodpovězeno. Dále odpovídal na otázky členů komise: 1. Jakým mechanismem může dojít k přenosu oleje do sání kompresoru? Zodpovězeno. 2. Jak lze zahrnout vliv nestacionárního charakteru teploty plynů při hodnocení pevnosti? Zodpovězeno. 3. Popiště hodnocení pevnosti v případě vysokocyklové únavy. Zodpovězeno.
Jazyk práce
čeština
Fakulta
Fakulta strojního inženýrství
Ústav
Ústav automobilního a dopravního inženýrství
Studijní program
Automobilní a dopravní inženýrství (N-ADI-P)
Složení komise
prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (místopředseda) Ing. Jan Klimeš (člen) Ing. Lukáš Šopík (člen) Ing. Tomáš Heger (člen) Ing. Marek Slovák (člen)
Posudek vedoucíhoprof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D.
Známka navržená vedoucím: A
Posudek oponentaIng. Petr Kudláček
Známka navržená oponentem: A
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová