diplomová práce

Záznamové zařízení leteckého motoru

Text práce 3.21 MB

Autor práce: Ing. Michal Vrána

Ak. rok: 2022/2023

Vedoucí: Ing. Miroslav Červenka, Ph.D.

Oponent: Ing. Ondřej Šebesta

Abstrakt:

Tato práce pojednává o záznamovém zařízení leteckého motoru. V první části je provedena rešerše aktuálních možností, dostupných na trhu a popis letounu a jeho pohonné jednotky, na kterém bude řešení zastavěno. Následuje rozbor vlastního řešení zařízení, včetně rozebrání různých výhod a nevýhod jednotlivých možností zobrazení a nastavení zařízení. V poslední části práce jsou další možnosti rozvoje zařízení a postprocessingu dat.

Klíčová slova:

Avionika, motor, zařízení, motorové přístroje, údržba, ekonomika provozu, porucha

Termín obhajoby

14.06.2023

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Průběh obhajoby

Student v připravené prezentaci představil svoji práci. Následně byly přečteny posudky vedoucího a oponenta. Student zodpověděl otázky oponenta. Jak je napojený interface? Jak se bude řešit certifikace? Možnosti a srovnání s podobnými komerčně dostupnými systémy, omezení jejich aplikovatelnosti. Možnost doplnění funkcí, identifikace původce záznamu. Byl řešen způsob zajištění kvality komponent? Požadavkům kterého předpisu jste se snažili vyhovět? Student věcně reagoval v diskuzi a odpovídal na dotazy. Byl vysvětlen rozsah vlastního přínosu studenta a realizované činnosti.

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Studijní program

Letecká a kosmická technika (N-LKT-P)

Specializace

Stavba letadel (STL)

Složení komise

doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Pavel Zikmund, Ph.D. (člen)
Ing. Miroslav Šplíchal, Ph.D. (člen)
Ing. Jan Navrátil, Ph.D. (člen)
Ing. Jan Šplíchal, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Miloslav Petrásek, CSc. (člen)

Ve své diplomové práci se student zabývá problematikou životnosti leteckých motorů v podmínkách aeroklubového provozu.

V úvodu své práce porovnává již dostupná zařízení pro záznam a vyhodnocení motorových dat s ohledem na různé režimy letu a různorodé možnosti a zkušenosti pilotů. A jelikož ani jedno z těchto tato zařízení nesplňovala požadek na ně kladené ve domovském aeroklubu - aktivní upozornění pilota před blížícím se podchlazením motoru - rozhodl se pro vlastní konstrukci.

V jednotlivých kapitolách pak shrnuje principy a stávající konstrukce relevantních snímačů a měřicích přístrojů. Následuje popis návrhu konstrukce, architektury software a zapojení do palubní sítě letadla, analýza uživatelského rozhraní s ohledem na ergonomii. Zásadní je pak signalizace pilotovi během letu na základě analýzy dostupných dat z předchozích letů, kdy je dopodrobna rozebrána metodika vydávaných varování a doporučení během letu.

Velmi kladně hodnotím, že přístroj byl od nuly navržen, postaven, zabudován do letounu a vyzkoušen na vyškovských pilotech.

Celá diplomová práce je zpracována logicky, přehledně a smysluplně, literatura citována pečlivě, cíle práce byly beze zbytku splněny a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A

Známka navržená vedoucím: A

Posudek oponenta
Ing. Ondřej Šebesta

Předložená diplomová práce se zaměřuje na návrh zařízení pro monitorování provozních hodnot leteckých motorů a upozornění pilota a provozovatele na nesprávné zacházení s motorem.

Práce je strukturována do pěti kapitol, včetně úvodu, závěru a citací. Prvních sedm stran práce je věnováno zavedení čtenáře do problematiky, popisu sledovaného letounu a stručnému přehledu dostupných řešení na trhu. Následuje rozsáhlá kapitola s názvem "Vlastní řešení". V první části této kapitoly autor popisuje použité záznamové zařízení a jeho zapojení v letounu. Poté následuje podrobná analýza výsledků měření, na jejichž základě a na základě doporučení výrobce motoru autor navrhl podmínky a postupy, které je nezbytné sledovat během fáze nahřívání motoru, letu a po přistání. Autor demonstroval funkčnost navržených postupů a podmínek jejich aplikací na naměřená data z reálného provozu. Ve druhé části této kapitoly autor zkoumá různé možnosti zobrazení dat pilotovi s ohledem na jejich srozumitelnost a užitečnost. Autor přisuzoval významnou pozornost praktičnosti, přičemž klíčovou myšlenkou bylo minimalizovat rozptylování pilota a předávat mu pouze relevantní informace. Práce je zakončena pojednáním o budoucích možnostech rozvoje zařízení a možnosti postprocessingu dat, která by mohla sloužit k predikci poruch a optimalizaci ekonomiky provozu letounu.

Práci by bylo vhodné rozdělit do více kapitol, protože většina obsahu se nachází v jediné kapitole, což vytváří nerovnoměrnost v rozsahu mezi kapitolami. V teoretické části mi chyběly podrobnější informace o vlivech, které poškozují letecké motory, a následcích těchto poškození.

Autor splnil veškeré cíle práce a prokázal přehled v řešené problematice. Nejvíce oceňuji praktický přínos výstupů práce a jejich využitelnosti v reálné aplikaci. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium hodnocení Známka
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Otázky k obhajobě:
  1. Jak byla získaná data zpracována?
  2. Jaké jsou hlavní přínosy navrženého zařízení oproti komerčně dostupným?

Známka navržená oponentem: A

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová