bakalářská práce

Nástroj pro dynamickou vizualizaci dat hromadné dopravy města Brna

Text práce 12.52 MB

Autor práce: Bc. Patrik Gáfrik

Ak. rok: 2023/2024

Vedoucí: Ing. Juraj Lazúr

Oponent: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.

Abstrakt:

Verejná doprava zohráva kľúčovú úlohu v mestskej mobilite, najmä v mestách ako Brno, kde tvorí takmer polovicu všetkých druhov dopravy. V záujme optimalizácie efektivity verejnej dopravy čelia mestá výzve vypracovať účinné stratégie založené na analýze dát. Existujúce nástroje na vizualizáciu dát o verejnej doprave v Brne sú však obmedzené a často poskytujú len vizualizáciu statických dát a nie sú navrhnuté tak, aby zobrazovali dynamické zmeny dát na základe vstupov užívateľa. Cieľom tejto práce je vyriešiť tento problém vývojom nástroja, ktorý spracúva a vizuálne reprezentuje dáta o verejnej doprave v Brne a uľahčuje tak analýzu. Nástroj je schopný vizualizovať dynamické zmeny dopravných dát v čase a umožňuje užívateľovi analyzovať hustotu spojov a prestupov, dĺžku trvania ciest alebo polohu a meškanie vozidiel hromadnej dopravy v reálnom čase.

Klíčová slova:

hromadná doprava, vizualizácia dát, geografické dáta, vizualizácia v reálnom čase, Brno

Termín obhajoby

10.06.2024

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaCznamka

Klasifikace

C

Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm C.

Otázky k obhajobě

  1. Pomohl nástroj objevit nějaké nové zajímavé znalosti z dopravních dat?
  2. Proč bylo pro uložení dat zvoleno SQLite?
  3. Pracoval jízdní řád s přesností na vteřiny?

Jazyk práce

angličtina

Fakulta

Ústav

Studijní program

Informační technologie (BIT)

Složení komise

doc. Dr. Ing. Dušan Kolář (předseda)
RNDr. Marek Rychlý, Ph.D. (člen)
doc. Dr. Ing. Otto Fučík (člen)
Ing. František Grézl, Ph.D. (člen)
Ing. Filip Orság, Ph.D. (člen)

Posudek vedoucího
Ing. Juraj Lazúr

Študent k svojej práci pristupoval svedomito, výsledky práce nájdu praktické využitie v oblasti detekcie najrôznejších anomálií v rámci systémov hromadnej dopravy. Vzhľadom na vytvorený návrh a použitý druh vstupných dát je taktiež možné implementované riešenie použiť na širokú triedu systémov hromadnej dopravy. Celkovo hodnotím prácu stupňom C.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Informace k zadání

Cieľom práce bolo vytvorenie interaktívneho nástroja pre vizualizáciu a analýzu plánovaného stavu systému hromadnej dopravy mesta Brna. Študent konkrétne navrhol a implementoval nástroj umožňujúci analýzu vzťahov v rámci plánovaného stavu systému hromadnej dopravy. V rámci práce študent preštudoval rôzne spôsoby reprezentácie systémov hromadnej dopravy, ako aj spôsoby distribúcie týchto informácií. Okrem toho musel študent preskúmať metódy dynamickej vizualizácie vysoko objemných geografických dát. Celkovo hodnotím prácu kladne. Výsledky práce nájdu využitie napríklad pri detekcii hluchých miest v rámci obslužnosti, alebo pri skúmaní dopadov zmien dopravných systémov.

Práce s literaturou

Študent si aktívne dohľadával vhodnú odbornú literatúru, ako aj dokumentáciu k použitým nástojom.

Aktivita během řešení, konzultace, komunikace

Študent aktívne komunikoval počas celého riešenia práce, konzultácie prebiehali pravidelne každé dva týždne. Práca postupovala dobrým tempom.

Aktivita při dokončování

Práca bola dokončená s rezervou a mohla tak byť dostatočne konzultovaná.

Publikační činnost, ocenění
Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 78

Známka navržená vedoucím: C

Posudek oponenta
Ing. Jiří Hynek, Ph.D.

Bakalářská práce obsahuje některé výše zmíněné nedostatky. Oceňuji, že byla práce psaná v anglickém jazyce. Navrhuji hodnocení stupněm C.

Kritérium hodnocení Slovní hodnocení Body
Náročnost zadání

Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání

Cílem práce bylo analyzovat historická a současná data města Brna o veřejné dopravě a navrhnout vhodné vizuální pohledy určené pro analýzu těchto dat. Student prostudoval problematiku zpracování a vizualizace geografických dat a technologie určené pro tyto účely (např. formáty GeoJSON, GTFS, jazyk R, knihovny RBQL nebo Leaflet). Dále se seznámil s technologiemi pro implementaci webové aplikace (JavaScript, React, Node.js). Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.

Prezentační úroveň technické zprávy

Text je rozumně rozčleněn na teoretickou a praktickou část. Ocenil bych nicméně lepší popis cílové skupiny uživatelů a jejich požadavků. Není zřejmé, dle čeho jste se aplikaci rozhodl navrhnout tak, jak popisujete. V rámci testování pak nemohlo být řádně ověřeno, zda je řešení využitelné.

75
Formální úprava technické zprávy

Práce je psána v anglickém jazyce na přijatelné úrovni. Vytkl bych některé nedostatky (např. správná velikost prvních písmen v nadpisech, odkazech na obrázky, špatné uvozovky apod.). Schémata měla být ve vektorech. Obrázek 2.9 obsahuje oříznutý vodoznak. Tabulky v kapitole 6 měly být vysázené.

70
Realizační výstup

Výstupem je webová aplikace skládající se z 5 mapových vrstev poskytující zajímavé pohledy na data. Ocenil bych lepší vysvětlivky k jednotlivým vrstvám. Dále by se dalo zapracovat na pokročilejší parametrizaci vrstev (např. ve vrstvě časových dojezdností by bylo zajímavé umožnit měnit třídy časových dojezdností). Mapové vrstvy pracující s historickými daty mohly mít společnou časovou osu.

70
Využitelnost výsledků

Výstupy jsou potenciálně využitelné jak obyvateli města Brna, tak zaměstnanci Magistrátu města Brna a Dopravního podniku města Brna.

Rozsah splnění požadavků zadání

Stupeň hodnocení: zadání splněno

Rozsah technické zprávy

Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí

Práce s literaturou

Student prostudoval dostatečné množství odborných zdrojů. Vytkl bych nicméně nešťastné odkazování na citace, kdy je často jeden zdroj opakován dokola v navazujících větách či odstavcích. Formát GeoJSON mohl být dále citovaný z RFC, nikoliv z webu Wikipiedia.

65
Otázky k obhajobě:
  1. Pomohl nástroj objevit nějaké nové zajímavé znalosti z dopravních dat?
  2. Proč bylo pro uložení dat zvoleno SQLite?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 70

Známka navržená oponentem: C

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová