Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
bakalářská práce
Autor práce: Bc. Patrik Gáfrik
Ak. rok: 2023/2024
Vedoucí: Ing. Juraj Lazúr
Oponent: Ing. Jiří Hynek, Ph.D.
Verejná doprava zohráva kľúčovú úlohu v mestskej mobilite, najmä v mestách ako Brno, kde tvorí takmer polovicu všetkých druhov dopravy. V záujme optimalizácie efektivity verejnej dopravy čelia mestá výzve vypracovať účinné stratégie založené na analýze dát. Existujúce nástroje na vizualizáciu dát o verejnej doprave v Brne sú však obmedzené a často poskytujú len vizualizáciu statických dát a nie sú navrhnuté tak, aby zobrazovali dynamické zmeny dát na základe vstupov užívateľa. Cieľom tejto práce je vyriešiť tento problém vývojom nástroja, ktorý spracúva a vizuálne reprezentuje dáta o verejnej doprave v Brne a uľahčuje tak analýzu. Nástroj je schopný vizualizovať dynamické zmeny dopravných dát v čase a umožňuje užívateľovi analyzovať hustotu spojov a prestupov, dĺžku trvania ciest alebo polohu a meškanie vozidiel hromadnej dopravy v reálnom čase.
hromadná doprava, vizualizácia dát, geografické dáta, vizualizácia v reálnom čase, Brno
Termín obhajoby
10.06.2024
Výsledek obhajoby
obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)
Klasifikace
C
Průběh obhajoby
Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm C.
Otázky k obhajobě
Jazyk práce
angličtina
Fakulta
Fakulta informačních technologií
Ústav
Ústav informačních systémů
Studijní program
Informační technologie (BIT)
Složení komise
doc. Dr. Ing. Dušan Kolář (předseda) RNDr. Marek Rychlý, Ph.D. (člen) doc. Dr. Ing. Otto Fučík (člen) Ing. František Grézl, Ph.D. (člen) Ing. Filip Orság, Ph.D. (člen)
Posudek vedoucíhoIng. Juraj Lazúr
Študent k svojej práci pristupoval svedomito, výsledky práce nájdu praktické využitie v oblasti detekcie najrôznejších anomálií v rámci systémov hromadnej dopravy. Vzhľadom na vytvorený návrh a použitý druh vstupných dát je taktiež možné implementované riešenie použiť na širokú triedu systémov hromadnej dopravy. Celkovo hodnotím prácu stupňom C.
Cieľom práce bolo vytvorenie interaktívneho nástroja pre vizualizáciu a analýzu plánovaného stavu systému hromadnej dopravy mesta Brna. Študent konkrétne navrhol a implementoval nástroj umožňujúci analýzu vzťahov v rámci plánovaného stavu systému hromadnej dopravy. V rámci práce študent preštudoval rôzne spôsoby reprezentácie systémov hromadnej dopravy, ako aj spôsoby distribúcie týchto informácií. Okrem toho musel študent preskúmať metódy dynamickej vizualizácie vysoko objemných geografických dát. Celkovo hodnotím prácu kladne. Výsledky práce nájdu využitie napríklad pri detekcii hluchých miest v rámci obslužnosti, alebo pri skúmaní dopadov zmien dopravných systémov.
Študent si aktívne dohľadával vhodnú odbornú literatúru, ako aj dokumentáciu k použitým nástojom.
Študent aktívne komunikoval počas celého riešenia práce, konzultácie prebiehali pravidelne každé dva týždne. Práca postupovala dobrým tempom.
Práca bola dokončená s rezervou a mohla tak byť dostatočne konzultovaná.
Známka navržená vedoucím: C
Posudek oponentaIng. Jiří Hynek, Ph.D.
Bakalářská práce obsahuje některé výše zmíněné nedostatky. Oceňuji, že byla práce psaná v anglickém jazyce. Navrhuji hodnocení stupněm C.
Stupeň hodnocení: průměrně obtížné zadání
Cílem práce bylo analyzovat historická a současná data města Brna o veřejné dopravě a navrhnout vhodné vizuální pohledy určené pro analýzu těchto dat. Student prostudoval problematiku zpracování a vizualizace geografických dat a technologie určené pro tyto účely (např. formáty GeoJSON, GTFS, jazyk R, knihovny RBQL nebo Leaflet). Dále se seznámil s technologiemi pro implementaci webové aplikace (JavaScript, React, Node.js). Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.
Text je rozumně rozčleněn na teoretickou a praktickou část. Ocenil bych nicméně lepší popis cílové skupiny uživatelů a jejich požadavků. Není zřejmé, dle čeho jste se aplikaci rozhodl navrhnout tak, jak popisujete. V rámci testování pak nemohlo být řádně ověřeno, zda je řešení využitelné.
Práce je psána v anglickém jazyce na přijatelné úrovni. Vytkl bych některé nedostatky (např. správná velikost prvních písmen v nadpisech, odkazech na obrázky, špatné uvozovky apod.). Schémata měla být ve vektorech. Obrázek 2.9 obsahuje oříznutý vodoznak. Tabulky v kapitole 6 měly být vysázené.
Výstupem je webová aplikace skládající se z 5 mapových vrstev poskytující zajímavé pohledy na data. Ocenil bych lepší vysvětlivky k jednotlivým vrstvám. Dále by se dalo zapracovat na pokročilejší parametrizaci vrstev (např. ve vrstvě časových dojezdností by bylo zajímavé umožnit měnit třídy časových dojezdností). Mapové vrstvy pracující s historickými daty mohly mít společnou časovou osu.
Výstupy jsou potenciálně využitelné jak obyvateli města Brna, tak zaměstnanci Magistrátu města Brna a Dopravního podniku města Brna.
Stupeň hodnocení: zadání splněno
Stupeň hodnocení: je v obvyklém rozmezí
Student prostudoval dostatečné množství odborných zdrojů. Vytkl bych nicméně nešťastné odkazování na citace, kdy je často jeden zdroj opakován dokola v navazujících větách či odstavcích. Formát GeoJSON mohl být dále citovaný z RFC, nikoliv z webu Wikipiedia.
Známka navržená oponentem: C
Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová